"Det er kun antallet kalorier som teller, ikke når du inntar dem", har lenge vært refrenget blant ernæringseliten.

Nye museforsøk tyder på at spisetidspunktene har en god del å si for vekta likevel.

Share

Samme antall kalorier

Forskere ved Northwestern University i Storbritannia kom fram til at å spise alle måltider til feil tid, det vil si når man pleier å sove, førte til mer enn en dobling av vektøkningen for mus.

Musene åt den samme mengden kalorier som kontrollgruppen med mus som spiste til ordinære tider av døgnet.

Omvendt spisesyklus

- Selv om undersøkelsen er gjennomført med dyr, viser resultatene at vi er nødt til å forske nærmere på om dette også kan gjelde for mennesker, sier forskningsleder Deanna Arble til WebMD.

Ettersom mus er våkne og har sine vanlige spisetider om natta, var det dyrene som fikk mat på dagtid som la mest på seg.

Gikk på feitekur

I undersøkelsen satte Deanna Arble og kollegene to grupper av mus på den samme høykaloridietten. Begge gruppene kunne spise så mye de måtte ønske det halve døgnet de fikk servering.

Nattmat

DOBBEL RISIKO: Ikke gjør innhogg i kjøleskapet nattestid. © Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Etter seks uker gjorde satte forskerne musene på vekta. Musene som spiste til "feil tid", altså på dagtid, hadde økt utgangsvekten med 48 prosent. Musene som hadde inntatt de kaloririke måltidene til normal tid, hadde bare gått opp 20 prosent i løpet av de seks ukene.

- Ikke utenkelig

- Som i dette tilfellet dreier forskning seg ofte om én spesifikk faktor. I virkeligheten er det mange forhold som avgjør om man går opp eller ned i vekt. Men som en hovedregel er det bedre for mennesker å spise om dagen enn om natta, sier ernæringsterapeut Mette Lund Larsen ved Ernæringsklinikken i Stavanger til Klikk.

- Nattetid skal kroppen jobbe med å fordøye maten, og det er ikke utenkelig at forbrenningen går tregere da.

For opptatt av kalorier

Hun synes den ensidige fokuseringen på kalorier har lite for seg.

- Det er ikke slik at alt som inneholder mange kalorier, gjør deg tjukkere. I sunne fettstoffer, for eksempel, går kaloriene med til produksjon av nyttige hormoner, smidige muskler og gode cellestrukturer. Kalorifattige riskaker, derimot, kan du gå opp i vekt av.

Kan utvikle insulinresistens

- Selv om riskakene praktisk talt er kalorifrie, har de høy glykemisk indeks, noe som gjør at blodsukkeret stiger voldsomt. Dermed blir du raskt sulten igjen. Holder man på slik lenge, vil man ikke bare legge på seg, man kan også utvikle insulinresistens og diabetes, advarer Lund Larsen.

Tallerkenmodellen

Hun mener regelmessige måltider er alfa og omega.

- Tre-fire timer mellom hvert måltid er optimalt. Hvert måltid bør bestå av maks en firedel karbohydrater, en firedel sunt fett og proteinrik mat, og halvparten grønnsaker. Klarer du å dele inn tallerkenen slik, vil du både spise sunt og gå ned i vekt. Det innebærer mindre brød og poteter for mange, men det er ikke så vanskelig å få til, sier Larsen.

Les også:

- Sjokolademelk må ut av skolen

Slanking gjør meg tykk

Dette er trygt når du er gravid

Slank med proteiner

Tilbake til Klikk Helse/kosthold

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!