Nøkkelråd for et sunt kosthold

Helsedirektoratet har lansert kostråd for å fremme folkehelsen og forebygge kroniske sykdommer i befolkningen. Nøkkelrådene er basert på rapporten "Kostråd for å fremme folkehelsen og forbygge kroniske sykdommer" fra Nasjonalt råd for ernæring.

-Spis minst fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag

-Spis grove kornprodukter hver dag

-La magre meieriprodukter være en del av det daglige kostholdet

-Spis fisk til middag to til tre ganger i uken. Bruk også gjerne fisk som pålegg

-Velg magert kjøtt og magre kjøttprodukter. Begrens mengden bearbeidet kjøtt og rødt kjøtt

-Velg matoljer, flytende margarin og myk margarin, fremfor hard margarin og smør

-Velg matvarer med lite salt og begrens bruken av salt i matlagning og på maten

-Unngå mat og drikke med mye sukker til hverdags

-Velg vann som tørstedrikk

-Ha en god balanse mellom hvor mye energi du får i deg gjennom mat og drikke, og hvor mye du forbruker gjennom aktivitet

Kilde: Helsedirektoratet

Her er Helsedirektoratets tips til Ola og Kari Nordmann - som er opptatt av mat som er sunn, lettvint og god.

- Man skal unne seg noe godt, men ved siden av godteriet, kan det kanskje friste med raske oppskrifter på sunn og god mat som gir kos og god samvittighet, heter det i pressemeldingen fra Helsedirektoratet.

Del

Litt ekstra

En undersøkelse som Norstat gjennomførte på vegne av Helsedirektoratet tidligere i år viser at 86 prosent av oss i noen eller stor grad prøver å velge sunne alternativer når vi handler matvarer, men når høytiden kommer er det fort gjort å unne seg litt ekstra.

Mulighetene er mange, og det er unnskyldningene også.

Ok å skeie ut

- Det er det vi spiser i hverdagen som er viktigst, og om man skeier ut litt innimellom så tar man ikke veldig stor skade av det. Men det finnes sunnere alternativer til påskegodtet, for eksempel nøtter og frukt. Appelsin er jo også en klassiker i påsken! Den kan nytes i solveggen eller på skitur, oppfordrer avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet.

Kostråd

Helsedirektoratet lanserte tidligere i år kostholdsråd for å bidra til en bedre folkehelse.

I de nye rådene sier myndighetene blant annet ja til lavkarbodietter.

Direktoratet anbefaler at vi spiser variert og mye grønnsaker, frukt, bær, grove kornprodukter og fisk, og mindre av bearbeidet kjøtt, rødt kjøtt, salt og sukker.

Anbefaler nøkkelhull

Befolkningen oppfordres også til å velge nøkkelhullsmerkede matvarer.

- Hvis du spiser sunt og variert, vil det ofte føre til at du spiser litt mindre godteri. Det finnes mange gode og lettvinte oppskrifter for dem som vil spise godt i påsken uten å skeie helt ut, sier avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet.

Her er hennes påskefavorittoppskrifter:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!