Slik velger du riktig sports-bh:

Det er en myte at bare store byster trenger god støtte. Jo mer hopp og sprett, jo mer støtte og hold trenger du.

Ved løping og aerobics vil man trenge mest mulig hold og støtte, og heller tåle at den sitter stramt på kroppen. Ved aktiviteter med mindre støt, som ved en del styrketrening og sykling, kan du komme unna med en bh med middels hold («medium support»), som er mer behagelig å gå med.

Padding foran puppene er ofte en fordel for å dempe synlige brystvorter og føle seg litt mindre avkledd.

Riktig utstyr gir bedre trening, og vi har tidligere i år testet blant annet treningstights, pulsklokker og treningstopper.

Denne gangen har vi i samarbeid med magasinet Shape-Up testet 12 ulike sports-bh-er.

Sports-bh-er skal hindre at puppene rister ubehagelig når du trener og transportere fukt bort fra huden, ellers gjøre minst mulig ut av seg.

Testvinnere

To av sports-bh-ene får terningkast seks. Moving Comfort Vixen blir testvinner, og får ros for sin virkelig gode passform.

Også Casall Iconic Sports Bra kommer i hele sju farger, og får også terningkast seks.

Sport Bra fra Pierre Robert til 259 kroner trekkes frem som studentkupp - mye for pengene!

Medium hold

Vi har testet 12 sports-bh-er med medium hold.

Vi har ikke tatt med de kraftigste med ekstremt mye hold (som er mindre komfortable) og heller ikke de løseste. De er testet for trening, ikke ren løping.

Vi har også lagt vekt på at materiale og design er svettevennlig, at de sitter godt og er behagelige.

Bh-ene vi har testet kommer i størrelser som XS, S, M, L. Tre av merkene (Moving Comfort, Stay in Place og Casall) tilbyr også to ulike cup-størrelser innen hver størrelse.

Hvem er vi?

Tre treningsfantaster har ristet løs: Ingunn Selvåg, brannkonstabel og aktiv crossfitutøver som har gått Norge på langs, Julie Mowinckel, som gjennomførte suverent halvironman og er medisinstudent med instruktørerfaring fra løping og fallskjermhopping, og Maren Haugeto, journalist og profesjonell tester.

Tips: Velg sports-bh etter hvilken aktivitet du vil gjøre: En løs for yoga og pilates, en med medium hold for styrketrening , rask gange og langrenn , og en med full støtte for løping .

Test deg selv: Hvilken treningsform passer for deg.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!