Grillmat og kreft

UNNGÅ FETT: Fett, olje og marinade som drypper ned på grillkullene returneres som farlige stoffer som legger seg på kjøttet. © Foto: Colourbox

Det er et faktum at de som spiser mye grillet kjøtt, løper større risiko for å få kreft i tarm, bryst og prostata, kan seniorrådgiver Eivind Smith ved seksjon for animalsk mat i Tilsynsavdelingen ved Mattilsynet bekrefte.

Verre enn trafikkos

- Hvis du griller 30 ganger eller mer i løpet av året, er risikoen for å få kreft langt større enn risikoen for å ta skade av tjærestoffene som trafikken spytter ut, sier Smith.

Han forteller at forskere ved Harvard-universitetet for et par år siden advarte kvinner mot å spise kjøtt fra vilt og storfe daglig.

- Forskerne mente kvinnene da dobler risikoen for å få brystkreft, i forhold til dem som bare spiser slikt kjøtt tre ganger i uka, sier Smith.

Svart og brent er farlig

Seniorrådgiveren forteller at grunnen til at grillet og godt stekt kjøtt kan være kreftframkallende, er helseskadelige tjærestoffer.

Viktig når du griller:

- Pass på at fett ikke kan dryppe ned og antennes

- Ha god avstand mellom grillmat og varmekilde

- Sørg for at lavasteinene i gassgriller er rene

- Sørg for at det kommer til mye luft

(Kilde: Vitenskapskomiteen for mattrygghet)

Dette kaller man for PAH (polysykliske aromatiske hydrokarboner) og HA (heterosykliske aromatiske aminer).

- Disse stoffene dannes ved ufullstendig forbrenning av fett, delvis på grunn av at kjøttet blir litt for godt stekt og blir svart, delvis på grunn av fett, olje og marinade som drypper ned på grillkullen og sendes tilbake som farlige stoffer som legger seg på kjøttet, sier Smith.

Han legger til at forskning har vist at det dannes mindre helseskadelige stoffer når en griller fisk enn kjøtt.

Les også: Perfekt laks på grillen

Slik unngår du farlige stoffer

Smith anbefaler oss som griller å unngå fett kjøtt og kjøtt som er smurt inn med mye marinade.

- Sørg for at biffen ikke blir svart. Hvis den blir det - ta av det brente før du spiser. Benytt stekebrett eller folie som hindrer fett å dryppe ned, og vend maten flere ganger under grilling, er hans råd.

Grillmat og kreft

GRILLET FISK: Det dannes mindre helseskadelige stoffer når du griller fisk enn kjøtt. © Foto: Colourbox.com

Det kan også lønne seg å grille større kjøttstykker, slik at overflaten blir mindre i forhold til volum.

- Unngå å la flammene komme i direkte kontakt med maten. Grillingen bør først starte når kullet er glødende og grått på utsiden. Unngå å bruke oppsamlet sjy til saus, sier Smith ved Tilsynsavdelingen i Mattilsynet.

Les sammendrag av Vitenskapskomiteen for mattrygghets vurdering av helserisiko ved grillmat.

Slik hindrer du dannelsen av kreftfremkallende stoffer:

  • Bruk grillmat som innholder mindre fett
  • Grill maten på lavere temperatur
  • Vend maten flere ganger under grilling
Grillmat og kreft

BRENT GRILLMAT: Unngå å la flammene komme i direkte kontakt med maten. Om maten blir svart, bør du ta det svarte av før du spiser. © Foto: Colourbox

  • Mariner maten på forhånd eller forkok mat i mikrobølgeovn
  • Grill større kjøttstykker, slik at overflaten blir mindre i forhold til volumet

(Kilde: Vitenskapskomiteen for mattrygghet)

Les også:

Grønnsakene som er best å grille

Den sunneste dressingen

Tilbake til Klikk Helse

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!