Fotterapeut ved sykehuset Telemark i Skien, Finn Asmussen, tror ikke folk skjønner hvor skadelig det faktisk er å tasse rundt på harde plastikksåler.

- Ved å bruke en flat sko uten stabilitet, presses hele foten ned mot underlaget og muskelfestene blir spente og strukket, noe som kan være smertefullt.

Han forteller videre at fotsmertene kan forplante seg oppover i kroppen, og samtidig svekke kroppens naturlige demping i legger, knær, hofter og rygg.

- I verste fall kan dette muskulære avviket i foten være så stort at du aldri blir smertefri igjen.

Han legger til at en ikke må bli hysterisk, men forteller at folk flest ikke vet hvor skadelig det er å bruke feil skotøy før en får komplikasjoner og fotsmerter.

- Jeg får en rekke henvendelser fra foreldre som sier at ungdommene deres klager over smerter i føttene. Mange bruker disse skoene hele dagen, og befinner seg mest på hardt underlag. Det er nesten som å be om komplikasjoner.

Fotterapeut

SPESIALIST: Fotterapeut Christina S. Holmen har egen fotpleieklinikk i Kabelvåg. © FOTO: Privat

Fotterapeut

FOTTERAPEUT: Finn Asmussen ved sykehuset i Skien er oppgitt over hvor mange som bruker feil skotøy. © FOTO: Privat

Kan kurere hodepine

Det kan gå noen år før en merker plagene bruk av feil skotøy kan gi. Ofte starter det med at du føler deg nummen og sliten i forfoten. Deretter kommer smertene gradvis.

- Her om dagen hadde jeg en pasient med smerter i føtter, legger, rygg og hode. Etter å ha gitt henne riktig sko med god støtte, sa vedkommende at hodepinen hun plagdes med hadde forsvunnet.

- For mange kan det være en åpenbaring å bruke en sko som er perfekt tilpasset foten. Alt i kroppen henger sammen!, sier han.

Likevel understreker fotterapeuten at riktig skotøy selvsagt ikke er en løsning på all hodepine, og at det ikke er gjort noen medisinske undersøkelser som kan bekrefte at flate tøysko er skadelig

- Samtidig ser vi en klar og tydelig sammenheng mellom smerter, svekket muskulatur og feil bruk av skotøy. Jeg vil påstå det er umulig å bruke for eksempel Converse fast over lengre tid uten å få noen konsekvenser av dette. Noen får kolossale plager, mens andre får moderate, sier Asmussen.

Såle hjelper ikke

Han er ikke i tvil om hvilken sko som er best å bruke.

- En god joggesko med litt demping som er tilpasset foten din, er absolutt det beste. Det finnes også andre gode sko fra for eksempel Ecco som er gode for foten, og som ser noenlunde fornuftige ut.

For de som sverger til tøysko, kan det hjelpe å legge i en ekstra såle?

- Nei. En liten såle er langt ifra nok til å kunne beskytte foten fra all belastningen en slik tøysko gir. Sålen er ikke tilpasset skoen, og vil bare bli ødelagt med en gang. Vi lever i en tid der vi tror at en enkel ting kan løse et stort problem. En såle er ikke bygd til å bære en slik belastning, sier han uten å nøle.

Asmussen forteller at når en bikker 50 år er det normalt å få et muskelavvik i foten som følge av slitasje. Da blir kroppens naturlige dempefjæringer redusert, og riktig skotøy blir vesentlig.

- Det vi derimot ser i dag er at dette avviket skjer blant den yngre befolkningen. Jeg vil ikke overdramatisere det, men når 90 prosent av ungdommene jeg behandler har fått komplikasjoner som følge av Converse-bruken, er det et problem, sier Asmussen.

BALLERINA: Flate sko uten støtte kan føre til smerter i føttene som kan forplante seg oppover i kroppen. © Hanna Sundquist

Roten til mange problemer

Fotterapeut Christina S. Holmen har spesialisering innen biomekanisk terapi, er enig med Asmussen, og bekrefter at feil sko er roten til mange problemer.

- Inngrodde negler, torner, hard hud, blemmer, nerveavklemming og leggsmerter er en brøkdel av plagene en kan få ved bruk av feil skotøy, sier hun.

Hun forteller videre at særlig kvinner fra tenårene og oppover gjerne velger å gå med sko som moteverdenen fremstiller som perfekte.

- Alt for få tenker over hvilke konsekvenser det kan få å bruke feil sko i ung alder. Blant annet kan en få feilstillinger en må slite med resten av livet, sier fotterapeuten.

Bruker du en dårlig sko gjennom hele arbeidsdagen, over flere dager, kan du få fotproblemer som forplanter seg til ankler, knær, hofte og rygg.

- Etter tid vil noen oppsøke dyre behandlinger for ryggproblemer. En blir da behandlet for ryggproblemer uten at mange tenker på at årsaken kan ligge i feil skobruk, sier Christin S. Holmen.

Verst på høsten

Julie Birgithe Holen Sanden har jobbet på Löplabbet i sju år, og får ofte henvendelser fra folk som har plager som følge av feil skobruk.

- Hver høst øker henvendelsene spesielt. Sommeren er en tid der mange kanskje går mer enn ellers, kombinert med pumps, ballerinasko eller tøysko. Det er ingenting i veien med å bruke slike sko en gang i blant, men foten trenger variert belastning.

Hun forteller videre at foten hovedsakelig er skapt for å gå uten sko, men at vi i dag ofte befinner oss på et for hardt underlag.

- Før hadde vi ikke asfalt eller tredemøller. Det beste for foten er å gå barbeint i ujevnt terreng, noe mange av oss gjør alt for sjelden.

Fotsmerter

FORPLANTER SEG: Fotsmerter kan forplante seg til hofter, bekken, rygg og nakke. © Foto: Thinkstockphotos.com

Variasjon er nøkkelen

Sanden påstår at tøysko og ballerinasko er for flate, noe som gjør at en synker ned i fotbøyen. Hva som er det optimale for foten er individuelt, men de fleste har godt av mer demping og støtte under lengdebuen på foten.

- Tidligere var en mer i generell aktivitet, og belastningen ble da jevnt fordelt utover dagen. I dag er de fleste i ro største deler av dagen, mens treningen er kort, intensiv og på hardt underlag, noe som gjør at kroppen gradvis ikke får bygget opp den dempingen og stabiliteten som er nødvendig.

Hun understreker at variasjon i skotøy er nøkkelen for å unngå smerter.

- Vi er alle unike, og det finnes ikke et fasitsvar om hvilket skotøy som er riktig å bruke. Det er den generelle belastningen som har noe å si.

Knut Bjørheim

- Uggs bør forbys

Fotterapeut hos Medicus Plesner sammenligner Ugg-støvlene med slappe tøfler.

Ekspertenes grunnregler for hvordan du finner den rette hverdagsskoen:

  • Snu på skoen og se på sålen. Er den formet som en banan bør en ikke velge den. Denne formen kan føre til låsning i foten som hindrer riktig gangavvikling.
  • Skoen skal kunne bøyes ved grunnleddene til tærne. Fotens muskler aktiveres i frasparket.
  • Snørestykket skal ikke gå over bøyaksen til skoen. Dette vil styre foten i gal retning.
  • Hælkappen skal være lett avrundet etter hælens form, ikke for stiv eller for myk.
  • Yttersålen bør være lett avrundet i bakkanten av skoen.
  • Velg sko som er flate inni. Oppbygginger vil føre til pasifisering av fotens muskler og ledd.

NB: Disse skorådene gjelder for de som har normale tilstander i foten. Ved behandling av fotproblemer kan det være at man i opptreningsfaser velger kvaliteter på tvers av det ideelle for å aktivere muskulatur som har vært pasifisert over tid.

Kvinneguiden har vært i kontakt med Converse, som ikke ønsker å kommentere saken.

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!