Tidligere har vi blant annet sett på hvor lenge du må trene for å forbrenne favorittsjokoladen din. Nå viser vi deg hvor mye, eller lite, 150 kalorier (kcal) utgjør i godteri.

Vi har valgt å sette denne grensen siden 150 kalorier kan utgjøre så mye som 10% av dagens totale energi for dem som er på slankekur.

Anbefaler ikke å slutte helt

Det er mulig å regne ut hvor mange kalorier hver av oss trenger. Det avhenger blant annet av hvor mye vi er i aktivitet. Men uansett om vi slanker oss eller ikke, har de aller fleste av oss har godt av å tenke på hva vi putter i munnen.

Hvorvidt det er "lov" å spise godteri når du slanker deg, avhenger av dietten du følger - og ikke minst på type og mengde godteri.

- Personlig synes jeg det er bedre å kunne trene seg opp til å spise bare litt, heller enn å skulle være fullstendig avholdende. Avhold følges gjerne av sprekk med storspising og nederlagsfølelse, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

- Venn deg til små mengder

Godteri inneholder lite stoffer som kroppen faktisk trenger, og er noe vi utelukkende spiser for å kose oss.

- Godteri inneholder gjerne mye sukker, mye fett og også etter hvert mye salt. Det er tre næringsstoff vi gjerne bør spise mye mindre av. Sukker trenger ikke kroppen i det hele tatt, fettet i sjokolade er av typen som kroppen kan lage selv, og ekstra salt i lakris og salt sjokolade, er ikke bra for hjertet, sier Arsky.

KALORIBOMBER: Alt dette godteriet inneholder 2700 kalorier (kcal). Hver av de 18 godteritypene du ser inneholder 150 kalorier hver. © FOTO: Bjørn Inge Karlsen HM Foto

Kalorier i mat

Kalori er en enhet for måling av energi med symbol cal. Vanligvis oppgis mengden kalorier i kilokalorier (kcal), altså 1000 kalorier, på matvareetiketter.

I dagligtale er det vanlig å lese kcal som «kalorier».

En kalori er den energimengden som skal til for å heve temperaturen av ett gram vann én varmegrad (K).

Kilde: Wikipedia

Hun anbefaler å klare å venne seg til små mengder søtt heller enn å spise store mengder av "fritt for alt" godteri - også om du slanker deg.

- Selv såkalt naturlig godteri inneholder former for sukker som oppfattes av kroppen som sukker. Og sukkerfritt godteri er slett ikke kalorifritt i de fleste tilfellene, sier Arsky.

Spar til en dag i uka

Selv om man ikke slanker seg, bør man ikke spise ubegrenset med godteri.

- Anbefalingene om tilsatt sukker sier at vi alle bør begrense oss til innenfor 10 energiprosent. Godteri inneholder gjerne mye sukker, så det er lett å komme over dette.

Arsky vil ikke komme med en generell gramanbefaling, men oppfordrer til å spare det søte til en dag i uka.

- Jeg pleier å anbefale å spare søtsakene til en dag i uken, gjerne lørdag eller fredag, for å markere at uken har gått og du har greid å styre inntaket gjennom uken, sier hun.

- Spis sammen med et måltid

Om du spiser godteri, er det bedre for kroppen om du spiser det i forbindelse med et måltid, som for eksempel til dessert etter middag.

- Det er bedre for blodsukkerets del. Da kan fiber og proteiner i maten være med å stabilisere blodsukkeret og unngå de store insulinutskillelsene.

- Det er også smart fordi maten gjør deg mett og mindre utsatt for overspising, legger hun til.

En annen mulighet er å velge snacks som gir stabilt blodsukker.

Ren sjokolade

FETT: Sjokolade er manges favoritt, men tre ruter melkesjokolade er alt du kan spise om du vil holde deg til 150 kalorier. © FOTO: Mariann Andersen og Bjørn Inge Karlsen HM Foto

Freia Premium 70%: 150 kalorier er 25 gram sjokolade.

Det tilsvarer litt over to ruter av platen vi har avbildet. Kalorier per 100 gram 600.

Freia Melkesjokolade: 150 kalorier er 27,5 gram sjokolade.

Det tilsvarer ca tre ruter av en stor 200-gramsplate. Kalorier per 100 gram er 550.

Stratos: 150 kalorier er 27,5 gram sjokolade.

Det tilsvarer ca tre av de fem rutene i en Stratos bar. Kalorier per 100 gram er det samme som i melkesjokolade, 550.

Sjokolade er kaloribomber

Mørk sjokolade har faktisk flere kalorier enn melkesjokolade. Likevel regnes mørk sjokolade som sunnere.

- I mørk sjokolade er det brukt mer av kakaobønnen og mindre melk enn melkesjokolade. Jo mørkere farge, dess mer kakao inneholder den. Årsaken til at kakao regnes som gunstig er at den inneholder flavonoider, en type antioksidanter som kan redusere risikoen for kreft og hjerte- og karsykdommer. Fett- og sukkermengden i den mørke typen er dog den samme, og kan til og med være høyere enn i melkesjokolade da det er mindre melkemengde i mørk sjokolade, og dermed mer plass til fett og sukker, forklarer klinisk ernæringsfysiolog Randi Vassbotn Norheim.

Mørk sjokolade gunstig

Fordi det er større mengde antioksidanter i den mørke er den ansett som gunstig å bruke i små mengder.

- Det vil si en bit per dag (ca 10 gram for å unngå for mye kalorier). Husk på at noen typer "mørk sjokolade" slett ikke har høyt kakaoinnhold, sier Norheim, som i tillegg til å være ernæringsfysiolog hos slankeklubben Vektkonsulentene, også svarer på spørsmål om ernæring på helsenettstedet Doktor Online.

Hun ber oss også om å være oppmerksom på andre ingredienser tilsatt for å gi variasjon i smak, som marsipan, sitronfyll, mintfyll osv.

- Dette går på bekostning av mengden antioksidanter. Velg derfor ren mørk sjokolade med minimum 75% kakao for å oppnå den gode effekten av antioksidanter, anbefaler Norheim.

Forbrenner ved å sitte stille

Visste du forresten at du forbrenner kalorier bare ved å sitte stille? Spiser du en rute melkesjokolade, vil du etter 45 minutter i sofaen ha forbrent biten, uten å ha beveget deg det minste.

Det er en rekke faktorer som avgjør hvor høy hvileforbrenning du har, men den gode nyheten er at du selv kan bidra til å øke hvileforbrenningen din.

Troika og Gullbrød

STOPP EN HALV: Gullbrød og Troika er favoritter hos mange. Men klarer du å stoppe etter en halv? © FOTO: Mariann Andersen og Bjørn Inge Karlsen HM Foto

Troika: 150 kalorier er 36,5 gram.

Det tilsvarer ca en halv Troika av den størrelsen (66 gram) vi har kjøpt. Kalorier per 100 gram er 410. Det er færreste kalorier per hundre gram av alle sjokoladevariantene vi har testet.

Gullbrød: 150 kalorier er 31 gram gullbrød.

Det tilsvarer ca et halvt gullbrød.

Gunstig fett

Ernæringsfysiologen oppfordrer til å velge en sjokoladetype som inneholder andre ingredienser enn kun melkesjokolade om man først skal spise sjokolade.

- Alle varianter av sjokolade med nøtter er mer gunstig for hjertet, da disse inneholder sunnere fettyper enn ren melkesjokolade gjør. For personer med familiær hyperkolesterolemi er det avgjørende å velge sjokoladevarianter med sunnere fettstoffer, sier Norheim.

Eksempler på sjokolade med gunstig fett fra nøtter er Gullbrød, Mandelstang, marsipangriser/stenger samt Troika.

- Troika inneholder også en del gele uten fett som drar ned næringstettheten enda mer, sier Norheim.

Troika ble testens vinner i den store sjokoladetesten vår fra 2011. Da så vi på næringsinnholdet i hele 41 sjokolader.

- Ikke gå i fella

Hun understreker at selv om det er noe lavere innhold av kalorier i denne type sjokolade sammenlignet med ren sjokolade, er det snakk om små forskjeller fra sjokolade til sjokolade,

- Man bør ikke gå i en felle der man tror det er mye sunnere å velge de litt mindre næringstette variantene, det er mange kalorier totalt også her! Mørk sjokolade er ikke et bedre valg med hensyn til verken næringstetthet eller fettype, her finner vi ofte flere kalorier og fettet er av den ugunstige varianter. Men på grunn av det høye antioksidantinnholdet virker det som om det kan være gunstig med en liten bit i ny og ne, sier ernæringsfysiologen.

Daim og After Eight

SMÅ OG SØTE: Fire plater after eight, eller seks små daim. Det er ikke mye som skal til før du har fått i deg 150 kalorier. © FOTO: Mariann Andersen og Bjørn Inge Karlsen HM Foto

After Eight: 150 kalorier er 35 gram godteri.

Det tilsvarer fire plater. Kalorier per 100 gram er 428.

Daim: 150 kalorier er 28 gram godteri.

Det tilsvarer seks minidaim. Kalorier per 100 gram er 530.

Små biter, mye kalorier

Små biter med Daim og After Eight ser veldig uskyldige ut, men her er det lett å bli lurt. Vi begynner med en, men plutselig har vi en liten haug med sjokoladepapir foran oss...

- Daim inneholder hard karamell (som hovedsakelig består av fløte og sukker), og dette gir mer kalorier enn After eight som har sukkerfyll med mintsmak, sier Randi Vassbotn Norheim.

- Det er veldig lett å bli lurt når man tenker at man "bare" skal ta en liten bit. Det blir fort mange kalorier om det ikke blir med den ene lille biten, sier Norheim.

M, Non Stop og Bamsemums

VALGET ER DITT Fire bamsemums, eller 32 non stop? © FOTO: Mariann Andersen og Bjørn Inge Karlsen HM Foto

M: 150 kalorier er 29 gram godteri.

Det tilsvarer ca 11 kuler m. Kalorier per 100 gram er 520.

Non Stop: 150 kalorier er 32 gram godteri.

Det tilsvarer ca 32 stk Non Stop. Kalorier per 100 gram er 470.

Bamsemums: 150 kalorier er 36 gram godteri.

Det tilsvarer ca fire stk bamsemums . Kalorier per 100 gram er 420.

Lav egenvekt en fordel

Non Stop har lav egenvekt, og det går hele 32 Non Stop på 150 kalorier.

- Non Stop er et godt valg dersom man er av typen som klarer seg med for eksempel fem stk av et godteri, uansett egenvekt. Fordi enhetsvekten er lavere vil fem Non Stop eller Smurf gi færre kalorier enn fem biter sjokolade, men mon tro om vi ikke spiser hele posen når den først er åpnet, spør ernæringsfysiologen retorisk.

Seigmenn

MINST KALORIER: Seigmenn har det laveste kaloriinnholdet av alle godteriene vi har undersøkt, 310 kalorier per 100 gram. Åtte seigmenn utgjør 150 kalorier. © FOTO: Mariann Andersen og Bjørn Inge Karlsen HM Foto

Av Gunn Helene Arsky, ernæringsfysiolog cand. scient.

Velg disse til helgekosen

TEST: 16 desserter i beger - her er de sunneste valgene.

Laban Seigmenn: 150 kalorier er 48 gram godteri.

Det tilsvarer ca åtte seigmenn i valgfri farge. Kalorier per 100 gram er 310.

Seigmenn kommer dermed aller best ut kalorimessig.

- I seigmenn er det kun sukker (karbohydrater), og dette gir kun 4 kcal pr gram. Sjokolade som består av mye fett dobler lett kalorimengden da ett gram fett er 9 kcal, forklarer Vassbotn.

- Men tenk gjennom at tre seigmenn inneholder ca 10 g karbohydrater, og for samme mengde karbohydrater får du hele 5 dl bringebær! I tillegg står du i fare for at hele posen med seigmenn raskt blir borte, gir mindre metthetsfølelse, høyere blodsukkerstigning, mindre innhold av vitaminer og mineraler og ikke minst -høyere kaloriinnhold enn disse knasende sunne bærene gir, sier ernæringsfysiologen.

Marshmallows

LAV EGENVEKT: De er store, søte - og gir mest volum for kaloriene. © FOTO: Mariann Andersen og Bjørn Inge Karlsen HM Foto

Marit Garathun Næss, autorisert klinisk ernæringsfysiolog (cand. scient)

Her er den beste slankebaren

TEST: Dette er barene du kan spise i stedet for godteri.

Marshmallows Sweetfire: 150 kalorier er 46 gram godteri.

Det tilsvarer ca seks stk marshmallows. Kalorier per 100 gram er 324.

Dette er det godteriet som gir mest volum for kaloriene, og et par marshmallows på bålet kan være et fint alternativ til for eksempel Kvikk Lunsj på hytteturen.

Fruktgodteri

Fruktgodteri har færre kalorier enn sjokolade. 12 Godt og Blandet er 150 kalorier. Eller du kan spise 2,5 boks med smurf fruktpastiller. © FOTO: Mariann Andersen og Bjørn Inge Karlsen HM Foto

Godt og Blandet fra Malaco: 150 kalorer er 43,5 gram godteri.

Det tilsvarer 12 biter av smågodtblandingen. Kalorier per 100 gram er 356.

Kjærlighet på pinne (badeball fra Brynhild): 150 kalorer er 28 gram godteri.

Det tilsvarer ca to kjærlighet på pinne. Kalorier per 100 gram er 393.

Smurfepastiller, grønn boks: 150 kalorier er 43 gram godteri.

Det tilsvarer hele 46 små pastiller, som faktisk er litt over to bokser med godteri.

Kjærlighet varer lenge

Dersom du vil gå for en godteri som varer lenge for kaloriene, er kjærlighet på pinne et godt valg.

- En kjærlighet på pinne har ca samme vekt som en konfektbit, men inneholder kun halvparten av kaloriinnholdet fordi den består av sukker istedenfor fett. I tillegg kan man kose seg lenge med en klubbe, mens det fort blir mer enn kun en eneste konfektbit, sier Norheim.

Lakris

SORT GULL: Lakris har lavt kaloriinnhold, men for mye er ikke bra for blodtrykket. © FOTO: Mariann Andersen og Bjørn Inge Karlsen HM Foto

Panda lakris original: 150 kalorier er 48 gram godteri.

Det tilsvarer 13 små biter lakris. Kalorier per 100 gram er 313.

Skipper lakrisbåter: 150 kalorier er 44 gram godteri.

Det tilsvarer 11 båter. Kalorier per 100 gram er 340.

Kick lakris: 150 kalorier er 38,5 gram godteri.

Det tilsvarer ganske nøyaktig to hele kick. Kalorier per 100 gram er 390.

- For mye kan gi høyt blodtrykk

Lakris består som regel av sukker og hvetemel, altså karbohydrater som gir lavere kaloriinnhold enn fettrik sjokolade. Dette gjør at man pr kalori får inn mer vekt av lakris enn man kan få av sjokolade. Du må likevel passe på inntaket ditt.

- Vær oppmerksom på at et høyt inntak av lakris kan gi forhøyet blodtrykk, samt hypokalemi, på grunn av innholdet av glycyrrhizin. Et konsum på 50 g daglig gir en klar blodtryksstigning, advarer Norheim.

Er du en av dem med for høyt blodtrykk, er det heldigvis mulig å spise seg til et lavere blodtrykk.

Utvalget av godteri er gjort av redaksjonen. Vi har forsøkt å gjøre et variert utvalg, med fokus på godteri mange spiser. Kalorier per 100 gram står alltid oppgitt på godteriet du kjøper.

Les også:

15 mellommåltider under 150 kalorier

Nå kan du forbrenne 840 kalorier i timen

Drikk dette hvis du vil bli tjukk

Forum: - Hvordan skal jeg klare å slutte å drikke cola?

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!