mat mot forkjølelse

Maten som kan hjelpe mot forkjølelse

- Sykdommen kan forkortes med riktig kosthold.

MAT MOT FORKJØLELSE: Ifølge ekspertene finnes det flere typer matvarer som kan hjelpe immunforsvaret å bekjempe forkjølelse og influensa, samt matvarer du med fordel kan holde deg unna. Foto: gettyimages.com

MAT MOT FORKJØLELSE: Ifølge ekspertene finnes det flere typer matvarer som kan hjelpe immunforsvaret å bekjempe forkjølelse og influensa, samt matvarer du med fordel kan holde deg unna. Foto: gettyimages.com

Publisert Oppdatert

Når kroppen verker, hodet hamrer og nesen renner, føles kanskje slaget tapt. Ifølge lege og forfatter, Berit Nordstrand, finnes det imidlertid matvarer som kan hjelpe immunforsvaret å bekjempe forkjølelsen og som samtidig styrker immunforsvaret.

Mat mot forkjølelse

Fet fisk og tran: Fet fisk bidrar med omega 3, vitamin D, protein, kalium og selen.

- Det er mer omega 3 i små, fete fisk enn det er i store, så det er lurt å spise mer småfisk som sild, ansjos, sardiner og makrell. I tillegg bør du ta tran hver dag, som et ekstra tilskudd, sier Nordstrand.

Plantebasert mat: Hele regnbuen av grønnsaker, som alle typer kål, gul- og rødløk, brokkoli, blomkål, bladspinat og grønnkål. Du bør også spise alle typer bær; solbær, blåbær, bringebær, jordbær, krekling, molte og bjørnebær.

- Det er grønnsaker og bær som er viktigst, så fruktinntaket bør ikke overdrives, sier legen.

Hvitløk og ingefær: Hvitløk er vist å styrke immunforsvaret mot infeksjoner, så det er lurt å spise mat med hvitløk i. I tillegg kan du drikke ingefær-te eller tilføye revet ingefær i grønne smoothies eller mat.

Syrnede meieriprodukter: Kefir og yoghurt.

Fermentert mat: Dette er mat som har gjennomgått en gjæringsprosess, og blant fermentert mat finner vi blant annet den koreanske nasjonalretten kimchi, vannkefir og kombucha-te.

E-vitaminer: Fås i gresskarkjerner, gresskar, mandler, brokkoli, gulrot, mango og spinat.

Honning: En til to teskjeer med honning kan med fordel røres inn i teen, for å lindre irritasjonshoste.

- Du blir ikke friskere av å spise mengder med honning, men den kan bidra til å dempe hosten, sier Nordstrand.

Ifølge legen er annen bra mat kraftsuppe, quinoa, små mengder rent kjøtt, bønner og linser, gurkemeie, havre, bygg og østers.

Dette skal du ikke spise

Funksjonellmedisinsk helseveileder ved Funksjonellmedisinsk Institutt, Heidi Stange Noraberg, forklarer at flere forskningsrapporter viser sammenheng mellom sykdomsutvikling og innholdet av sukker, melk og gluten i kosten. Hun mener at mange kan oppleve forbedret helse og raskere forebygging av forkjølelsen, eventuelt influensaen, ved å redusere sukkerinntaket, samt fjerne melk- og glutenholdige produkter fra kostholdet.

- Sukker er gjødsel for sykdomsfremkallende bakterier, så det er avgjørende å ha et kontrollert sukkerinntak for å optimalisere immunforsvaret. Melk og melkeprodukter virker slimproduserende, og opphoping av seigt slim gir gode vekstforhold for bakterier og virus, forteller Noraberg.

Nordstrand er enig i at influensasyke bør begrense sukkerinntaket, og legger til at raffinerte hvite kalorier svekker immunforsvaret.

- Sykdomsforløpet kan forkortes med et næringsrikt kosthold, så styr unna lys pasta, hvit ris og hvitt hvetemel. Du bør heller ikke innta høyglykemisk mat, som saft og juice, fordi dette gir høye blodsukkertopper, sier Nordstrand.

Begge påpeker at redusert matlyst er vanlig i sykdomsperioden og at du bør lytte til kroppen og dens behov, fremfor å tvinge i deg tunge og store måltider.

- Å faste i kortere perioder har vist seg å ha en gunstig helseeffekt, så en tilnærming kan derfor være: Lytt til kroppen din og spis når du er sulten, men drikk alltid rikelig med væske, sier Noraberg.

Ingen dokumentert effekt

Klinisk ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat ved Universitetet i Bergen, Vegard Lysne, påpeker at det ikke finnes noen dokumentasjon som underbygger at å kutte inntaket av sukker, melk og gluten har en forebyggende effekt på sykdom. Han poengterer at det viktigste ved sykdom er å tilføre kroppen nok energi, uavhengig av hvilke typer matvarer du får dem fra, men at å spise frukt, grønnsaker og bær er et overordnet godt råd. Å faste har derimot ingen gunstig effekt, ifølge Lysne.

- Ved nedsatt kapasitet kan det være lurt, og enklere, å spise små måltider, fordi dette er mindre belastende dersom du er syk. Drikk nok væske, og dersom du er plaget med slim kan du med fordel være forsiktig med salt, sjokolade, banan og melk, fordi disse matvarene kan være slimdannende, sier Lysne.

Han legger til at å kutte ut store matvaregrupper, som meieriprodukter og korn, i verste fall kan gjøre det mer utfordrende å få i seg nok mat. Dette kan forlenge sykdomsperioden, heller enn å forkorte den, mener Lysne.

- Ingen dokumentasjon tilsier at å kutte ut disse matvaregruppene skal ha en forebyggende effekt. Dersom apetitten skorter, kan flytende næring i form av for eksempel smoothie være lettere å spise enn fast føde, men det viktigste i prosessen med å bli frisk er at kroppen får nok energi, sier han.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning