Etter at Lene Alexandra Øien sluttet som glamourmodell, satset hun fremdeles på sin egen kropp og jobben som personlig trener.

På jobben skaper hun supermenn - for eksempel skapte hun kjæresten sin ved å dra av 20 kilo på en potetgullspisende sofagris og deretter bli sammen med ham.

Vi som har rundet 30, vet egentlig at det ikke er dumt å få rørt litt på kroppen. Lene mener helsen bør være prioritet nummer én på timeplanen, og de som mener de ikke har tid til å trene, må før eller siden sette av tid til sykdom og i verste fall sykehusopphold.

Mer sexy

I tillegg blir man i bedre humør av å trene, og med Lenes ord: Man føler seg mer sexy. Det finnes med andre ord ingen grunn til ikke å begynne å tenke på kroppen.

- Hva slags supermenn er det dere kvinner liker?

- Jeg kan ikke snakke for andre enn meg selv, men generelt tror jeg de fleste kvinner liker menn som de kan være stolte av, og det er «turnon» med sterke menn som tar vare på seg selv både fysisk og mentalt, sier Lene Alexandra til bladet MANN.

Takler motgang bedre

Hun mener at menn som trener har bedre psyke og takler motgang bedre.

- Er de bevisste på å ha en sunn livsstil, holder de blodsukkeret i sjakk og blir ikke grinete når de er sultne. Mange damer tenner på disiplinerte og autoritære menn, og menn som har en sunn livsstil har også bra testosteronproduksjon. Og det setter vi selvfølgelig pris på, sier Lene Alexandra, og legger til:

- Det viktigste er likevel ikke hvordan gutta ser ut, men at de er sikre på seg selv. Heller en som har litt ekstra kjøtt på kroppen, som er selvsikker og føler seg sexy, enn en «picture perfect» fyr uten personlighet og selvfølelse.

Lene Alexandra trening=

TREN RIKTIG: En del gutter er så opptatt av å løfte mer enn kompisene sine at teknikken svikter, og de risikerer da å skade seg, mener Lene Alexandra. © FOTO: Rolf-Ørjan Høgset

Typiske guttefeil, ifølge Lene Alexandra

I jobben som personlig trener har Lene Alexandra lagt merke til særlig tre feil gutter gjør når de trener:

1. Mange gutter overvurderer formen. Mange som tidligere har trent mye, tror at de er i like god form som da de var «unge». Dersom de starter for hardt, risikerer de å bli skadet eller å miste motivasjonen.

Trening er ferskvare som må bygges stein for stein. Kondisjon, styrke og volum bygges heller ikke på én dag. Man må være tålmodig og ta ett skritt av gangen. Tar man en lengre pause, går kroppen tilbake til sitt utgangspunkt.

2. Når jeg sier jeg er personlig trener, spør ofte menn meg: «Hvor mye tar'u i benk, 'a?». Det der er en guttegreie, og mannfolk har ofte et sterkt konkurranseinstinkt og ønsker å være best. Selv synes jeg faktisk dette er veldig sexy, men fra mitt perspektiv som personlig trener, ser jeg en risiko ved å ha altfor mye fokus på benkpress og volum i brystmusklene - slik mange gutter ønsker.

Trener du for mye foran, og glemmer å fokusere på holdningsmuskulaturen på baksiden av overkroppen din, risikerer du å dra på deg «uppercross-syndrom» og skulderproblematikk. Du får helt enkelt en dårlig holdning, og det ser ikke bra ut.

Derfor: Rett dere opp i ryggen, tøy brystmusklene, og ikke glem å trene ryggen vel så mye, om ikke mer, som fremsiden. Balanse er viktig for å unngå skader.

3. Gutter løfter ofte for tungt. En del gutter er så opptatt av å løfte mer enn kompisene sine at teknikken svikter, og de risikerer da å skade seg. Det er forferdelig smertefullt å se noen kjøre markløft med krum rygg. Ikke engang når du knytter skoene, skal du krumme ryggen. Gjør man det for mange ganger, smeller det plutselig, og ryggen vil ikke fungere lenger. Det er ikke gøy.

Husk at du skal ha kroppen din resten av livet, så ta godt vare på den! Det er forresten utrolig hot å se mannfolk kjøre markløft skikkelig. Dette er Rolls-Roycen innen styrkeøvelser og en øvelse som bør være med i alle styrketreningsprogrammer.

Lene Alexandras 7 tips for en sunn kropp

1. Det er viktig å variere treningen hele tiden. Kroppen er lur og tilpasser seg kjapt, så det gjelder å endre tempo, repetisjoner og tyngde slik at du lurer kroppen og den er nødt til å reagere.

2. Kombiner tung styrketrening med kondisjonstrening. Varier mellom langkjøringer i rolig tempo og ulike intervaller. Rask gange mener jeg er undervurdert, og jeg går selv gjerne tur i skogen. Man får lett opp pulsen om man går i oppoverbakke og i kupert terreng. Da får man samtidig trent stabilitet i anklene.

3. Spis proteinrik, ren mat hver tredje time fra du står opp til du legger deg. Ikke spis deg stappmett, men gå heller ikke rundt skrubbsulten.

4. Stress er vår verste fiende. Når vi stresser, produserer vi det muskelnedbrytende stresshormonet kortisol.

5. Sørg for å få åtte timer søvn. På trening brytes kroppen ned, og den trenger å restitueres. Mangel på søvn vil føre til mindre produksjon av veksthormoner, som igjen fører til en redusert evne til å bygge muskler og forbrenne fett.

6. Fett gir oss mer enn dobbelt så mye energi per spiste gram sammenlignet med karbohydrater og proteiner. Har du et proteinrikt kosthold som består av kjøtt og fisk, får du også i deg nok fett.

7. «Lavkarbo» betyr ikke «null karbo», men hvis du ikke trener, trenger du ikke så mye karbohydrater. Trener du derimot hardt, har du større behov for karbohydrater for å ha skikkelig trøkk på økten. Karbohydrater gir kroppen energi.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!