- Du trenger ikke å leve et liv i forsakelse for å leve sunt. Liker du pizza, så spis for all del det, men sleng på litt mer grønnsaker og server en salat ved siden av. Da har du et komplett og sunt måltid. Også suppe fra pose er helt OK bare du putter oppi litt ferdigkuttede grønnsaker og noen biter skinke, kylling eller fisk, sier ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky.

Hun er opptatt av at det ikke skal være komplisert å spise sunt.

Små endringer i hverdagen

- De siste årene er det blitt lansert et utall forskjellige dietter som alle er sunne, men som også er fjerne fra folk flest. Det passer ikke Hvermansen bare å spise rå mat eller plutselig å skulle utelate en matvare man alltid har spist.

For å få til en varig og sunn endring i kostholdet, tror jeg det viktigste er at man begynner i det små, som for eksempel å velge en grovere brødtype eller et sunnere knekkebrød, og å innføre en frukt eller grønnsak mer daglig.

Et skritt av gangen

Når man har vent seg til dette, kan man øke med en daglig porsjon frukt og grønt til.

- Tar man ett skritt av gangen i stedet for en full snuoperasjon, har man mye større sjanse for å lykkes, sier ernæringsfysiologen.

Her er oppskrifter på fem raske middager du lager til hverdags - supersunt og godt:

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!