Vanlige fotlidelser

Hallux valgus

Beskrivelse: En feilstilling av stortåen slik at den vries i retning lilletåen. Samtidig er stortåens grunnledd delvis ute av ledd.Trange sko med høye hæler er en viktig årsak til tilstanden.

Behandling: Bruk sko med lav hæl, bred form og god høyde til tærne. Tøy og strekk forfoten for å opprettholde leddbevegelighet. Nedkjøling med is etter aktivitet for å dempe betennelse. På lang sikt er kirurgi den eneste behandlingsformen som kan gi varig bedring av tilstanden.

Prognose: Riktig skotøy lindrer ofte plagene tilstrekkelig til at man kan leve godt med tilstanden uten behov for kirurgi.

Plantarfascitt

Beskrivelse: En betennelse i fotsålens seneplate der den fester seg til hælbenet. Det viktigste symptomet er smerter under hælen ved belastning. Ømheten er mest uttalt akkurat i forkanten av hælbenet, typisk ca. fem centimeter fra hælens bakre ende.

Behandling: Akutte plager behandles ved at du avkjøler og avlaster foten. I noen tilfeller er det behov for smertestillende medisin. En kortisonsprøyte kan settes i området rundt det betente senefestet. Ved langvarige smerter brukes gjerne et støtdempende innlegg under hælen.

Prognose: Tilstanden er selvbegrensende, og den går vanligvis over etter et år eller to uansett behandling.

Hammertær

Beskrivelse: Feilstilling i en eller flere tær. Tåa består av tre ledd: grunnleddet innerst, midtleddet og ytterleddet. Ved hammertå er midtleddet bøyd nedover, mens grunnleddet og ytterleddet er strukket.

Behandling: Det er viktig å bruke sko som gir tilstrekkelig plass til forfoten. Fotsenger som er personlig tilpasset, kan gi smertelindring. Operasjon med utretting og avstivning av det midtre leddet.

Prognose: Hos de fleste lindres symptomene av riktig fottøy.

Kilde: Norsk Helseinformatikk

- Ved bruk av høye hæler vil tærne plasseres i ugunstige stillinger, som igjen kan føre til kroniske feilstillinger, hvor for eksempel stortåen peker mot lilletåen (Hallux Valgus), forteller osteopat og fysioterapeut ved Osteopati og akupunkturklinikken DA, Rune Holte.

- Slike feilstillinger går utover leddene som er involvert, og kan på sikt ødelegge dem, sier han videre.

Kirurgi kan utføres for å forsøke å fikse på skaden, men det blir dessverre aldri på langt nær like bra som før.

- Presset på forfoten vil lett kunne øke fem ganger mer enn vanlig når man går på høyhælte sko.

- Det kan føre til stor belastning på støtdempende strukturer under tåballene. Nerver i foten kan komme i klem, og man kan få områder med hard hud og nedsatt sirkulasjon, fortsetter osteopaten.

Feil fottøy kan føre til ryggplager

Sko som gjør at du tipper mye fremover forandrer hele grunnplattformen din, og gjør at kroppen din må kompensere og tilpasse seg for at du skal klare å holde deg oppreist. Presset på føttene, særlig forfoten og tærne, øker mye.

- Presset på knærne øker også betydelig i viktige områder. Siden kroppen tvinges forover må ryggen kompensere med å svaie mer bakover i korsryggen, noe som fører til økt belastning.

- Har man skjevheter eller ryggproblemer fra før av kan det utløse smerter, en dårlig ryggperiode, eller i verste fall en skade som har ligget på lur fra før av, forklarer Holte.

Foten minner på mange måter om en steinbro, hvor knokler og leddbånd bør være en riktig miks av stødighet og elastisitet for å kunne motstå og absorbere de kreftene som belaster dem.

- Hele kroppen jobber koordinert sammen der den ene delen er avhengig av den andre. Jeg anser feil sko som den mest vanlige kilden til problemer. Det er viktig å forebygge problemer fremfor å forsøke å fikse skaden etter at den har oppstått, råder Holte.

Ballerinasko ikke nødvendigvis bedre

Går du mye på høye hæler blir du fort kort i leggmuskulaturen og det blir plagsomt å gå i vanlige sko, forteller kiropraktor ved Nemus Bjølsen, Øistein Holm Haagensen.

Men det er ikke nødvendigvis bedre å gå for helt flate sko, for eksempel ballerinasko.

- Mye bruk av harde, flate sko kan gi plager i fettputen under hælen eller betennelse i bindevevet i fotbuen, sier han.

- Sammenlignet med tidligere skomote hvor høye hæler og spiss tåfasong ga deformerte føtter, er flate sko mer humane og fotvennlige, har ortopediingeniør og daglig leder ved NOF AS, Karl Martin Abelsen tidligere uttalt til Kvinneguiden.

Men heller ikke han anbefaler ballerinasko.

- Man skulle tro at å gå med slike flate, myke sko var som å gå barbeint, og det er sunt, men det er en viktig forskjell.

- Skoene hindrer mye av det naturlige muskelspillet i foten og påvirker fotens naturlige gangavvikling, sier Abelsen.

Forplanter seg til ryggen

Ved bruk av sko som ikke støtter godt nok vil hyperpronasjon (at foten velter innover) kunne gi plager i fot, ankel, kne, hofter, bekken og i ytterste konsekvens oppover i ryggen, siden man får en innoverrotasjon i hele benet når man hyperpronerer.

- Dersom man har tendens til å overpronere (å falle for mye innover i foten nedenfor ankelpartiet når en går eller løper), er det viktig å bruke sko som støtter godt - særlig ved hælen. Skoen eller støvletten bør ikke kunne vris i lengderetningen, anbefaler Haagensen.

På skojakt råder Haagensen derfor kvinner til å sjekke om skoene har fast hæl, sjekke at de er torsjonsstive - skoen kan ikke vris, at skoene helst gir litt støtdemping og å unngå trange sko.

Hvis du ikke klarer å velge bort ballerinaskoene bør du tilvenne foten den tynne sålen og lave hælen gradvis, og husk å variere skoene.

=

SMERTER: Det er langt enklere å forebygge fotlidelser enn å behandle dem. Men noe kan du heldigvis gjøre. © FOTO: Thinkstockphoto

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!