Privat eller på jobb; motgang er noe vi alle støter på før eller siden. Spørsmålet er hvordan du takler det.

Sivert Straume er psykolog og daglig leder hos Bypsykologene.no. Han forklarer til Kvinneguiden at motgang ikke er et definert psykologisk faguttrykk.

- Hvis jeg skal forsøke meg på en definisjon, så blir det: Å ha mål som viser seg vanskeligere å nå enn det man hadde trodd eller håpet.

Vi takler motgang ulikt

- Mestringsforventning, eller selvtillit er kanskje det begrepet det er forsket aller mest på innen sosialpsykologien, opplyser Straume.

- Har du tro på at du er i stand til å løse problemet man står overfor, har du mye større pågangsmot og motivasjon, og sjansen er mye større for at du faktisk overvinner problemet.

Psykologen utdyper: hvorfor skulle du ønske å bruke krefter på noe du er sikker på at du ikke kan klare?

- I et vitenskapelig forsøk lot man kvinner og menn konkurrere om å holde ut en fysisk anstrengende øvelse som menn har bedre forutsetninger for enn kvinner. Deltakerne så hverandre ikke. Når kvinner ble fortalt at de kjempet mot personer med handikap og mennene at de kjempet mot veltrente personer, så vant kvinnene, til tross for at de i utgangspunktet var underlegne.

- En person kan ha stor mestringsforventning på noen områder, men mindre på andre. Det varierer også fra person til person hvor mye mestringsforventning en har jevnt over.

Slik takler du motgang

Straume råder deg til å puste to ganger og ta et steg tilbake, slik at du ikke reagerer for sterkt på mindre problemer.

- Ser problemet litt stort ut, kan det være lurt å sette seg ned og analysere, gjerne med støtte av penn og papir.

Hva er problemet? Hvor alvorlige og hvor sannsynlige er konsekvensene jeg frykter? Har jeg ressurser til å takle det? Kan jeg dele det opp i mindre biter? Er det noen som kan hjelpe meg?

Forbered deg på motgang

- Ha med deg en ørliten tanke om at motgang kan komme, slik at du ikke tar for gitt at alt alltid skal gå knirkefritt, råder psykologen.

Samtidig understreker han at du ikke trenger å dvele ved tanken og lage seg store bekymringer.

- Kanskje er det lurt å ha tenkt gjennom hvem man kan søke støtte hos om problemer skulle tårne seg opp.

Psykolog Sivert Straume

© FOTO: Bypsykologene.no

Fra medgang til motgang

En som er kjent for å ha opplevd mye motgang er Chess-gründer, Idar Vollvik.

- Etter 15 år i ren medgang klarte jeg å «rote» bort cirka 2. 4 milliarder i løpet av fem måneder. Tror nok at mange av de gode egenskapene jeg hadde for å tjene mye penger, ble de samme egenskapene som gjorde at jeg også tulla bort pengene, som for eksempel at jeg aldri vil gi meg.

- Selv da jeg hadde bare noen få hundre millioner igjen, kunne jeg selvfølgelig gitt meg, men nei da..jeg skulle vinne til slutt. Noe jeg da ikke gjorde.

Vollvik mener at å tenke positivt er noe alle mennesker har medfødt, men at det også er naturlig å være skeptisk, noe blant andre han har lett for å fortrenge.

Ta kontroll over følelsene

Ifølge gründeren handler det mye om hva du selv bestemmer deg for å være, at mange styres av følelser, men at en selv også styrer følelsene.

- Har jeg latt følelsene styre mitt liv, hadde jeg nok vært innesperret en plass.

Idar Vollvik

VÆRT GJENNOM MYE: En som er kjent for å ha opplevd mye motgang er Chess-gründer, Idar Vollvik. © FOTO: Stella Pictures / Marius Gulliksrud

Vollviks tips for å takle motgang

- Sett skylapper på tankene dine.Tenk «jernbanespor», og pass på at på det sporet består av de rette elementer og tanker- handlinger som kan gjøre noe bra for deg selv, råder Vollvik.

- Slik blir det mulig å takle utfordingene, og da vil også de rundt deg se at du faktisk gjør noe med situasjonen du har havnet i. På denne måten vil de også gi deg litt mer «pusterom» med henhold til for eksempel å gjøre opp for seg.

Ro deg selv ned

Ifølge psykolog Kristian Skåksrud Nibe spiller din evne til å håndtere emosjoner en stor rolle for hvordan du håndterer stress.

På hjemmesiden hans står det at du er veldig utsatt hvis du ikke vet hvordan du skal roe seg selv ned eller trøste seg selv når du føler deg trist, sint eller redd.

- Din evne til å få emosjonene tilbake i balanse er en stor hjelp i motgang.

- Kunnskap og forberedelse omkring en stressende situasjon gjør den lettere å håndtere. Hvis vi vet hvor lenge situasjonen vil vare, hva vi kan forvente og hvilke konsekvenser situasjonen medfører, letter det stressnivået.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!