=

Elisabeth Meyer Lugg

Lugg driver egen praksis i Tønsberg, der hun tilbyr parterapi, familieterapi og individuelle samtaler. Hun har arbeidet i forhold til barn, ungdom, foreldre og par i både privat og offentlig hjelpeapparat siden 1995.

Når hverdagen består av mer roping og smelling enn kos og hygge, er det på tide å gjøre noe med saken.

- De fleste par krangler litt i blant, men husk at når man har vært i stormen er det viktig å be om godt vær i etterkant. Ta i mot den andres forsøk på forsoning, og ta ansvar for sårende ting som er blitt sagt, sier familieterapeut Elisabeth Meyer Lugg.

Hun anbefaler å alltid snakke skikkelig ut om det som skjedde, og lytte til den andres opplevelse av situasjonen.

- Kom hverandre i møte og vær romslig fremfor å være påståelig og rigid, sier hun.

Tar forholdet for gitt

Er forholdet godt og kjærligheten stor, vil dere komme gjennom problemene.

- Men er det slik at dere ikke er interessert i hverandre lenger, har sluttet å dele tanker og følelser, nedvurderer hverandre og er uinteressert i hvordan den andre har det både før og etter en krangel, burde varsellampen lyse, sier hun.

Årsaken til at det er blitt slik kan være at dere har tatt forholdet for gitt i lang tid, eller kanskje forholdet faktisk bør avsluttes.

- Når man lever med mye kjefting og krangling, krever det aktiv innsats fra begge sider for å få det bedre sammen, sier hun.

Par som leker og har det gøy sammen nyter hverandre mer, også seksuelt. Leken er også en av de første tingene som ryker litt når par er inne i en problematisk periode.

Normalt, men ikke greit

Også familieterapeut Maria Melo mener kjefting og smelling er lite koselig i et parforhold.

Og hun syns ikke at det at det er normalt, betyr at det er greit.

- Kjefting og krangling er en av de tingene i livet som skjer, men som de færreste av oss egentlig liker. Selv om det er helt vanlig, syns jeg derfor ikke at det er greit at man kjefter og skriker til hverandre, sier familieterapeut Maria Melo.

=

Maria Melo

Melo har mer enn 25 års praksis innen sosialarbeid med erfaring fra arbeid med blant annet konflikter etter samlivsbrudd samt familie- og parterapi. Hun kommer fra Portugal, men har bodd i Norge siden 2009, og driver i dag privat praksis i Tønsberg.

Analyser egen oppførsel

Hun mener det er viktig å finne årsaken til at det blir som det blir, noe det ganske sikkert vil bli lettere å gjøre når roen har senket seg.

Vi må rett og slett forsøke å forstå hvorfor vi oppfører oss som vi gjør.

- Deretter må dere prate ut, og hvis dere ikke får det til alene bør dere søke hjelp hos en parterapeut. Dette kan være nødvendig hvis dere ikke klarer å få slutt på kjeftingen selv, sier hun.

Begge må ta seg sammen

Selv om den ene av partene er rolig og reservert når konfliktene kommer, mens den andre girer seg opp til krangel, må begge ta seg selv i nakken.

- Den som kjefter trenger å trene seg opp til å ikke bli overveldet av sine følelser og kommunisere på en mer rolig og konstruktiv måte. Samtidig må den som trekker seg unna trene på være er koblet på sine egne følelser og formidle dette til partneren, sier Lugg.

Klarer ikke tenke fornuftig

Hun forteller at negativ kommunikasjon som klaging, kjefting og kritikk aktiverer hjernens kamp- og flukt-system kraftig.

Så det er faktisk en grunn til at du ikke klarer å handle etter fornuft i slike situasjoner.

- I denne tilstanden dempes også vår evne til å tenke fornuftig og mye av det som sies og signaliseres gjør vondt verre. Resultatet kan da bli at begge føler seg misoppfattet, såret, utilstrekkelig og alene, sier hun.

Bagateller blir til store problemer

Også Melo mener begge må ta sin del av skylden når det koselige forholdet utvikler seg til å bli en arena for krangel og uro.

Det er ikke nødvendigvis den som er mest høylytt som er årsaken til all uhyggen.

Dere er to i forholdet, og da er dere også to som må ta ansvar for at samlivet skal bli godt.

- Man må være to for å danse tango, og slik er det også med en krangel. Ofte er det små bagateller som fører til kjeftingen, og kanskje er årsaken rett og slett at man er sliten eller har hatt en tøff dag på jobb, sier hun.

Finn ut hva du gjør feil

Melo syns likevel ikke at gjentatt krangling behøver å bety at det er på tide å avslutte forholdet.

- Jeg syns uansett det er viktig å ta fatt i problemene før man gjør det slutt, sier Melo.

Hun understreker at hun selvfølgelig ikke mener at man på død og liv må holde sammen, men at det vil være god investering i fremtidige forhold å få slutt på ukulturen med kjefting og smelling først som sist.

- Hvis ikke er man kanskje ikke klar over hva man gjorde feil selv, og da er det nok store sjanser for at man fortsetter på samme måte i det neste forholdet også, sier hun.

NI TIPS FOR Å UNNGÅ KRANGLING

1) Vær tydelig på det du trenger og be om det du ønsker deg. For eksempel: "Jeg trenger at du er hjemme med meg i kveld."

2) Kommuniser ut fra et Jeg-perspektiv. For eksempel: "Jeg blir usikker på om du hører hva jeg sier når du sjekker mobilen mens jeg prater til deg. Jeg trenger at vi ser på hverandre når vi prater, er det ok?"

3) Prat med hverandre. Lytt aktivt til det den andre sier. Vis interesse for hverandres hverdagsliv og indre tankeverden. Det styrker forståelsen for hverandre og forebygger misforståelser og krangling.

4) Le sammen og ha det gøy. Jo mer hygge og delt glede, desto mindre tid blir det igjen til kjefting, smelling og krangling.

5) Sett av tid til hverandre. Et godt forhold ivaretar ikke seg selv. Er den ene misfornøyd på dette området kan det ofte føre til misnøye og kortere lunte.

6) Gi hverandre positiv bekreftelse. Vis takknemlighet ovenfor hverandre, trekk frem positiv innsats og det som er bra. Det gir positiv energi, bidrar til en hyggelig atmosfære og styrker relasjonen.

7) Ha felles lystbetonte prosjekter. Delt oppmerksomhet og entusiasme er godt for relasjonen.

8) Husk berøring. Gi hverandre en klem uoppfordret. Det iverksetter hormonelle prosesser i kroppen som senker stress, gir økt velvære og styrker tilknytningen mellom partnerne.

9)Tell til ti når du kjenner at du begynner å bli sint. Tenk over hva som kan roe deg ned når du kjenner at følelsene begynner å komme, slik at du har noen alternativer til for eksempel kjefting, som ofte kommer i affekt.

Kilde: Familieterapeut Elisabeth Lugg

Les også:

Samlivstipsene du ikke bør gå glipp av

Her er forskjellene på menn og kvinner

Stillingen hun vil elske

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!