Tips!

Pass på at du hele tiden har en jevn gli på snøen, uten stopp. Prøv å finne en god rytme mens du går.

Gode ski

For at treningsøkten skal bli mest mulig effektiv er det viktig at du har ski som passer deg.

Disse tipsene gjelder klassisk skigåing, som vil si ski med smøring. Da skal skiene være 20-25 cm lengre enn deg, og stavene skal være ca. 30 cm under kroppslengden din.

Sjekk også at stivheten og spennet i skiene er riktig. Snakk med butikkansatte for hjelp.

Vinteren er på sitt fineste, så spenn fast skiene og kom deg ut i marka!

Dag Kaas har blant annet trent tidligere OL-vinner Bente Skari i langrenn, og her deler han sine tips om hvordan du kan få bedre treningseffekt ut av den vanlige skituren.

Finn balansen

Å trene på ski krever at du har teknikken i orden. Balansen må være god nok til at du klarer å gli på én ski om gangen. Trenger du litt øvelse, bør du starte på flat mark. Len deg litt forover og gå med én og én ski om gangen - uten staver.

Varier turene

Når du har kontroll på dette, er det bare å komme seg ut i løypene. Er poenget med skituren å komme i form, anbefaler Kaas at du går varierte turer.

Går du for eksempel tre skiturer i uken, kan du gjerne la to av dem være i et rolig tempo, og ha én hardere tur. Rolig tempo vil si at du klarer å snakke samtidig som du går.

Noe av det flotte med ski er at du trener hele kroppen - du bruker lår og legger vel så mye som armer og overkropp. Går du en totimers tur i rolig tempo, får du dermed super muskeltrening.

Få opp pulsen

På den tredje turen kan du øke farten og få opp pulsen. Da får du trent kondisjon i tillegg til muskler.

PERFEKT TRENING: Tren i intervaller for maks uttelling. © Foto: Crestock

Tempoet skal være så raskt at du ikke klarer å snakke mens du går, men heller ikke så fort at du blir støl. Tren i intervaller for maks uttelling.

Om du har få og lange økter på 20-30 minutt, eller mange og korte på 3-4 minutt, er opp til deg. Prøv deg fram og finn ut hva som passer best for deg.

Svi av julekaloriene!

Kombinerer du rolige og raske turer på ski, har du et komplett treningsprogram.

Regnet ut fra antall forbrente kalorier hos en eliteutøver, vil Kaas anslå at en "vanlig" jente vil forbrenne 1000-15000 kalorier om du trener 1-2 timer 3 ganger i uken.

Antall forbrente kalorier tar utgangspunkt i en jente på ca. 60 kilo. Veier du mer forbrenner du mer, veier du mindre forbrenner du litt mindre. Det vil selvsagt også avhenge av intensitet i treningen.

Les også:

Raske resultater med sirkeltrening

Velg riktige løpesko

Farlig januarslanking

Les mer på:

Klikk Helse

Klikk Trening

Les hele saken
Les alt om:

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!