- Nakkesmerter oppstår i mange tilfeller av stress, men kan også skyldes stram muskulatur av andre grunner, sier personlig trener ved Gympartner, Line Marion Nielsen Kjøniksen.

Når det gjelder skuldre, er det ifølge Kjøniksen mer komplekst.

- Hos mange menn ser jeg spesielt dårlig bevegelse i skulderledd og foroverroterte skuldre som skyldes i overkant mye trening av brystmuskulatur og mindre av baksiden, sier hun.

Kombinert med ingen eller lite tøying av den stramme brystmuskulaturen, kan dette føre til problemer.

Glemmer baksiden

Den samme effekten får man også få hvis man sitter mye foroverlent for eksempel når man jobber, spiser eller kjører bil.

- Baksiden blir da glemt. Man kan derfor ikke si at noen enkeltøvelser er skyld i plager i nakke og skuldre, men plagene skyldes heller en total ubalanse i hvordan man bruker kroppen, sier hun.

Ofte er plagene muskulære.

Stress gir spent muskulatur og muskelknuter, og foroverlente skuldre skyldes i stor grad stramme muskler i brystet.

Dette kan føre til nakke- og skulderplager:

  • Overdreven trening av brystmuskulaturen
  • Dårlig eller feil holdning mens man trener styrke
  • Sammensunken overkropp når man løfter tungt
  • Feil teknikk når man gjør rygg- og nakkeøvelser som anstrenger nakken mye
  • Ingen eller for lite tøying av brystmuskulaturen
  • Stress
  • Foroverlent sitting

Fotproblem gir nakkeplager

Personlig trener ved OK klinikken, Marius Lofthus Dahl legger til at det også kan være skjelettplager som er årsaken til problemet.

Og det er ikke alltid roten til det vonde sitter på de mest logiske stedene.

- Man kan for eksempel få vondt i nakken av å ha en låsning i foten. Da får du kanskje et uvant gangmønster og dette gir negative virkninger oppover i kroppen, sier han.

Feil holdning

Når det gjelder treningplager i skuldre og nakke hos hobbymosjonisten mener Lofthus Dahl at de gjerne har en sammenheng med dårlig eller feil holdning mens vedkommende trener styrke.

- For eksempel hvis man synker sammen i overkroppen når man løfter tungt med armene, gjør knebøy, bruker stang på nakken eller gjør rygg- og mageøvelser der man anstrenger nakken for mye, sier han.

Doktor Online hjelper deg:

Vår fysioterapeut Erik Øiangen svarer på spørsmål på nettstedet Doktor Online.

Det koster 149 kroner å få svar, og du er helt anonym. Les mer om tjenesten her.

Kjenn hvor det tar

- For å unngå at slike plager oppstår, er det svært viktig å få god veiledning. La en fagperson se på når du trener. Da vet du sikkert at du gjør øvelsen riktig for din kropp, sier fysioterapeut ved OK klinikken, Marthe Christensen Moe.

Vær alltid oppmerksom på om øvelsen faktisk tar på de stedene der de skal.

Spør om hjelp dersom du kjenner at det er skuldrene som får trent seg når det egentlig er magen du trener.

Ikke slutt å trene

Er du som hobbymosjonister flest, har du lett for å gi deg hvis smertene oppstår.

Og har du droppet trening noen uker, har ukene lett for å bli både måneder og år.

Det å droppe treningen helt, er imidlertid sjelden nødvendig, selv om det kan være behov for å endre litt på programmet og kanskje trappe ned på intensiteten til du har fått plagene under kontroll.

Få balanse i kroppen

- Det er vanskelig å gi noe generelt råd for hva man bør gjøre når man får plager i nakke og skuldre. Det kommer litt an på hvor lenge man har gått med skaden eller plagen og hva slags skade det er snakk om, sier Løfthus Dahl.

Har du smerter, anbefaler han imidlertid alltid at du oppsøker faglig hjelp med mål om å få mer balanse i kroppen og veiledning til riktig trening.

- Da er det også viktig at du får øvelser som er riktige for din kropp, sier han.

Lytt til kroppen

- For å forebygge plager i nakke- og skulderregionen er det viktig at man har et balansert treningsopplegg. Dette må ta hensyn til hele kroppen og også kroppsholdningen, sier Kjøniksen.

Lær deg å senke skuldrene og lytte til kroppen din.

Stressmestring er kjempeviktig for deg som vil unngå vonde skuldre og spent nakke.

- Det er også viktig å tøye og sørge for behandling med en gang man kjenner at det begynner å murre, sier hun.

Trykk her og følg Klikk Helse på Facebook

Meld deg på vårt nyhetsbrev og få ukentlige oppdateringer på epost

Les også:

Så mye hår er det normalt å miste

Slik får du sterk rygg

Fingrene avslører deg

Sjekk om du har ringorm

Forum: - Jeg får beskjed om at det er psykisk, men kan det virkelig være det?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!