Svangerskapskilo som aldri forsvant, hektisk hverdag, mye brus, dårlig mat, null trening og lav selvfølelse. Slik oppsummerer Ruth Anderson fra Kløfta veien fram til en mangeårig tilværelse i størrelse XXL. Bortsett fra et Grete Roede-kurs der hun gikk ned fem kilo, hadde hun ingen slankeerfaring før hun "bråvåknet".

- Jeg innså at jeg måtte gjøre noe med helsen, hvis jeg skulle se døtrene mine vokse opp. Lykken var at jeg traff Nizam som hadde stor tro på at jeg kunne klare å gå ned i vekt, forteller Ruth til magasinet Bedre Helse.

Hadde aldri trent før

Personlig trener Nizam Valentino Kerigo (23) skjønte han måtte gå sakte og systematisk til verks. Uten treningserfaring måtte Ruth rett og slett bli kjent med egen fysikk. Bare det å krabbe på alle fire med en kropp på 130 kilo var en tung treningsøkt i seg selv. Det var her Ruth og Nizam startet.

- Det var mye smerter og ubehag i starten. Måneder med mye treningsverk, smiler Ruth som likevel var fast bestemt på hva som skulle være dagens overordnede mål: Trening!

Trening før jobb eller trening etter jobb, og hver eneste lørdag. Lørdagsøkten på Elixia i Lillestrøm pleier å være unnagjort før ektemannen og deres to døtre våkner.

Ruth bestemte seg for å gå mye ned i vekt da hun begynte, selv om det er en slankemyte er at du ikke må sette deg for ambisiøse vektmål hvis du skal lykkes med vektnedgang. Nå har forskere funnet ut at denne og en rekke andre myter ikke støttes av forskning.

La om kostholdet

Etter åtte måneder med god gammeldags styrketrening fem dager i uken, hadde Ruth trent seg ned 30 kilo. Med god veiledning unngikk hun nybegynnerfeil og alvorlige skader.

Først nå mente Nizam at Ruth var moden for å fokusere på mat og spisevaner.

- Dietten han la opp er egentlig bare vanlig, sunn, norsk mat med mye kjøtt og grønnsaker, lite fett og smarte karbohydrater. Mat hver tredje time og masse vann, minst tre-fire liter hver dag. Jeg spør Nizam om lov på sms hvis jeg har lyst til å skeie ut. Som regel sier han nei, og da hører jeg på ham, ler Ruth, som understreker at gjensidig respekt og god kjemi er et must når man legger sin «skjebne» i en personlig treners hender.

Dessuten er humor et nyttig kommunikasjonsmiddel.

Ruth Anderson

STERK:- Nå handler det om å vedlikeholde vekten og øke muskelmassen, sier Ruth Anderson. © FOTO: Egil Nordlien HM Foto

Ruth om prosessen:

Hadde ikke klart meg uten: God støtte fra mann og barn og min personlige trener Nizam ved Elixia i Lillestrøm.

Plusser: Mer energi, bedre helse, bedre humør, mer kunnskap om kropp og helse, bedre kosthold, mer bevisst på viktige valg i livet.

Utfordringer: Jeg var avhengig av Pepsi Max, og savnet den veldig i starten. Vektnedgangen ga mye overskuddshud på magen. Heldigvis fikk jeg fjernet 1,2 kilo hud i vår, betalt av det offentlige.

Mitt råd til andre: Du må virkelig ville ha en forandring med hele ditt hjerte og hele din kropp. Planlegg og prioriter tiden, så får du det til!

Kostnader ved metoden: Cirka kr 60 000 fordelt på vel 120 timer med personlig trener.

Målet er nådd

Minst ti treningstimer i uken og et bevisst kosthold har resultert i nye 33 kilo i minus. Folk kjenner henne knapt igjen etter at hun har trent seg ned fra alvorlig fedme til normalvekt.

- Jeg er fornøyd med å være nede i 67 kilo. Nå er det vedlikehold av vekt og mer muskelmasse som gjelder, forteller Ruth.

Én time i uken blir hun fulgt opp av Nizam. Ellers er hun selvgående på trening. Med sin nye vekt har hun kunnet utvide repertoaret med nye treningsformer. I sommer deltok hun på Elixia Løpebølgen på ni kilometer.

- Jeg har ikke løpt siden jeg var liten jente, så dette er kjempegøy! Det beste er likevel at jeg nå er blitt et viktig forbilde for døtrene mine. Jeg skal aldri tilbake der jeg var!

Derfor hjelper det å trene

Selv om Ruth Anderson brukte trening alene til de første 30 kiloene hun gikk ned, er det stor faglig enighet om at trening alene er et lite effektivt slankemiddel for den som skal mye ned i vekt. Selv om vi skulle klare å svi av 500 kalorier ekstra hver eneste dag (minst én times trening), kan vi ikke regne med å gå ned mer enn et halvt kilo i uken.

Studier viser at få av oss klarer en så tøff kur i lengden. Å kutte kalorier via maten er mer effektivt. Derav begrepet «Mat er kilo, trening er gram».

Gir sunne vaner

Martin Norum, praktisk fagansvarlig for Akademiet i personlig trening, er blant dem som er opptatt av kombinasjonen trening og kosthold.

- Trening handler om så mye mer enn å gå ned i vekt. Det handler om å føle seg frisk og om å få sunne vaner. Trening bidrar til å skape sunnere kosthold. Hvis man plutselig slutter å trene, er det fare for at andre faktorer som er positive for helse, også påvirkes, sier Norum.

Forbrenning også etterpå

Forbrenning er et stikkord man ikke kommer utenom når man er på slanker'n og må passe på sitt «kalori-inn-kalori-ut»-regnskap. Og trening kan gi både i pose og sekk.

- Trening og aktivisering av kroppen brenner energi, og ikke bare underveis i treningsøkten. Vi forbrenner kalorier også etterpå. Etterforbrenning skyldes kroppens økte behov for oksygen til muskulaturen. Jo mer muskelmasse vi har, desto større er forbrenningen. Kondisjonstrening og styrketrening er i den sammenheng spesielt gunstig, opplyser Norum.

Han er opptatt av at kvinner ikke må være redde for å ta skikkelig i. Vi har ingen grunn til å frykte mannemuskler eller at kroppen ikke tåler belastning.

- Styrketrening er faktisk blant de minst belastende treningsmetodene, særlig for svært overvektige damer. Individtilpasset styrketrening i kombinasjon med kondisjonstrening og et bra kosthold er nøkkelen til suksess, sier han.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!