Pressekontakt Tormod Sandstø i SAS presiserer at det viktigste er at du har boardingkort, og eventuelt andre papirer klare, slik at du raskt kan passere gjennom gaten og mot flyet.

- Videre kan du også forberede deg ved at veske/koffert, jakke eller annet du ønsker å legge i bagasjehyllen, er gjort klar for dette og dermed raskt kan legges på plass når du er om bord.

- Dersom du har et sete bakerst i flyet er det lurt å være en av de første som går om bord.

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nilsen i Norwegian understreker at det gjerne er over hundre andre passasjerer som også skal fly med det samme flyet.

- Så vær oppmerksom på sidemannen og ta gjerne et skritt til siden når andre medpassasjerer kommer gjennom kabinen. Hvis alle finner setet sitt fort, så kommer vi avgårde så fort som mulig.

Effektiv ombordstigning

Mange flyselskap deler opp ombordstigningen i to puljer, de med bakerste seter først og deretter de som skal sitte i fremste delen av flyet.

- Vi gjør dette ved mange anledninger, og vi ser at dette bidrar til en mer effektiv boardingprosess. Behovet varierer litt etter flytype og antall passasjerer, men om personellet ved gaten annonserer slik boarding er det til hjelp for alle at instruksjonene blir fulgt.

- Om det settes opp trapp for inngang bak i flyet er dette også et viktig bidrag til å gjøre boardingen mer effektiv og sikre at flyet går i tide.

Professor i fysikk og forsker Jason H. Steffen har gått i dybden for å finne ut hvordan fylle et fly mest effektivt.

Steffen har benyttet matematiske modeller for å beregne en optimal metode for ombordstigning på fly. Han publiserte en artikkel om dette i the Journal of Air Transport Management allerede i 2008.

De fem alternative ombordstigningsmetodene amerkianske Steffen tok for seg har blitt forsøkt i virkeligheten.

Testen ble gjort i en modell av et Boeing 757, med 12 seterader bestående av to ganger tre seter hver, på hver side av den ene midtgangen.Testerne bestod av 72 passasjerer i ulike aldersgrupper.

Testen prøvde ut fem metoder der passasjerene har fått tildelt nummererte seter.

De ulike metodene

1.Boarding der de som sitter bakerst går inn først.

2.Boarding i fire-rekkers blokker, der man starter bakerst

3.Wilma-metoden (vindusseter først, så midtseter før midtgangsetene kommer sist)

4.Steffen-metoden (ombordstigning bakfra mot front, og fra vindu til midtgang)

5.Tilfeldig ombordstigning

Etter forsøket konkluderer Steffen med at det går raskere å få passasjerene på plass i setene med hans metode. Faktisk bruker de 72 passasjerene nesten halvparten av tiden ved raskeste ombordstigningsmetode sammenlignet med tregeste ombordstigningsmetode.

Her kan du se video av forsøket til Steffen:

Vanskelig å gjennomføre

Sandstø i SAS er i tvil om denne metoden kunne gitt en mer effektiv ombordstigning.

- Vi tror at det ville blitt noe vanskelig å administrere, all den tid det ikke er sikkert alle er møtt opp på gaten i det boarding starter eller ikke, og noen med vindusplass kan for eksempel komme et godt stykke ut i boardingprosessen.

- Vi tror at å fokusere på bakre eller framste del av kabinen er mer hensiktsmessig, og erfarer også at det fungerer bra.

Også Sandaker-Nilsen i Norwegian mener at å fokusere på bakre eller fremste del av kabinen er en bra løsning.

- Det er en måte å sørge for at alle passasjererne kommer seg så fort om bord som mulig, og det lønner seg, for da kan flyet ta av på rute.

Selvbetjent innsjekking

Avinor tester nå ut automatiske boarding-sluser på flere norske flyplasser. Tanken bak er at passasjerene skal komme seg om bord i flyet raskere og mer effektivt enn i dag.

- Dette er en vinn-vinn-situasjon for både passasjerene, handlingselskapene og Avinor. Passasjerene får en enda mer sømløs og effektiv reise ved at man slipper pre-boarding, handlingselskapene kan bruke personalressurser på andre oppgaver ved avgang - og vi frigjør areal som kan brukes til å styrke servicetilbudet for passasjerene, sier lufthavnsjef Tor Hånde ved Ålesund Lufthavn, til Avinor.no.

Den nye SBG-teknologien for selvbetjent ombordstigning på flyene er utviklet i samarbeid med SAS, Widerøe og Norwegians handling-selskaper (bakketjenestene). SBG-systemet føyer seg inn i rekken av teknologi (selvbetjent bagdrop og felles innsjekkingskiosker) som de siste årene har bidratt til en mer sømløs reise for passasjerene ved Avinors lufthavner.

Kilde: Dinside.no

Les hele saken
Les alt om:

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!