Sunn Fornuft-plakaten

Sunn Fornuft-plakaten er retningslinjer utarbeidet av Kvinneguiden.no og United Influencers i samarbeid med psykiater Finn Skårderud. Vi vil bevisstgjøre digitale opinionsledere på deres rolle og påvirkningskraft på unge jenter når det kommer til kroppsbilde og idealer. Vi står sammen i kampen mot spiseforstyrrelser.

Du kan lese hele plakaten her.

- Jeg føler at jeg har et ansvar. Noen av leserne mine har et forvrengt syn på mat, sier Karoline Johannesen Nordbø (27) som driver den populære helse- og livsstilsbloggen "A La Karoline".

Mens bloggleserne tidligere har kunnet sikle over fristende bilder av sjokoladekjeks bakt med kidneybønner og smoothiebowls laget på soyamelk dukket det søndag opp en søt fristelse: Vaniljesnurrer. Med smør. Sukker. H-melk. Og hvetemel.

”I dag er det en karbohydratrik oppskrift jeg deler med dere", skriver Karoline som er utdannet kosthold- og ernæringskonsulent i bloggposten.

"Nyt den!”

Hva er ortoreksi?

Sånt faller i god smak hos den amerikanske legen Steven Bratman. Han er mannen som introduserte begrepet "ortoreksi" i en fagartikkel i 1997.

Egentlig fant han på begrepet for å hjelpe pasientene sine å sette ord på besettelsen de hadde rundt sunn mat.

- Når du hele tiden tenker på hva du spiser mister du balansen. Jeg ser pasienter som hele tiden snakker om de nye diettene sine, de planlegger neste måltid og har fullt fokus på å spise sunt hele tiden. Når sunn mat blir det viktigste i livet behandler du ikke lenger deg selv som et menneske, men som et objekt, sier legen.

- Du har ikke et liv. Du har en meny.

Bratman er forfatter av flere bøker, blant annet "Health Food Junkies" som omhandler nettopp ortoreksi. Han sier den store forskjellen på ortoreksi og tradisjonelle spiseforstyrrelser som anoreksi og bulimi er at for ortorektikeren er det ikke det å bli tynn som er fokus, men å bli "sunn".

Kanskje starter det med at du vil kutte ut sukker. Bort med sjokolade, muffins og brus. Så begynner du å lese enda litt mer: det finnes jo skjult sukker i alt! Bort med tomatsaus, dressing og fruktyoghurt. Før du vet ordet av det styrer du unna epler og pærer også. Plutselig er det ikke så mye du kan spise lengre.

- Noen vil kanskje bli kvitt oppblåst mage eller andre problemer. Andre er veganere eller ønsker å spise så miljøvennlig som mulig. Men når målet om å spise ”rent” og "riktig" gjør at du utelukker nødvendige næringskilder har du et problem. I realiteten sulter du deg selv.

Kvinneguiden.no jobber mot spiseforstyrrelser med Sunn Fornuft-plakaten. Les mer om plakaten her.

vaniljensnurr

DEILIG: Karoline Johannesen Nordbøs vaniljesnurrer frister i høstmørket. © FOTO: Karoline Johannesen Nordbø

steven bratman, hva er ortoreksi ortorexi orthorexi orthorexi spiseforstyrrelser

HVA ER ORTOREKSI?: Doktor Steven Bratman er i Oslo for å delta på et seminar om ortoreksi. © FOTO: Ina Rosenberg Stavrum

Utbredt

Psykiater Finn Skårderud har jobbet med spiseforstyrrelser i en årrekke og driver Villa Sult - Institutt for spiseforstyrrelser i Oslo. Han er bekymret for slik overfokus på "sunn" mat.

- Ortoreksi er blitt endel av norsk normalkultur. Særlig i blogguniverset er det mange røster som mer eller mindre overbevisende skriver om sitt syn på kosthold. I sum blir fler og fler råvarer gjort farlig. Snart finnes ikke lenger den mat som regnes som sunn, kanskje med unntak av vann uten bobler, sier Skårderud.

Hysterisk forhold til mat

Etter at Karoline Nordbø begynte å blogge om kosthold, trening og livsstil i 2010 har hun eksperimentert med å lage desserter og bakevarer sunnere ved å kutte ut hvete og sukker.

Flere av leserne hennes er unge jenter som skriver til henne om et hysterisk forhold til det å spise sunt. Karoline legger derfor vekt på å vise dem at det er viktig å skeie ut i blant.

- Noen trener mye og spiser altfor lite. I tillegg er de ekstremt opptatt av å ikke spise fett og karbohydrater, forteller hun.

Bloggere har et ansvar

Dr. Bratman ser ikke bort fra at sosiale medier kan virke ødeleggende.

- Sunn mat har sterke farger og ser vakkert ut. Flotte bilder av grønnsaksjuice og grønnkålschips skaper nærmest en form for spiritualitet.  Mat blir som en religion.

I tillegg dukker det opp ideer om at noen matvarer nærmest har magiske egenskaper.

- Men grønnkål vil ikke redde livet ditt.

Ortoreksi

Den amerikanske legen Steven Bratman definerte begrepet ortoreksi i 1996. "Ortho" er gresk og betyr riktig, eller korrekt.

Ortoreksi er ikke en diagnose, men en variant av spiseforstyrrelser. Definisjonen er en usunn besettelse av å spise sunn mat.

Det er ikke gjort så mange studier på temaet, ettersom begrepet ikke er offisielt definert, og forekomsten av ortoreksi er derfor ukjent.

Ortoreksi innebærer at man kutter ut mat fordi den er "usunn", og i verste fall fører dette til feilernæring og sosial isolering.

Kilde: www. orthorexia.com.

Sunnere og flinkere

Nettopp fordi fokuset på sunnhet er så utbredt i dagens visuelle samfunn er det vanskeligere å få ortorektikere til å forstå at de har et problem.

- De jeg behandler føler de er sunnere og flinkere enn andre. "Alle" vil jo være sunne. Når jeg ber dem slappe av føler de det som om jeg ber dem stjele litt eller kjøre i fylla.

Gjennom bloggen får Karoline ofte henvendelser fra unge jenter i faresonen. Noen spør rett ut hva de kan og ikke kan spise, andre om hvor mye de kan unne seg.

Noen forteller at de er innlagt med spiseforstyrrelser, og at de ikke tror på legens anbefalinger.

- Jeg syns det er veldig trist at så mange jenter higer etter urealistiske idealer. Slike mailer ser jeg på som en tillitserklæring og det gjør at jeg føler større ansvar. Det smitter videre på hvordan jeg henvender meg utad. Her har jeg tatt et konkret valg: jeg skal ikke gjøre vondt verre.

Strammere kroppspress

Skårderud sier ortoreksi er viktig å kjenne til, fordi fenomenet sier noe om hvordan spiseforstyrrelser og synet på kropp endrer seg.

- På 70-tallet skulle du være tynn. På 80-tallet skulle du være tynn og hard. Nå skal du være tynn og hard og sunn. Det normative presset rundt en kropp blir strammere.

Det er heller ikke lett å skulle orientere seg i larmen av kostholdsråd.

- Det finnes så mange kostholdseksperter i dag at enhver som følger litt med nesten er nødt til å bli litt redd.

Livsfarlig

Bratman advarer mot å tro at sterk fokus på sunn spising er harmløst. Han forteller at ortoreksi i sin alvorligste form tar liv, enten fordi pasienten rett og slett blir underernært, eller fordi hjertemuskelen kollapser på grunn av mangel på protein.

finn skårderud

EKSPERT PÅ SPISEFORSTYRRELSER: Psykiater Finn Skårderud mener ortoreksi er blitt endel av norsk normalkultur. © FOTO: Villa Sult

Det er i de ekstreme tilfellene. Vanligere er det at den syklige opptattheten av mat går utover pasientenes sosiale liv. Du pirker bare i maten på vennemiddager fordi du hverken spiser brød eller poteter. Du fisker opp en proteinbar fra veska når kollegaene koser seg med vafler. Familien samles ikke rundt rundt felles måltid fordi alle har hver sin diett.

- Du mister sosiale bånd fordi du ikke kan spise det de andre spiser, advarer Bratman.

Ønsker matro

Skårderud sier at varsellampene bør blinke når tanker rundt mat griper inn i hverdagen og forstyrrer det sosiale livet ditt.

- Derfor må vi undergrave troen på at enkeltdiettene er så velgjørende. Slåss for måltidene og for ro rundt maten.

Også Bratman mener løsningen er å slappe mer av.

- Spis gjerne sunt, men ikke mer enn 90 prosent av tida. Sunt kosthold er bra. Perfekt kosthold er ikke bra.  Vi skal alle bli syke og dø en gang. Spørsmålet er hvordan du vil leve. Hvis du ikke kan bryte dietten for et kakestykke i venninnens bryllup har du et problem.

Karoline Johannesen Nordbø mener vi bør skeie ut langt oftere enn det.

- Det handler ikke bare om å skeie ut, men også å fylle opp lageret. Sånn sett er jeg veldig enig med Dr. Bratman. Jeg har høyt aktivitetsnivå som skal dekkes av matforbruket mitt. Det hadde blitt for lite kake hvis jeg kun spiste det i bryllup!

Vil du lese flere slike saker? Følg Kvinneguiden på Facebook!

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!