Bildet av magen til Gro Hammerseng har gått verden over. Vi gir deg treningsprogrammet som gir deg flottere mage.

Prøv vårt miniprogram i fire uker: Kun fem enkle øvelser, og du vil få en flottere og flatere mage.

Øvelsene er satt sammen av daglig leder Elisabeth Idland og ernæringsfysiolog Louise Larsen Dahl ved Gold's Gym i Oslo.

LIGGENDE BEINLØFT: Bruk fitnessball. © Illustrasjon: Nathalie Nystad

1. Liggende beinløft med fitnessball

Du trener: Hofteleddsbøyer, innside lår og rette magemuskler.

Slik gjør du: Ligg på ryggen med hendene langs siden.

Hold en fitnessball mellom beina, ha strake bein og løft dem opp mot taket, før du senker rolig ned til utgangsstilling.

Pass på at du ikke hviler i vendingen.

Repetisjoner: 3 x 12

LIGGENDE ROTASJON: Bruk fitnessball. © Illustrasjon: Nathalie Nystad

2. Liggende rotasjon på fitnessball med medisinball

Du trener: Skrå magemuskler og kjernemuskulatur.

Slik gjør du: Ligg med overkroppen på en fitnessball, med beina godt plantet i gulvet. Hold medisinballen med strake armer over brystet, før så de rake armene og ballen ut til hver side til armen nesten er parallell med gulvet. Sving tilbake til utgangsstilling og over til motsatt side. Du kan også gjøre denne øvelsen uten fitnessball, liggende på gulvet.

Repetisjoner: 2 x 10

SITUPS: Bruk fitnessball eller bosuball. © Illustrasjon: Nathalie Nystad

3. Situps på fitnessball eller bosu

Du trener: Rette magemuskler.

Slik gjør du: Ligg og flyt på toppen av ballen med beina godt plassert i gulvet.

Legg hendene bak ørene, se opp i taket og stram rumpa og crunch magen. Hold et øyeblikk før du rolig går tilbake til utgangsstilling og gjentar.

Pass på at skulderbladene er i luften under hele utførelsen.

Repetisjoner: 3 x 12

PLANKEN: Bruk bosuball eller gjør øvelsen på gulvet. © Illustrasjon: Nathalie Nystad

4. Planken på bosuball

Du trener: Transversus og rett del, og kjernemuskulatur.

Slik gjør du: Plasser underarmene på bosuballen og tærne i gulvet. Ha en strak kropp der rygg og rumpe er i en nøytral posisjon, og hodet er en forlengelse av kroppen. Hold stillingen så lenge du klarer. Sett knærne ned i gulvet for pause og gjenta øvelsen. Har du ikke bosuball, kan du også gjøre denne øvelsen på gulvet.

LIGGENDE SITUPS: Bruk medisinball. © Illustrasjon: Nathalie Nystad

5. Liggende situps med medisinball

Du trener: Rette magemuskler.

Slik gjør du: Ligg på gulvet med føttene og korsryggen godt i gulvet. Hold medisinballen over hodet med strake armer. Løft overkroppen opp fra gulvet, crunch godt i magen og før tilbake til utgangsstilling før du gjentar. Pass på at skulderbladene er i luften under hele utførelsen.

Repetisjoner: 2 x 12

Tips

Gjør fitnessballen til et møbel, og bruk den for eksempel til å sitte på når du ser på tv.

Les også:

Den ultimate treningsøvelsen

Stor test av løpesko

Her får du billigst personlig trener

Flat mage - NÅ

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!