Hjemmetrening er et godt alternativ når tiden ikke strekker til, eller for deg som kvies for treningssentere. Hjemmetrening er både praktisk og billig.

- Det finnes en mengde øvelser der ingen utstyr kreves, men der du kun bruker egen kroppsvekt, sier Julianne Nilsen, personlig trener og turninstruktør på Snarøya Turn.

Om du lærer deg noen øvelser du kan gjøre hjemme er det desto vanskeligere å sluntre unna treningen.

Situps-myten

Mange tror at situps og utallige mageøvelser skal gi flat mage. Situps gir mer markerte magemuskler, men ikke nødvendigvis flat mage. Men dersom den store magen skyldes et indre eller ytre fettlag i buken, er det andre tiltak som gir den reelle effekten.

Har du magefett må du nødvendigvis øke forbrenningen ved å trene mer og korrigere kalori-inntaket ditt, før du kan håpe på å få markerte magemuskler.

For å styrke bukmusklaturen din bør du trene styrke og jobbe med øvelser som bidrar til bedre kroppsholdning.

En kombinasjon av øvelser som jobber med de ulike magemusklene vil være best

SIT-UPS: Gjør du skrå situps kan du få markerte magemuskler. FOTO: Rolf Ørjan Høgset

Skrå situps

Dette er en god øvelse for å få markerte magemuskler.

Slik gjør du øvelsen

Følg disse tre stegene:

1. Ligg på ryggen med armene bak hodet. Støtt hodet i hendene.

2. Skyv høyre kne mot venstre albu.

3. Senk rolig ned, mens du holder igjen. Gå direkte over til høyre kne mot venstre albu.

Repetisjoner

Gjenta øvelsen med 3 x 20 repetisjoner.

Øvelsen er for mange lett gjennomførbar. Her kreves lite grunnstyrke, så derfor er det mange repetisjoner.

Knip gjerne magen ekstra under øvelsen for større utbytte.

Les også:

To faktorer avgjør om du får flat mage

Bli like fit som Lene Alexandra

De beste tipsene for flat mage

De beste terrengskoene - stor test!

Styrke eller utholdenhet? Finn din treningstype!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!