Det vrimler av treningsmyter der ute, og det er ikke lett å vite hva som stemmer og ikke.

Får man egentlig store lår av sykling og er tøyning nødvendig?

Og hva med jogging, kan ikke det være skadelig for knærne?

- Dette er velkjente myter som vi til daglig avkrefter, sier produktsjef for personlig trening hos Elixia Atle Arntzen til klikk.no.

Han har tatt for seg de fire første mytene under og dette er hva han sier om dem:

MYTE 1: Du får flat mage av sit-ups

Nei! For å få en flat mage må du fjerne fettet som ligger rundt mage/midje, og dette skjer ikke ved å gjøre sit-ups eller trene magemusklene på andre måter.

Generell styrketrening på store muskelgrupper som lår/rumpe, bryst og rygg, medfører ofte en liten økning i muskelmasse.

Dette vil igjen resultere i et høyere hvilestoffskifte, som til slutt gjør det enklere å fjerne fett rundt magen. Ellers er det kondisjonstrening som mest effektivt fjerner fett, samt et balansert og vanlig sunt, norsk kosthold.

Er målet å få flat mage, får du tipsene her!

SITUPS: Fettet forsvinner ikke på magen selv om du tar 100 situps om dagen.=

SITUPS: Fettet forsvinner ikke på magen selv om du tar 100 situps om dagen. © FOTO: Crestock

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!