5 slankeråd

Cathrine Borchsenius, ernæringsfysiolog dinkost.no

En amerikansk studie av kvinner som har slanket seg, viser at man bør mosjonere 55 minutter daglig, fem dager i uka, for å holde vekta nede.

Det holder altså ikke med en halvtimes spasertur, slik slankeklubber og kostholdseksperter har hevdet i lang tid.

En annen forutsetning er at du begrenser energi-inntaket til mellom 1200 og 1500 kalorier om dagen, skriver Forskning.no.

Én av fire forble slanke

De 201 kvinnene som deltok i undersøkelsen ved Pittsburgh-universitetet i USA, gikk ned 8-10 prosent av sin egen kroppsvekt før de ble bedt om å spise 1200-1500 kalorier om dagen.

Etter to år hadde bare en fjerdedel klarte å holde vekta nede. Den viktigste forskjellen var hvor mye de hadde beveget seg.

Deltok på gruppemøter

Disse kvinnene hadde i gjennomsnitt mosjonert 55 minutter om dagen, fem dager i uka. Dette tilsvarte en ukentlig forbrenning på 1835 kalorier.

Gruppen som holdt vekta nede, hadde også vært mest aktive på gruppemøter og en egen rådgivningstelefon som de fikk tilbud om.

Studien antyder at fysisk aktivitet henger nøye sammen med oppfølging, rådgivning og endrede spisevaner.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!