FLATE SKO: Ballerinaskoenes lave hæl og myke helkapper gir ikke den stabiliteten andre sko gir, og som vi trenger i hverdagstråkket. © FOTO: Crestock.

Trygg bruk av ballerinasko

  • Kjøp sko som tillater en ekstra såle eller støtdempende kile
  • Tilvenn foten den tynne sålen og lave hælen gradvis
  • Ikke bruk skoene for lenge av gangen

Kilde: NOF AS/Ortopedingeniør Karl Martin Abelsen

Mote og funksjon passer ikke alltid sammen og en sko med flat hæl og tynn såle kan gi problemer i føttene. Ballerinasko er vårens heteste skotrend med sin enkle utførelse, tynne såle og flate hæl.

De er kanskje fine å se på, men gir ikke føttene den nødvendige beskyttelse mot det harde flate underlaget vi beveger oss på til daglig.

- Sammenlignet med tidligere skomote hvor høye hæler og spiss tåfasong ga deformerte føtter, er disse mer humane og fotvennlige, sier ortopediingeniør og daglig leder ved NOF AS, Karl Martin Abelsen

Hvorfor har sko hæl?

Det er en god grunn til at sko har hæl.

- Foten vår er konstruert slik at når hælen heves, låser ankelen seg og blir stiv, og vi vrikker ikke foten så lett, forklarer Abelsen.

Ballerinaskoenes lave hæl og myke helkapper gir ikke den stabiliteten andre sko gir, og som vi trenger i hverdagstråkket.

- Man skulle tro at å gå med slike flate, myke sko var som å gå barbeint, og det er sunt, men det er en viktig forskjell.

- Skoene hindrer mye av det naturlige muskelspillet i foten og påvirker fotens naturlige gangavvikling, sier Abelsen.

Skader foten

Velger du å trosse ortopedens råd, kan du oppleve muskelsmerter i føttene og i leggene.

- Disse skoene gir ikke den nødvendige støtten og avlastningen som trengs mot det monotone, flate og harde underlaget vi bymennesker beveger oss på, sier Abelsen.

- Føttene våre er konstruert fra naturens side som støtdempende fjærer mot underlaget vi beveger oss på. Hindrer skoen den naturlige beskyttelsen, får vi raskt feilbelastninger og plager.

Pronasjon er fotens naturlige støtdemping

Når du velger fottøy er det viktig å ta hensyn til fotens pronasjon.

"Foten møter underlaget i en så lang bevegelse som mulig og demper støtet. Denne bevegelsen kalles pronasjon", skriver spesialforretningen Löplabbet på sine nettsider.

Videre forklarer de akasjonen i et steg slik:

  • Yyttersiden av hælen er første kontaktpunkt med bakken.
  • Etterhvert som mer av tyngden kommer på foten, dreier den mot stortåballen på innsiden. Bevegelsen har samme funksjon som når vi svikter i knærne etter et hopp - trykket fordeles over tid og alle fotens deler kan ta sin del av belastningen.

En såkalt overpronering betyr at rotasjonen er for kraftig og at foten kastes for langt og for kraftig over mot den ene siden.

Denne rotasjonen forplanter seg i alle benas sammenføyninger og kan gi belastningsskader i ankel, kne og hofte når den fortsetter over lang tid, skriver de.

Gjør vondt verre

Fotterapeut Lise Burud Smestad har uttalt at flate sko eller støvler er helseskadelig.

- Overpronerer du i utgangspunktet - tråkker innover - kan du gjøre den skjeve benstillingen mange ganger verre, sier hun til Bedre Helse .

I følge ortopediingeniør Abelsen er det rundt fem prosent av befolkningen som overpronerer i en slik grad at de må ta spesielle hensyn.

- Overpronasjon er den unaturlige delen av en naturlig fjærende bevegelse i foten under belastning og oppstår i normale føtter ved ekstrem og skadelig belastning, som uforberedt løping på asfalt, kunstgress eller annet flatt hardt underlag, sier han.

Må tilvennes

Hvis du har gått barbeint langs stranden, har du kanskje kjent at du over tid blir sliten i musklene i foten.

- Det er fordi du har blitt en urban skapning som er vant til å putte føttene i et par sko når du skal ut å gå. Skoene påvirker den naturlige muskelaktiviteten som trengs for at vi skal kunne gå, og vi ender opp med såre, deformerte «skoføtter». De urbane fotplagene kommer, det er bare snakk om tid hvis vi ikke slutter å mishandle våre undersåtter med dårlige sko, sier Abelsen

Fordi føttene våre er så vant til å få støtte fra sko, bør vi tenke oss om før vi går mange timer i strekk med ballerinasko.

- Man bør tilvenne foten å gå med dem, råder Abelsen.

- Gå med dem noen timer av gangen, du kan for eksempel bruke dem i stedet for tøfler en periode.

Velg med omhu

Ortopediingeniøren sier ballerinasko faller inn under begrepet "selskapssko". Ok å gå med i et par timer, men ikke hele dagen.

- Jeg synes man skal velge sko etter aktivitet. Vi har joggesko, arbeidssko, tøfler og selskapssko. De siste er ikke ment for bruk i timesvis, uansett om det er høye eller lave hæler.

Han oppfordrer oss også til å tenke over hvilket underlag skoene skal brukes på.

- Å gå med flate hæler på asfalt, harde fliser på et kjøpesenter, betong og så videre kan gi smerter og skader i føttene.

Trygg bruk av ballerinasko

For å minimere sjansen for ubehag og skader ved bruk av ballerinasko, bør du velge sko med høy nok hælkappe til at du kan legge inn en ekstra såle hvis du skal bruke skoene over tid.

- Eller du kan legge inn en myk kile under hælen, som demper støtet og får hælen litt opp, noe som igjen stabiliserer ankelen og forebygger mot vrikking av ankelleddet, sier Abelsen.

Les også:

Kunsten å gå med pensko uten å få smerter

Her er vårens nye løpesko

Lær å gå med høye hæler

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!