Områder vi har lett for å glemme:

- Ørene

- Nesen

- Kinn

- Baksiden av leggene

- Fotryggen

- Nakken

- Ryggen

- Bryst

- Issen

Det er herlig å tilbringe late dager i solen, men husk at det tar tid å bygge opp et underlag.

Sommer, sol og bading hører sammen, men for mye av det gode kan raskt bringe deg direkte fra deilige sommerdager til vonde sommernetter.

Solbrente skuldre, rød rygg og forbrente tær er både smertefullt og skadelig for huden. Mange av oss smører oss faktisk solbrente fordi vi ikke følger de grunnleggende solvettreglene.

UVA gir rynker

- Man er mer følsom for sol tidlig på sommeren før man får bygget opp et visst beskyttende pigment. Solstrålene treffer huden, og stråleenergien absorberes i varierende dybde avhengig av strålenes bølgelengde, sier hudlege Ylva Ohlsson ved Hudklinikken i Oslo.

Den mer langbølgede strålingen UVA går lenger ned i huden og bidrar til hudens aldring og rynker.

UVA gjør også at huden blir brunere, mens UVB-lyset er mer kortbølget og forårsaker rødhet og betennelse, samtidig som også den bidrar noe til pigmenteringen.

- Huden er blek og lys tidlig på sommeren, og når de første solstrålene med UVB og UVA treffer en hud som ikke har hatt sol på noen måneder gir det fort forbrenning, sier hudlege Bjørn Bondevik.

Vær forsiktig

- Hvis man får for høy energioverføring til huden, kan det være skadelig og gi akutt solforbrenning. Ved første grads forbrenning blir huden rød og hoven, og ved andre grads forbrenning blir den rød med væskefylte blemmer, sier hun.

Hun understreker at det er viktig å utvise forsiktighet i solen da en del mennesker kan reagere sterkt også på svake soldoser.

Ødelegger huden

- Når du blir solbrent, ødelegges det øverste og midtre hudlaget og huden må starte produksjon av nye celler i høy hastighet. Dette medfører flassing, sier Bondevik.

Pass deg for solen

NOK SOLKREM: Det holder ikke med en liten dæsj solkrem når hele kroppen skal smøres. © Illustrasjonsfoto: Thinkstock

Tips til solbrent hud

  • Litt solbrent? Prøv Aloe Vera
  • Kraftig rød? Bruk en kortisonkrem og en avkjølende fuktighetskrem. Velg gjerne en krem med E-vitaminer. Kalde omslag kan være greit i startfasen av solforbrenningen.
  • Alvorlig solskadet hud? Huden må da gjerne behandles av lege. Det kan være nyttig å bli behandlet med en type antibiotika krem som heter Flamazin.

Kilde: Hudlege Bjørn Bondevik

Han forteller at huden selv har et antioksidantsystem som hele tiden reparer skadde hudceller, men over tid kan dette systemet «peses ut».

Dette gir grunnlag for hudkreft.

Føflekk-kreft rammer menn og kvinner ulikt, fordi vi glemmer å smøre forskjellige kroppsdeler.

- Man bør unngå solbrenthet for å forebygge hudkreft, og samtidig vil da man holder rynkene på avstand. UVA-strålene er de som fører til at huden danner rynker, noe som er viktig å huske på også ved valg av solkrem. De fleste solkremer beskytter dårlig mot UV, sier han.

Bruk nok solkrem

Solkrem er altså viktig for å unngå solskader, men husk at for at solkremen skal gi den beskyttelsen det står på flasken må du bruke nok.

- De aller fleste bruker for lite solkrem. Det er vanlig å ta på 20-25 prosent av den mengden som er ment for å gi den beskyttelsen som er angitt på embalasjen, sier hudlege Ole Martin Rørdam ved Dr. Rørdams Klinikk i Trondheim.

Han anbefaler faktor 30 eller høyere, og forteller at kremen bør smøres på et kvarter før du går ut i solen.

Ikke glem nesa

Hvor mye som er tilstrekkelig avhenger naturlig nok av kroppens størrelse. Er det en voksen person som skal smøre seg, trenger man imidlertid så mye som 30 ml, altså en god neve solkrem, for å dekke hele kroppen med et tykt nok lag.

TIPS:

  • Sjekk UV-varselet der du er
  • Bruk solkrem som passer til huden din og som har høy nok faktor. I utgangspunktet bør alle bruke minimum faktor 15
  • Bruk nok solkrem og smør deg før du blir brent
  • Ta pause fra solen, spesielt mellom 12 og 15
  • Bruk klær, solhatt og solbriller som beskyttelse

Kilde: Apotek 1

Vær dessuten påpasselig med hvor du smører slik at du ikke overser noen kroppsdeler.

- Mange glemmer ører, nese, fotrygg eller nakke, og når kroppsdelene ikke har sett sola på nesten et halvt år er de veldig utsatt for å bli brent, sier Rørdam.

Vær også obs på overgangen mellom hud og tøy.

Har du ny badeshorts eller bikini, kan det hende at den ikke riktig overlapper skillet etter den gamle. Da er det lettere å bli solbrent.

Danner underlag

Etter hvert tåler vi imidlertid mer.

- Når det øverste hudlaget, stratum corneum, gjøres tykkere av UVB-lyset, gir det oss en økt beskyttelse mot solen. Det er derfor vi tåler mer lengre utover sommeren, sier Ohlsson.

Husk imidlertid at soling i solarium ikke styrker huden på denne måten.

Det er med andre ord en myte at man kan skaffe seg et underlag ved å ta noen soltimer i forkant av sydenturen.

- Solariumet inneholder i hovedsak UVA-stråler, og det å ta solarium vil også føre til raskere aldring av huden, sier hun.

Unngå forbrenning

Det finnes en rekke gode råd mot solforbrenning.

Du har kanskje hørt at du kan smøre kroppen inn med yoghurt eller dekke det solbrente området med agurkskiver. Andre igjen sverger til tomater.

Det beste rådet er nok likevel å beskytte seg ved å bruke solkrem og utvise forsiktighet når du skal ut i solen. Da unngår du forhåpentligvis forbrenning.

- Dersom man likevel brenner seg, kan man smøre med hydrokortison eller apotekets aftersunprodukter. Dette vil lindre noe. Deretter er det viktig å unngå solen helt til huden er normal og fri for rødhet og blemmer igjen, sier hun.

Hvor lang tid dette tar, kan variere.

- Dette avhenger av graden av forbrenning, men stikk ikke hodet ut i sola for tidlig. Vent helt til rødheten og flassingen er over, legger Bondevik til.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!