Det er ikke uvanlig at småbarnsforeldre krangler om hvem som skal stå opp med barna en tidlig søndagsmorgen.

Begge syns det kunne være godt med noen timer til under dynen, men noen må jo ta seg av de små også.

Hvis du som er kvinne går tom for gode argumenter, kan det kanskje være greit å være klar over at også forskningen taler din sak.

Trenger mer søvn

- Det er god dokumentasjon på at kvinner rapporterer et litt større søvnbehov enn menn, og kvinner rapporterer også om litt lengre total søvntid, sier professor ved Det psykologiske fakultetet i ved Universitetet i Bergen Ståle Pallesen.

Han forteller at det i snitt dreier seg om omtrent 20 minutter mer søvn per døgn.

- Vi vet ikke helt hvorfor det er slik, men en kjent engelsk søvnekspert mener at kvinner for eksempel multitasker mer enn menn, og at hjernen dermed brukes mer intenst. Som følge av dette trenger de mer søvn som restitusjon, sier han.

Det er forskere ved Loughborough University’s Sleep Research Center i England som har kommet frem til denne forklaringen på hvorfor kvinner kan være trøtte om morgenen.

Klager mest

- Flere studier har vist at kvinner sover litt lenger enn menn, og vi har også i en helt ny studie sett at kvinner rapporterer større søvnbehov enn menn. Hvorfor det er slik, er imidlertid mer uklart, bekrefter professor ved Universitetet i Bergen og lege ved Bergen søvnsenter Bjørn Bjorvatn.

Han legger til at til tross for at kvinner sover mer enn menn, er det også kvinnene som klager mest over søvnproblemer.

Kanskje på tide å la mor sove skikkelig ut neste helg?

Varierende søvnbehov

Det er altså restitusjon av hjernen som skal foregå mens du sover, og hvis du må sjonglere matpakkesmøring, levering i barnehagen, egen jobb, middagsplanlegging og kanskje litt husarbeid på toppen, trengs det noen timer før du kan ta fatt på en ny runde.

Anbefalt søvnlengde hos voksne varierer ifølge Bjorvatn, og det viktigste er at du sover nok til at du føler deg uthvilt. 

- Gjennomsnittlig søvnmengde blant voksne er 7-7,5 timer, og de aller fleste sover mellom 6 og 9 timer, sier han. 

Alvorlige konsekvenser

Og det er ingen tvil om at det å snyte hjernen for hvile kan få konsekvenser.

- Den ene konsekvensen er naturligvis at du blir trøtt neste dag, og i verste fall kan du da sovne bak bilrattet eller gjøre andre feilvurderinger. Over tid kan for lite søvn også øke risikoen for psykiske plager, overvekt, diabetes, hjertekarsykdommer og dødelighet, sier Bjorvatn. 

Risikoen øker i takt med søvnunderskuddet, og konsekvensene er de samme for begge kjønn. 

Mer utsatt for ulykker

Også Pallesen understreker at nok søvn er av stor betydning for helsen din.  

- Rent mentalt får du svekket konsentrasjonsevne, svekket humør, nedsatt reaksjonsevne og økt risiko for depresjon, og atferdsmessig blir du mindre produktiv og mer ulykkesutsatt, sier Pallesen.

Han bekrefter at søvnunderskuddet også kan føre til at du får økt appetitt, større vektøkning og økt risiko for kardiovaskulær sykdom.

Vil du ha de beste sakene våre på epost? Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev her.

Vil du heller følge oss på Facebook? Lik oss, da vel!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!