pH-dietten

Gir mer energi, bedre konsentrasjon og utholdenhet

Denne dietten har du mest sannsynlig aldri hørt om.

NØYTRALISERER DEG: Grønnsaker, uansett slag, gjør deg mer basisk. Det vil si at syrenivået dempes– noe som kan være godt for helsen din. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

NØYTRALISERER DEG: Grønnsaker, uansett slag, gjør deg mer basisk. Det vil si at syrenivået dempes– noe som kan være godt for helsen din. ILLUSTRASJONSFOTO: Colourbox

Publisert Oppdatert

Dette gjør kroppen mindre sur

  • Grønnsaker, spesielt de grønne og rå.
  • Ikke animalske proteiner (linser, bønner og nøtter)
  • Rå matvarer
  • Spirede nøtter og frø
  • Essensielle fettsyrer.
  • Hvetegress, byggress og kamut
  • Rent vann som foretrukket tørstedrikk
  • Sitrusfrukter med lavt sukkerinnhold, som sitron, lime og grapefrukt.

Dette gjør kroppen mer sur

  • Kjøtt
  • Sukker
  • Gjær
  • Frukt med høytsukkerinnhold
  • Egg
  • Kokte, bearbeidede og raffinertematvarer
  • Alkohol
  • Svart te
  • Kaffe
  • Sjokolade
  • Brus og drikke med sukker eller kunstig søtningsmiddel

Føler du deg noen ganger sur i magen når du har spist? Kanskje har du fått i deg litt vel mye syre.

Men med riktige matvarer kan du få syrenivået ned, ifølge pH-dietten.

Et kosthold som tar hensyn til balansen mellom syre og base i kroppen, kan gi deg bedre helse og beskytte deg mot sykdommer, mener tilhengerne av syre-base-mat.

Det viktige her er altså å balansere kroppens pH-verdi.

For mye «sur» mat som gir lavere pH, balanseres dermed ved å spise basisk mat som gir høyere pH.

Syre og balanse

Forholdet mellom syre og base skal ideelt være 80/20. Dette betyr at 80 prosent av kostholdet skal bestå av basedannende matvarer. Forstyrres denne balansen, kan surhet blant annet føre til tæring på kroppsvev og utvikling av visse sykdommer.

Følger du et kosthold som tar hensyn til denne balansen, vil du ifølge teorien kunne oppleve både økt energi, bedre konsentrasjonsevne og utholdenhet.

I tillegg lover den også at du blir kvitt overflødig kroppsfett og at muskelmassen øker. Men teorien er omstridt.

pH-verdi

- Hovedargumentet mot denne teorien er at kroppen helt fint kan justere denne balansen selv, forteller lege og ernæringsspesialist Fedon Lindberg.

- Vi har et avansert system som holder kroppens pH-nivå stabilt innenfor visse snevre grenser. Samtidig ser vi også at en rekke sykdommer kan forstyrre denne balansen slik at pH-verdien blir enten for høy (såkalt alkalose) eller for lav (asidose). Dårlig regulert diabetes og nyresvikt er eksempler på sykdommer som kan forårsake asidose, forteller Lindberg.

Han mener at selv om det er motstridende teorier om hvorvidt vi kan regulere denne balansen ved hjelp av kostholdet for å påvirke helsen vår, er det også forskning som støtter deler av teorien. Han peker spesielt på studier som støtter teorien om at en basedannende diett både kan styrke benmasse, og minske tap av muskelmasse. Også derfor blir det ifølge ham feil å avvise den, selv om ikke alt som har med helsen vår kan forklares ut ifra syre-base balansen.

Tap av benmasse

- Tilfører man mye syre, må kroppen mobilisere baser som er lagret i kroppen og spesielt i skjelettet for å opprettholde normal pH-verdi. Konkrete studier støtter ut fra dette teorien om at syre-basebalansen er viktig når det kommer til  bentetthet, sier Lindberg.

- Ett av argumentene som brukes mot for eksempel høyt inntak av brus, er at det trekker kalsium og magnesium, som er basisk, ut av benmassen for å sørge for at pH-nivået holder seg normalt. Ergo kan tilførsel av mye syre over tid fremme tap av benmasse, forverre benhelsa vår og føre til benskjørhet, forteller Fedon Lindberg.

En annen studie Lindberg viser til, gir en positiv sammenheng mellom et basedannende kosthold og høyere muskelmasse hos kvinner.

- Denne studien fant en liten, men signifikant, sammenheng mellom et lite syreproduserende kosthold og muskelmasse hos kvinner. Forskerne konkluderer med at studien viser at kostholdet kan spille en rolle for å forebygge tap av muskelmasse. Dette er en enkeltstudie, og det trengs flere lignende studier og tydelige funn før man kan konkludere og bruke forskningen til å gi kost- og livsstilsråd, mener Kaja Helland-Kigen, ernæringsfysiolog i Opplysningskontoret for meieriprodukter.

Hun forteller at når det gjelder benskjørhet spesielt, trengs det fortsatt mer forskning for å klargjøre årsakene.

Forvirrende kostråd

- Noen av risikofaktorene skyldes arv og kan ikke påvirkes, som for eksempel høyde, tid for overgangsalder og etnisitet. Andre risikofaktorer kan vi selv påvirke, som aktivitetsnivå, vekt, røyking og kosthold. Det er gjort noe forskning på syrebelastning fra kostholdet og skjelettet, og de fleste gir ingen holdepunkter for at innholdet av syre og base i mat og drikke, har noen betydning for benhelsen og benskjørhet, sier Helland-Kigen.

- Det er lett å bli forvirret i jungelen av kostholdsråd, og dermed dukker det med jevne mellomrom opp trenddietter som for eksempel pH-dietten, mener ernæringsfysiologen.

- Mange opplever at de føler seg bedre på slike dietter, men spørsmålet man kan stille seg er om dette skyldes dietten i seg selv, eller om det skyldes at man kanskje er blitt litt mer bevisst på å spise sunt og bevege seg.

Er du for sur?

Sur smak og syre

Om en matvare er sur, trenger den ikke ha syredannende effekt på kroppen, som for eksempel sitron. Det er effekten den har på kroppen som er viktig ifølge syrebaseteorien.

Hva er pH?

Dette er en parameter som forteller hvor sur eller basisk en løsning av stoffer i vann er. pH-skalaen går fra 1 til 14, løsningen er sur når pH er på 1–7, basisk når pH er på 7–14 og nøytral når pH er lik 7.

Kilde: Store norske leksikon

Ifølge Fedon Lindberg har vi et altfor høyt inntak av cerealer, animalske og foredlede matvarer, samtidig som vi spiser for lite frisk frukt og grønt. Dette har også bidratt til å gjøre kostholdet vårt mer syredannende, og det virker negativt på helsen vår.

Bytt...

  • … kjøtt med fisk!
  • … kokte grønnsaker med rå!
  • … svart te med grønn te!
  • … frukt med grønnsaker!
  • … mettet fett som smør med umettede, sunne fettsyrer som olivenolje!
  • … brus med rent vann!
  • … fruktjuice med grønnsaksjuice!

(Kilde: PH-mirakelet Robert O. Young (Cappelen Damm 2014)

- Frisk frukt, grønnsaker, røtter, rotknoller, nøtter og belgfrukter bidrar med alkaliske (basiske) stoffer. Korn, fisk, kjøtt, fjørfe, skalldyr, ost, melk og salt bidrar med syrer. I vårt moderne kosthold spiser vi dobbelt så mye rødt kjøtt som fisk og fjærkre. Min anbefaling er at 60–70 prosent av maten vi spiser kommer fra planter, og en betydelig del kan med fordel være rått og resten så skånsomt oppvarmet/bearbeidet som mulig, sier Lindberg.

Visste du at...

... blodet vårt er svakt alkalisk (basisk) med normal pH-verdi mellom 7,35 og 7,45. Teorien bak å anbefale et kosthold som er svakt alkalisk, er å tilpasse kostholdet vårt til blodets egen pH-verdi.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning

Tjenester fra Nettavisen

Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag
Nettavisen, Annonsebilag