- Det er fortsatt ganske kontroversielt å snakke om hvor stor påvirkning kosten har på hudens utseende. Det er mange faktorer som påvirker hudens utseende, slik som soleksponering, røyking og hvor godt du tar vare på den, sier hudlege Ylva Ohlsson.

Man vet likevel at sukker og karbohydrater påvirker huden negativt, og at et kosthold som inneholder mye sukker og karbohydrater kan føre til betennelser i overhuden.

- Høye insulinnivåer skal også kunne fremskynde hudens aldring, så det å redusere inntaket av mat som hvitt brød, ris, potet og pasta kan hjelpe, sier hun.

Sukker fører til aldring

- En diett med mye sukker, altså karbohydrater, kan få deg til å se eldre ut. Isolert sett har ikke kaloriene betydning, men det er hva du spiser som betyr noe. Sukker fører til aldring, som igjen fører til sammenklebing av bindevevet, bekrefter hudlege Bjørn Bondevik.

Han legger til at hvis man spiser så mye sukker at man blir fet, kan dette imidlertid føre til at man ser yngre ut igjen fordi ansiktet blir rundere.

Dette vil huden vil ha:

  • Fet fisk
  • Kylling
  • Tørket aprikos
  • Gulrot
  • Spinat
  • Banan
  • Nøtter
  • Havre
  • Frø
  • Brokkoli
  • Melk
  • Ost
  • Yoghurt
  • Grønn te
  • Olivenolje

Kilder: Hudlege Bjørn Bondevik og hudlege Ylva Ohlsson

Kan ikke reparere rynker

Ohlsson anbefaler også for hudens skyld at du sørger for et rikelig inntak av vitaminer og mineraler.

Og husk at dette inntaket bør være i form av mat og ikke tabletter.

- Antioksidanter, vitaminer, proteiner, langsomme karbohydrater og sunt fett er bra for kroppen generelt, og dette gjelder også huden. Fornyelse av cellene i kroppen trenger proteiner av høy kvalitet, hvilket finnes i for eksempel egg, fet fisk, kylling, sier hun.

Hun legger til at du ikke kan reparere allerede eksisterende rynker ved å spise riktig, men at et sunt kosthold likevel kan få huden til å se friskere ut.

Betennelsesdempende skalldyr

Laks og skalldyr inneholder ifølge Ohlsson i tillegg til proteiner betennelseshemmende omega 3 samt antioksidanter.

- Også rødt kjøtt inneholder bra proteiner, men i tillegg inneholder det mettet fett som kan trigge betennelse. Store mengder rødt kjøtt skal dessuten kunne øke risikoen for tykktarmskreft, sier hun.

For vegetarianere er soyabønner en god kilde til de viktige proteinene.

Velg sunt fett

- Når det gjelder vitaminer, er vitamin A bra for fornyelse av cellene i huden. Dette vitaminet finnes for eksempel i eggeplomme, tørket aprikos, laks, gulrot og spinat, sier hun.

Dette er et fettløselig vitamin og tas derfor best opp samen med litt fett.

Husk imidlertid at det ikke er likegyldig hva slags fett du velger.

-Transfett eller herdet fett, som finnes i pulversupper samt en del fabrikklaget kjeks og kaker kan trigge betennelse. Derfor bør man ikke få i seg store mengder av dette fettet, sier hun.

Slik påvirker kosten huden

SPIS EGG: Egg inneholder både proteiner og vitaminer som huden vil ha. © Illustrasjonsfoto: Colourbox

Dette vil ikke huden ha så mye av:

  • Sukker
  • Mye ris, pasta, hvitt brød og potet
  • Pulvermat med mye transfett eller herdet fett
  • Fabrikkbakte kjeks og kaker

Kilder: Hudlege Bjørn Bondevik og hudlege Ylva Ohlsson

Drikk grønn te

Et annet viktig vitamin for både hud og hår er B-vitamin, som finnes i blant annet banan, nøtter, havre, frø og egg.

- Sørg også for inntak av kalsium gjennom blant annet brokkoli, spinat, melk, ost og yoghurt, sier hun.

Blant drikkevarene er grønn te ansett som spesielt hudvennlig.

- Teen kan minske effekten av de frie radikalene og forebygge betennelse og rødhet i huden. Det samme gjelder soyabønner og tofu, som har en forsterkende effekt på hudbarrieren, sier hun.

Man tror for øvrig at lakrisrot og acai, samt lykopen som gir den røde fargen i blant annet tomater og vannmelon, kan ha en positiv effekt på huden.

Det finnes mange oppfatninger om hva dietten gjør med huden din, men hvor godt stemmer de?

Hudlege Bjørn Bondevik gir deg svaret.

1)

Det å kutte helt ut enkelte matvarer, kan skade huden

- Det stemmer. Dette gjelder blant annet vegetarianere som kutter ut animalske proteiner, som er rike på næring som kroppen trenger, sier Bondevik.

Videre vet man blant annet at omega 3 fra fet fisk forebygger betennelse og er bra for kroppen og huden, og at du ved å kutte ut frukt fra kostholdet snyter huden for antioksidanter som beskytter mot solskader.

2)

Trening bremser hudens aldring

Trening har mange fordeler for kroppen, og også huden nyter godt av den fysiske aktiviteten.

- Trening bremser aldring, så det stemmer at du med daglig trening kan få en sunnere hud. Trening, og da spesielt styrketrening, øker produksjonen av veksthormon og testosteron, og dette påvirker bindevevet direkte og øker produksjonen av elastin og kollagen, sier Bondevik.

Han forteller at nivået av veksthormon og testosteron synker allerede etter fylte 30-40 år, og at riktig kosthold og trening derfor er viktig også for huden din.

 

3)

Det å være tynn i ansiktet gjør at du ser eldre ut

- Det å være tynn i ansiktet og på halsen kan gjøre at man ser eldre ut. Dette kan man for eksempel se etter en slankekur, sier Bondevik.

Med alderen mister du ansiktsvolum, men er du tynn har du altså enda mindre hud og vil derfor kunne se eldre ut enn du faktisk er.

4)

Middelhavskosthold er bra for huden

- Det stemmer at middelhavskosthold ikke bare er bra for hjertet. Et kosthold med mye olivenolje, tomater, fisk og grønt er også bra for huden. Det beskytter mot hudkreft, og fettsyrene i maten gjør dessuten huden elastisk og sterk, sier Bondevik.

 

5)

Lavkarbo kan gi friskere hud

Bondevik bekrefter at det å legge om til lavkarbokosthold kan føre til vakrere og sunnere hud.

- Hvis man kutter ut hvitt brød, pasta og sukker, vil dette kunne gi en friskere hud. Lavkarbokost kan også føre til at man får færre hudplager, sier han.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!