Å sove på det kan hjelpe deg til å løse problemer, mener forskere, som har funnet ut at drømmesøvnen er den mest effektive problemløseren.

Løste oppgaver i søvne

Det er forskere ved Universitetet i California, San Diego, som har gjort studien. De fant ut at når forsøkspersonene hadde kommet ned i REM-søvn, eller drømmesøvn, var de flinkere til å løse en oppgave de nettopp hadde fått.

REM-søvnen (REM er forkortelse for rapid eye movement) starter 90 minutter etter at du har sovnet. Den kommer tilbake hvert nittiende minutt utover natten, men perioden du er i REM-søvn blir lenger og lenger utover natten. REM-søvn utgjør rundt 20-25 prosent av total søvntid.

Paradoksal søvn

- På fransk kalles REM-søvn for paradoksal søvn, fordi det kan registreres stor aktivitet i hjernen, mens musklene slapper helt av, sier Eldbjørg Fiske ved Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer til klikk.no.

Les mer om søvnstadiene her

Tidlig på testdagen fikk de 77 personene som var med i studien, en rekke kreative oppgaver som skulle løses. De skulle vente med å gruble over oppgavene til ettermiddagen. Da skulle en del av gruppen slappe av, men holde seg våkne, mens den andre delen av gruppen skulle sove litt. De som sov ble søvnregistrert av forskerne.

Kreative i søvne

Da resultatene ble sammenlignet fant man ut at de kom ned i REM-søvn klarte å løse oppgavene bedre enn de som sov, men ikke kom ned i REM-søvn, og de som ikke finn søvn i det hele tatt, skriver BBC.

Personene med REM-søvn økte faktisk evnen til å løse de kreative oppgavene med 40 prosent.

Studien tyder på at det ikke bare er søvn, og hvor mye søvn som betyr noe, men også kvaliteten på søvnen.

REM-SØVN: Det er ikke sikkert det er mengden søvn, men kvaliteten på søvnen som betyr noe. © Foto: Crestock

Viktig REM-søvn

Forskerne tror at REM-søvn gjør det mulig for hjernen å forme nye nervekoblinger uten innblanding av andre tankestrømmer som oppstår når vi er våkne, eller i søvn uten drømmer. Vi henter altså frem flere assosiasjoner uten at vi blir forstyrret.

- Hva nå enn viktigheten av drømmene i seg selv er; denne studien bekrefter viktigheten av REM-søvn, søvnstadiet der man drømmer mest, sier søvnforsker Malcolm von Schantz til BBC.

REM bra for hukommelsen

Professor Ståle Pallesen ved Universitetet i Bergen, seksjon for personlighetspsykologi, sier at det har vært lite forskning på kreativitet og REM tidligere, men at noen forskere mener at søvn er positivt for hukommelsen.

- Noen forskerne mener at søvn er spesielt positivt for motorisk hukommelse. Man blir flinkere til å huske hvordan man skal gjøre ting, og øker tekniske ferdigheter på det man allerede har lært. Men i andre forskermiljøer mener man at søvn ikke har en slik virkning på hukommelsen sier Pallesen.

Trengs mer forskning

Eldbjørg Fiske ved Nasjonalt kompetansesenter for søvnsykdommer tør ikke å påstå at de som drømmer mest er de mest kreative.

- Det er mye forskning på dette feltet, og mye av forskningen spriker. Denne studien fra USA er også liten. Fordi søvnforskning ofte foregår i laboratorier blir mange av studiene små, og det trengs derfor mer omfattende forskning før man kan gi sikre svar, sier Eldbjørg Fiske.

Les også:

Søvn forebygger forkjølelse

Elementære søvntips

Sjekk om barnet sover nok

Les mer på:

Klikk Helse

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!