Jobb med deg selv

Har du vanskelig for å kvitte deg med de destruktive tankene kan disse setningene være gode bruke. Si dem til deg selv når du kjenner den dårlige samvittigheten presse på, anbefaler familieterapeuten.

  • Nei, dette vil jeg ikke bruke tid og krefter på. Jeg gjør så godt jeg kan.
  • Jeg vil ikke ha dårlig samvittighet. Jeg rekker det jeg rekker, og sånn er det!
  • Dårlig samvittighet tar fra meg gleder. Jeg vil ikke har dårlig samvittighet. Bort med den!

Har du ofte dårlig samvittighet for alt du skulle og burde ha gjort?

Du burde kanskje ha jobbet litt lenger, og skulle nok ha hentet barna i barnehagen litt før. Husvasken venter og treningstimen ser det ikke ut til at du rekker. Den dårlige samvittigheten har mange ben å gå på i en travel og hektisk hverdag. Men egentlig er den ikke god for noen ting.

Høye krav

- Den dårlige samvittigheten er egentlig bare en måte å dømme seg selv på. Hvis man legger egenverdi i å gjøre alt riktig vil man slå seg i hodet hver gang man ikke får til alt. Veldig ofte er det de som er mest kritiske til seg selv som lettest får dårlig samvittighet for alt mulig, mener familieterapeut ved Relasjonssenteret, Dora Thorhallsdottir.

Det er altså de personene som setter høye krav til seg selv som er de største ofrene for dårlig samvittighet. Og i følge familieterapeuten handler det i bunn og grunn om betinget kjærlighet. Kanskje du opplevde som barn å bli elsket kun når du gjorde alt "riktig"? Da blir det også på den måten du møter deg selv senere i livet.

- Det vil si at du vil oppleve å være vellykket først når du gjør mye bra, og det meste riktig. Men hvis du prøver du å leve livet ditt etter et perfekt bilde, som egentlig ikke finnes, vil du alltid ha dårlig samvittighet. For samme hva du gjør, kan det alltid gjøres bedre i dine øyne, forklarer familieterapeuten.

Ta kontroll

Enten du har dårlig samvittighet for kollegaen din som jobber mer enn deg, for barna som har lange dager i barnehagen, eller for treningsabonnementet som ikke brukes, handler det i bunn og grunn om deg selv, og hvordan du velger å møte utfordringene i ditt liv, mener Thorhallsdottir.

- Det handler veldig mye om de tankemønstrene man har blitt vant til. Dersom du lett får dårlig samvittighet er det lurt å bli bevisst hvordan du tenker. Da kan du stoppe deg selv når tanker som "jeg burde vikrkelig..." eller "så dårlig at jeg ikke har..." dukker opp, sier hun.

Det er nemlig høyst trolig du selv som er årsaken til din stadig tilbakevendende dårlige samvittighet.

- Det er faktisk du som er sjef over hvordan du tenker. Veldig mange undervurderer det faktum at vi selv velger hvilke tanker vi dveler ved og bruker tid på. Ta tak i det, og bryt mønsteret, oppfordrer familieterapeuten.

Stopp deg selv

Har du først blitt vant til å gi deg selv dårlig samvittighet kan det være vanskelig å bryte uvanen. Men det finnes teknikker du kan benytte deg av.

- Når de kritiserende tankene kommer må du stoppe deg selv og aktivt gå inn for å tenke annerledes, forteller Thorhallsdottir.

Det er også viktig å bli bevisst hvilke ord man bruker, både når du snakker med deg selv, og med andre.

- Kvitt deg med ordene "må", "bør" og "skal", så langt det lar seg gjøre. Bytt dem ut med orden "vil" og sjekk om setningen stemmer for deg. Det er en fin måte å teste om det du tenker er for din egen skyld, eller for å tilfredsstille andres forventniger til deg, sier hun.

Hva føles riktig: "Jeg bør trene" eller "Jeg vil trene"? Det er svaret på det siste spørsmålet som bør avgjøre hva du velger å gjøre, mener Thorhallsdottir.

Diskusjon: Les hvordan Kvinneguidens forumbrukere sjonglerer jobb, hus og familieliv her!

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!