FORSKER: Leif Edward Kennair er førsteamanuensis ved Psykologisk institutt, NTNU, og forsker blant annet på flauhet og sosial angst.

FORSKER: Leif Edward Kennair er førsteamanuensis ved Psykologisk institutt, NTNU, og forsker blant annet på flauhet og sosial angst. © NTNU.

Du er ute og går i byens største handlegate, plutselig tråkker du skjevt og går skikkelig på trynet. Der ligger du langflat på asfalten med vesken over hodet og handleposen med alt innhold flyter utover.

Det er så flaut at du nesten ikke tør å reise deg igjen men helst bare vil ligge der og grave deg ned.

En annen dag trener du skikkelig hard styrke på treningstimen. Du pusher deg selv så hardt at du plutselig slipper en gedigen promp som stinker i hele salen. Hjelp!

Hvordan kan du late som om det ikke var du som gjorde det? Det hjelper dessverre ikke så mye når naboene fra begge kanter skuler stygt på deg.

Skal du da unngå å gå på trening igjen noen sinne?

- Stopp grublingen

Disse to flausene vil muligens følge deg resten av livet, eller i alle fall de neste ukene.

Men selv om det ikke akkurat er enkelt, bør du legge dette bak deg så snart du kan.

Det råder i alle fall Leif Edward Kennair, førsteamanuensis ved Psykologisk institutt på NTNU:

- Det er jo vanskelig når man tenker at flausen er stor og ødeleggende. Da er jo allerede den mentale "fylleangsten" og grublingen igang. Stopp den. Den hjelper ikke. Fremfor "bearbeidelse" vil jeg anbefale at man slutter å bearbeide dette mentalt, sier Kennair til Kvinneguiden.

=

- Kan føre til sosial angst

Kennair forsker blant annet på flauhet og sosial angst og mener at den mentale bearbeidelsen kan gjøre vondt verre.

- Slik bearbeidelse, grublingen og gjennomgang av situasjonen i detalj, kan faktisk føre til at du utvikler sosial angst, sier han.

- Er det et ekte problem, eller et tenkt problem? Om det er tenkt, slutt å tenke, slutt å gruble, la det ligge. Du blir bare mer engstelig av det, sier han videre.

Bård Hafseng Børresen, Psykolog/Cand.Psychol., mener at det kommer an på situasjonen, og hva «flausen» er.

- Hvis det er slik at «flausen» fører til at du hele tiden gruer deg mye til en liknende situasjon, kan du etter hvert komme inn i en dårlig spiral. Dette er spesielt hvis du ikke senere opplever å få kontroll over de synlige reaksjonene dine, slik som rødming, skjelving i stemmen eller andre ting, sier Hafseng Børresen til Kvinneguiden og fortsetter:

- Sosial angst handler jo egentlig om en vedvarende frykt for å sette seg i en flau situasjon. Altså at man er redd for å «drite seg ut» foran andre. For noen gjelder dette i alle sosiale situasjoner, mens for andre handler dette om spesielle situasjoner, for eksempel som det å møte mennesker man ikke kjenner, eller å snakke foran en forsamling.

Klein er klamt

- Klein kan i dag bety pinlig og flaut, sier Madeleine Halmøy til Forskning.no

Hun er forsker ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo, og redaktør for Norsk Ordbok - ordboka for det norske folkemålet og det nynorske skriftmålet.

- Mitt inntrykk er at ordet klein fikk denne betydningen for rundt ti år siden, og at det brukes mest av ungdom.

- Klein henviser mer til klam sosial følelse enn bare pinlig, det er kanskje derfor det oppsto i ungdomsspråket. Ungdommer har jo mer av det å føle seg klam og utilpass, sier hun.

Forskeren tror den nye betydningen av ordet har spredt seg rundt i landet gjennom programmer som Trekant og Paradise Hotel.

- Dette er jo også programmer hvor man ofte blir vist kleine situasjoner, sier hun.

(Kilde: Forskning.no)

Ufarliggjør flausen

Hafseng Børresentror at det viktigste er å ikke late som om ingenting har hendt.

- Du bør akseptere flausen. Hvis du mobiliserer for mange ressurser på å ignorere eller undertrykke flausen, gjør du ofte vondt verre, sier Hafsen Børresen til Kvinneguiden.

Han understreker at dette spesielt gjelder de store flausene.

- Fortell heller til omgivelsene hvor flau du føler deg, og forsøk hvis mulig å se det humoristiske i flausen. Ved å sette ord på det du opplever, og gjennom å få tilbakemeldinger og korrigeringer fra andre, blir det flaue ofte ufarliggjort, og du slipper å forbli «langt inni ditt eget hode».

- Husk også det å bli flau er en vanlig menneskelig reaksjon, og at mange også setter pris på at du viser at du er flau, fordi det indikerer at du bryr deg om ting, mener psykologen.

Egne tanker ødelegger mest

Hafseng Børresen tror det er viktig å minne seg selv på at det alltid er slik at din indre opplevelse er subjektiv, og unik for deg.

- Det er i mange tilfeller slik at det du opplever som en gigantisk flause, for andre kanskje ikke er så stor sak.

Han råder derfor om å prøve å slå seg til ro med at andres tanker fort går over på andre ting enn flausen, selv om man selv fortsetter å «spinne rundt» på de samme tankene.

- Prøv også å fokusere på hva det egentlig var som gjorde deg så flau. Var det at andre så at du ble flau? At du ikke var så flink og perfekt som du gjerne skulle ønsket? At du gjorde et dårlig inntrykk på en som betyr mye for deg? Det å identifisere og innrømme for deg selv akkurat hva det var du ble så flau for, kan i mange tilfeller gjøre lettere å komme seg videre.

Og hvis det er slik at du fortsatt er flau etter lang tid, og ikke kommer noen vei, mener psykologen at du kan snakke med de rundt deg som var vitne til flausen.

- Fortell hvordan du har det. I de aller fleste tilfeller vil det å «få det ut» lette på mye av trykket, og du vil nesten sikkert bli overrasket over hvor aksepterende og overbærende folk flest er, sier han.

FLAUT: Å tryne på sykkelen foran en stor folkemengde er flaut for de fleste, men kanskje det kan hjelpe å tenke at du ikke kjenner noen av menneskene du tryna foran? Reis deg og se deg aldri tilbake!

FLAUT: Å tryne på sykkelen foran en stor folkemengde er flaut for de fleste, men kanskje det kan hjelpe å tenke at du ikke kjenner noen av menneskene du tryna foran? Reis deg og se deg aldri tilbake! © Colourbox.

Ikke unngå situasjoner

Kjenner du at det som skjedde forrige uke gradvis bryter ned selvtilliten, er det smart å jobbe med dette for å unngå at det blir verre;

- Det er mange teknikker og måter å jobbe med dette på. Det viktigste rådet er å sørge for at du ikke fortsetter å unngå situasjoner hvor du kan bli flau. Gjør heller det motsatte, og forsøk å høste nye og mer positive erfaringer der du tidligere ble flau. Ikke «trekk deg inn i skallet», tipser Hafseng Børresen.

Men hvis du mot formodning ikke skulle komme deg videre, mener han at du bør ta kontakt med en privat psykolog som har lav terskel for å ta i mot deg, og som kan bistå deg med effektive perspektiver og teknikker.

- Det er bedre å få jobbet med slike ting før det går for lang tid.

Men er dette et ekte problem, sier Kennair det enkelt og greit; løs det.

- Har flausen gått utover noen andre, er innrømmelse, rødmende og ekte beklagelse en effektiv måte å rette opp ovenfor de du eventuelt har såret, skuffet eller krenket, sier Kennair.

Les også:

Dette kan fort bli utrolig kleint

Menn skammer seg over denne fantasien

Frykt kan utløse forelskelse

Les hele saken

Inger-Lise Kvås, redaksjonsjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!