Så mange som fire av ti nordmenn unnlater å trene fordi tiden ikke strekker til, ifølge en ny undersøkelse, som er gjennomført av Norsk Samfunnsvitenskapelig Datatjeneste (NSD).

Men så lite som 30 minutters fysisk aktivitet hver dag kan være nok. Det er i hvert fall minstemålet for hva Helsedirektoratet anbefaler oss alle å gjennomføre hver dag. Og det er mye lettere å få til enn du tror.

Planlegging trengs ikke

Det trengs ikke planlegging, bedre tid eller medlemsskap på treningssenter for å nå minstemålet.

Her er en god og enkel oppskrift på hvordan du får 30 minutters aktivitet inn i hverdagen din.

Få bedre helse og mer energi

1. Reis deg fra stolen og gå en 10 minutters tur i lunsjen, en såkalt briskwalk (gir umiddelbart en seksdobling av forbrenningen).

Tips: Ta gjerne et møte, en telefonsamtale eller en tenkepause mens du går.

2. Kom deg opp av sofaen og ta 10 minutter med hjemmeaktivitet (gir umiddelbart minimum en firedobling av forbrenningen)

Tips: Rydd, lek med ungene, gjør annet husarbeid, dans.

10 MINUTTER: Hvis du går 10 minutter i lunsjpausen har du nådd en tredel av minstemålet. © Foto: Crestock

3. Ta trappa og gå så ofte du kan (gir minimum en seksdobling av forbrenningen du har ved hvile).

Tips: Gå til printeren, kaffemaskinen, til en kollega eller i butikken.

- For en gjennomsnittsperson utgjør disse aktivitetene 160-170 kcal i ekstra forbrenning. På ett år tilsvarer dette over åtte kilo i overvektreduksjon, sier Andreas Bakke, informasjonsansvarlig i SATS, til klikk.no.

Les flere tips fra Helsedirektoratet om hvordan du kan bli mer aktiv i hverdagen.

Klarere hode

Han understreker at det ikke er mye fysisk aktivitet som skal til for å oppnå positive helseeffekter.

- Selv 10 minutter rask gange kan gi deg klarere hode og få deg til å løse problemer lettere flere timer etter spaserturen. I motsetning til når du sitter i sofaen, godstolen, foran pc-enn eller i bilen. Under en rask gåtur seksdobles gjerne forbrenningen, sier Bakke.

Energikampen

Les også saken Energikampen der vi testet hvem som brukte mest energi i løpet av tre dager - snekkeren eller treningsentusiasten. Hvem tror du vant? Les svaret i:

For å måle energiforbruket hos snekkeren og treningsentusiasten brukte vi Armband. SATS brukte det samme måleinstrumentet for å finne ut forbrenningen ved de hverdagsaktivitetene vi har foreslått her.

Vil du ha flere gode tips til trening og kosthold?

Les mer på www.klikk.no/helse/trening

og

www.klikk.no/helse/kosthold

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Kjernetrening

Tren med vaskebøtta

Storvasken kan være en god treningsøkt om du gjør det på den rette måten.