Knekkebrød finnes antagelig i de fleste hjem, og fiberrike knekkebrød er et godt alternativ til brød.

Vi har kjøpt inn 15 tradisjonelle knekkebrødpakker som er å få i de fleste matbutikker. Sjekk hvordan det går med din favoritt.

Fiberrike knekkebrød

Noe av det som gjør knekkebrød sunt er et høyt fiberinnhold, som regel vesentlig mer enn i brød. Fiber reduserer blodsukkerstigningen etter måltidet, gir bedre fordøyelse og vil mette mer enn knekkebrød/brød bakt med finere mel. Ved bruk av fullkorn følger også mer vitaminer og mineraler med på kjøpet, derfor er det et smart valg å velge grovt. De fleste knekkebrødene i denne testen er lagd på grovt mel, først og fremst fullkornsrugmel, men merk deg også at noen er bakt på fint hvetemel og derfor tilsvarer fint brød næringsmessig.

Kalorimessig kan man som regel tenke at to knekkebrød av denne typen tilsvarer en brødskive, men du får altså i deg mer fiber ved å knaske knekkebrød.

Salt

Helsedirektoratet har satt ekstra fokus på å redusere saltinntaket i befolkningen. Brød og knekkebrød er noe vi spiser relativt mye av, og derfor blir det en betydelig kilde til salt for mange av oss. Mye salt øker blodtrykket, og dermed øker også risikoen for hjerterelaterte problemer som hjerneslag.

Hardt stekte?

Er du en storspiser av for eksempel knekkebrød, kan det være lurt å velge knekkebrød som ikke er stekt veldig hardt eller fått ekstra mørke eller brente områder. Årsaken er da et høyere innhold av det kreftfremkallende stoffet akrylamid som dannes i stivelsesrike matvarer som blir tilberedt ved høy temperatur.

Ikke ett fett hvor fettet kommer fra

De fleste knekkebrød inneholder lite fett. Når knekkebrødene for eksempel suppleres med frø og kjerner vil fettinnholdet stige noe, men det er mest av typen umettet fett som er bra for oss.

Noen av knekkebrødene viste seg å innholde palmefett. Det er vegetabilsk fett, men inneholder mye av den mettede fettsyren palmitinsyre som er kjent for å øke kolesterolnivået i blodet. I tillegg er jo bruk av palmeolje fortsatt en miljømessig utfordring.

Store prisforskjeller

Vi fant ut at det er store prisforskjeller på knekkebrød. Prisen på en pakke knekkebrød varierte helt fra 7 kr for 260 g Wasa Husman, til 30 kr for 200 g Leksands Havre.

Slik ble testen utført

Vi har valgt å teste de tradisjonelle knekkebrødene, begrenset til 15 varianter. Derfor finner du ikke her de ekstra tynne, de ”hjemmelagde” eller de ekstra fiberrike basert på kli.

Produktene ble rangert ut fra verdiene i nærings- og innholdsdeklarasjonen, og ble vurdert per 100 gram vare. Det ble gitt flest poeng for mest protein, minst karbohydrater, minst sukker, minst mettet fett, mest kostfiber og minst salt. Kostfiber teller dobbelt. Innholdt knekkebrødene palmeolje ga det trekk i poeng tilsvarende 5 %. Produktene er kjøpt i ulike matvarebutikker i november 2015.

Det er kun næringsinnholdet som er vurdert i denne testen, smak må du selv vurdere.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!