Er du glad i å trene ute om sommeren, men holder deg innendørs når høsten kommer? Det er ingen grunn til å la høstværet sette en stopper for utetreningen. Du må bare vite hvordan du kler deg.

Her kommer Kvinneguidens treningsekspert Line Marion Nielsen Kjøniksens klestips for en behagelig og varm treningsøkt i gufsete høstvær.

Kle deg riktig

Når det gjelder utetrening er førsteprioritet at klærne skal holde deg tørr og varm, slik at treningen blir en behagelig opplevelse, selv om det er kaldt eller guffent vær ute, mener Line Marion.

Og det er ikke bare hva du har på deg som er viktig, men hvordan du kler på deg.

- Er det veldig kaldt er det bedre å ha mange tynne lag, enn ett tykt. Det holder bedre på varmen og gjør det lettere å justere etter hvert i treningen, dersom du skulle bli varm eller kald underveis, sier treningseksperten.

Flere lag

Det du har innerst mot kroppen er det viktigste.

- Velger du bomull innerst blir du fort våt og kald. Klærne bør være av elastisk, syntetisk og svettetransporterende materialer, som polyester, forklarer Line Marion.

Les også: Løpeskoens varighet

Les også: Trendy på trening

Les også: Fresh trening



Mange varianter av superundertøy er godt egnet til dette formålet. Med dette tett på kroppen holder du deg tørr og varm selv om du skulle trene hardt og svette mye.

Det mellomste laget bør også være funksjonelt og av svettetransporterende materiale.

- En fleecegenser kan passe fint. Det sørger også for god bevegelighet i tillegg til at du holder deg varm, sier Line Marion.

Hva du har helt ytterst bør heller ikke være tilfeldig. Hvert lag har sine oppgaver, og bør derfor velges med omhu.

- Det ytterste kleslaget har som oppgave å transportere svette og varme ut. Dessuten bør det sørge for at vind og vann ikke trenger inn. Det vil si en vannavstøtende treningsjakke i mikrofiber, nylon eller lignende, forklarer hun.

Kalde føtter

Også ben og føtter må i følge treningseksperten tas vare på i kulda. Men når det gjelder bena kan du godt droppe et kleslag.

- I motsetning til overkroppen kan bena godt klare seg med to lag med tøy. Da dropper man det mellomste laget, men man må selvsagt se an hvor kaldt det er, anbefaler hun.

Sko bør selvsagt være vanntette. Våte føtter, er kalde føtter. Men også størrelsen på skoene er viktig for å unngå kalde tær. Husk at det bør være god plass i skoene slik at de ikke klemmer på tærne og dermed gjør deg kald.

Men gode sko trenger følge av gode sokker. Vær derfor bevisst når du kler på deg, oppfordrer Line Marion.

- Sokker bør også være av svettetransporterende materiale som polyester eller ull. Det trekker svetten bort fra føttene og du holder dem varme og tørre. Husk også at ikke tykkere nødvendigvis er bedre når det gjelder sokker.

Hold på varmen

Det aller største varmetapet kommer fra hodet vårt. Derfor er det viktig at du også tenker på hodeplagget når du trener ute i kaldt vær.

- Lue er et must. Er det veldig kaldt, minus 10 grader eller kaldere, bør også munnen dekkes til. Det finnes egne masker til dette, forteller Line Marion.

Hendene er også utsatt når man er ute, og trenger også ekstra beskyttelse på kalde dager. På ekstremt kalde dager kan det derfor lønne seg å bruke to par hansker. Et tynt par innerst, og et tykkere par ytterst. Eventuelt kan du bruke votter i stedet som i mange tilfeller vil kjennes varmere ut enn hansker.

Bli sett

Høst og vinter er ikke bare de kaldeste årstidene, de er også de mørkeste. Pass derfor på at du syns når du er ute og trener.

- Skal du løpe ute i høst- og vintermørket er det lurt å ha reflekser på plaggene. Har du ikke det bør du bruke en refleksvest utenpå klærne, anbefaler treningseksperten.

Les mer om trening på Gympartner.no



Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!