Vi spiste nesten 15 kilo godteri og drakk 67 liter sukkerholdig brus hver i 2007

Vi nordmenn dytter i oss altfor mye sukker, og ifølge tall fra Helsedirektoratet bruker vi så mye som en femdel av matbudsjettet på godteri og brus.

På et år får en gjennomsnittlig nordmann i seg 33 kilo sukker.

Norske sukkerfakta

  • I 2007 var sukkerforbruket 33 kilo sukker per innbygger. Det er 10 kilo mindre enn i 2000.
  • Sukkerets andel av kostens energiinnhold har i den samme perioden gått fra 17 til 13 prosent.
  • Helsemyndighetene anbefaler at tilsatt sukker utgjør høyst 10 prosent av energiinnholdet i kosten.

Brus, saft og godteri

Selv om vi spiser mindre sukker nå enn for ti år siden, har vi fortsatt i oss usunne mengder.

- Det er en positivt at sukkerforbruket går ned, men for enkelte grupper av barn og unge bør sukkerforbruket halveres, sier Arnhild Haga Rimestad i Helsedirektoratets ernæringsavdeling til klikk.no.

Så mye som 90 prosent av norske barn får i seg for mye sukker viser tallene. Brus, saft og godteri er hovedkildene.

Les også:

25 triks mot søtsug

Dropp slankekuren

Lev sunnere med middelhavskost

STOR PORSJON: Helsedirektoratet er bekymret over at sjokoladeplatene og godteriet kommer i stadig større porsjoner. © Foto: Jose Manuel Gelpi Diaz/Crestock

Godteposer, brus og sjokolade kommer i store størrelser, og får barn og unge til å spise mer sukker enn de har godt av

Fakta om godteri og brus

  • Vi spiste nesten 15 kilo godteri og drakk 67 liter sukkerholdig brus hver i 2007.
  • Brusomsetningen var på sitt høyeste i 1997 med 93 liter per innbygger.
  • Vi bruker nesten en femdel av matbudsjettet på godteri og brus.

Lokket av reklame

Avdelingsdirektør Arnhild Haga Rimestad er spesielt opptatt av å jobbe mot reklame som prøver å lokke barn til å spise enda mer sukker.

- Da tenker jeg blant annet på gaver man får i frokostblandinger, tung markedsføring i noen TV-kanaler når mange barn ser på, og ikke minst porsjonsstørrelser.

- Godteposer, brus og sjokolade kommer i store størrelser, og får barn og unge til å spise mer sukker enn de har godt av, sier Haga Rimestad.

76 kilo kjøtt i året

Vi spiser også rekordmye kjøtt. Er du på gjennomsnittet spiser du 76 kilo kjøtt i året. Vi spiser også mindre fisk enn det Helsedirektoratet skulle ønske.

Men noe er positivt: Siden 1999 har grønnsakforbruket økt fra 60 til 67 kilo per innbygger i året, og fruktforbruket fra 67 til 91 kilo.

- Det er mer trendy å spise sunt, og frukt og grønnsaker har kommet på dagsorden. Allikevel bør inntaket av frukt og grønnsaker økes kraftig, sier hun.

- Bruk godteripengene på grønnsaker

Arnhild Haga Rimestad synes også det er positivt at det har vært en større bevisstgjøring rundt hva som er sunt, og hva som ikke er sunt, de siste årene.

FINGRENE AV FATET: Det kan være vanskelig å bytte ut godteriet med noe sunnere, men helsegevinsten er stor. © Foto: Crestock

- Vi har blant annet fått mer fokus på den negative effekten hvis man spiser for mye sukker eller drikker for mye brus.

Avdelingsdirektøren mener det er ugunstig at grønnsaker er noen av varene som har økt mest i pris de siste årene.

- Men selv om prisen på grønnsaker og frukt har gått opp, vil jeg oppfordre nordmenn til å bruke noe av dagens godteribudsjett på frukt og grønnsaker, sier Arnhild Haga Rimestad.

Legger på oss

Ernæringsfysiolog Lise von Krogh sier det er viktig å kutte ned på søtsaker.

- Spiser vi mye søtsaker spiser vi gjerne mindre av den sunne maten. I brus og godteri er det stort sett bare energi, og ikke sunne næringsstoffer, sier von Krogh til klikk.no.

- For mye sukker betyr hull i tennene, at du går lettere opp i vekt og at du på sikt kan pådra deg livsstilssykdommer som hjerte- og karsykdommer.

Sukkerbomber i hverdagen

Mange får i seg mye sukker i hverdagen.

- Mange glemmer kanskje at det er mye sukker i fine bakevarer som boller, croissanter og annen hvetebakst.

Hvordan holder man søtsuget unna?

- Spis regelmessig. Ikke la det gå mer enn tre-fire timer mellom hver gang du spiser. Trening gjør også at du får lyst på sunnere mat.

- Hvis du absolutt må ha noe søtt. Ta deg en liten bit med mørk sjokolade. Det har en mer intens smak enn annen sjokolade, og det blir derfor lettere å stoppe før du har spist for mye, sier Lise von Krogh.

Les mer på:

Klikk Helse

Klikk Kosthold

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!