DRIKK NOK: Skal du gjennomføre harde treningsøkter må du passe på å få i deg nok vann. © Foto: Crestock

Dehydrering og heteslag er ikke spesielt behagelig i sommervarmen, og mange dropper kanskje treningen fordi de tror det er farlig å trene når det er hetebølge.

- Men det finnes ikke en eneste god grunn til å droppe treningen i sommer, sier idrettslege Thor-Øistein Endsjø.

- Den beste grunnen til å fortsette å trene om sommeren er å opprettholde formen vi bygger opp ellers i året. Det er jevn aktivitet året rundt som gir resultater, sier Endsjø.

Men det er ikke tvil om at det er smart å ta hensyn til varmen, og til deg selv. Her er 10 gode råd:

1. Ikke tren midt på dagen

Tren heller på morgenen og kvelden når sola ikke er så kraftig. Hvis du absolutt må trene på dagen, er det viktig å følge de neste rådene.

2. Drikk nok

Hvis du har god væskebalanse går du på do cirka hver tredje time. Drikk nok vann, hele dagen, også når du ikke trener.

3. Spis salt mat

Du svetter mye og drikker mye når du trener i varmen. Får du i deg nok salt, klarer du også å holde bedre på væsken.

4. Kle deg riktig

Hvis du for eksempel skal løpe i sterk sol bør du ha noe på hodet så du ikke blir overopphetet. Hvite og luftige klær kan også hjelpe for å regulere kroppstemperaturen.

5. Sørg for at det er skygge på ruten

Hvis du løper en lang tur, vær sikker på at du kjenner området og løypa. Du bør ha skyggepartier på turen, så du ikke blir for varm og dehydrert.

6. Tren inne

Er det altfor varmt ute er det et godt alternativ å ta en god og effektiv treningsøkt inne. Så kan du gå ut i sola og kose deg med god samvittighet etterpå.

7. Ikke press deg selv for hardt

Lytt til kroppen din. Prestasjonsnivået går ned når det er for varmt. Sier kroppen blankt nei i varmen, bør du kanskje vurdere å trene morgen eller kveld, eller ta treningsøkta inne.

8. Finn alternative treningsformer

Du må ikke legge ut på milelange løpeturer for å vedlikeholde formen. Du kan ta en svømmetur, eller legge ut på rotur eller kajakktur. Bare fantasien kan sette en stopper for aktiviteter å gjøre ute i sola. Mange av aktivitetene om sommeren er dessuten sosiale og morsomme. Gjør noe som gleder deg.

Treningsekspert Beate Torset foreslår ballspill i parken, sykkelturer med innlagt kaffestopp og spaserturer med bikkja eller iPoden i sommer.

Les mer: Til kamp mot feriefedmen

9. Bruk fornuft og se an dagsformen

Hvis det ikke er din dag går det an å ta en hardere økt senere. Hvis helsa ikke er på topp bør du også lytte til kroppen, og ikke presse deg for hardt.

10. Reis til fjells

Hvis du er ute etter noen dager med høy aktivitet kan det være smart å reise til fjells. Kommer du over 1000 meter blir det sjelden ubehagelig varmt, og du kan få noen gode økter. I tillegg får du masse natur og frisk luft på kjøpet.

- Trening gjør deg fysisk sterkere og du får totalt sett bedre helse. Du blir også mer opplagt til å takle utfordringene ellers i livet, sier Thor-Øistein Endsjø.

- Hvis målet er å komme i bedre form i sommer vil jeg anbefale å trene enten tidlig eller sent på dagen, sier Endsjø.

WebMD oppfordrer deg til å ta en prat med legen hvis du er usikker på egen helse og hvor hardt du kan trene i sommervarmen. Les flere gode råd for trening i sommervarmen her.

Les også:

Effektiv ferietrening

Perfekt rumpe på fire uker

Nødhjelp før bikinisesongen

HA DET GØY: Det er mange måter å holde seg i aktivitet på i sommervarmen. © Foto: Crestock

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!