Helt omega

Vibeke Landaas, klinisk ernæringsfysiolog

Den amerikanske studien er den største som noen gang er gjennomført på bruken av multivitaminer. 161 000 kvinner mellom 50 og 79 år deltok, og studien gikk over åtte år.

- Overraskende resultat

Selv etter åtte års inntak av multivitaminer kunne ikke forskerne se noen endring i risikoen for å utvikle kreft i bryst, tykk- og endetarm, nyre, blære, mage, livmor eller lunger.

Det var heller ingen forskjell i risikoen for hjerteinfarkt, slag eller blodpropp, og dødeligheten var den samme.

Les også: Senker blodtrykket

- Til vår overraskelse fant vi at multivitaminer ikke senket risikoen for de vanligste kreftformene. De hadde heller ingen innvirkning på hjertesykdom, sier leder for studien, Dr. Marian L. Neuhouser, til Medical News Today.

Begrensninger i studien

En forklaring på at resultatene uteble, kan være at studien ikke varte lenge nok. Mange krefttyper bruker lang tid på å utvikle seg. For eksempel tykk- og endetarmskreft har en latenstid på mellom 10 og 20 år.

Les også: Nærings på boks

Studien ble dessuten gjort på kvinner som var i eller over overgangsalderen. Vi vet ikke hvordan resultatene hadde blitt om deltakerne hadde vært yngre kvinner eller menn.

I 2012 får vi for øvrig resultatene fra en tilsvarende studie på menn.

Kosttilskudd likevel?

Spiser du usunt, ensidig eller mangler viktige matvaregrupper i kostholdet, kan det være fornuftig å ta kosttilskudd til tross for at det kanskje ikke forebygger kreft eller hjertesykdom.

Et multivitamintilskudd med mineraler kan gjøre at du får i deg det du trenger av vitaminer og mineraler.

Sunn kost virker

Spiser du variert og sunt, er det ikke nødvendig med multivitamintilskudd med mineraler. Sylvia Wassertheil-Smoller, en av forskerne bak den amerikanske studien, mener at dersom du er kvinne i samme aldersgruppe og har et vanlig, sunt kosthold, så er det ingen grunn til å ta multivitaminer.

Et sunt kosthold kan, i motsetning til kosttilskudd, forebygge kreft og hjerte- og karsykdom.

VELG RETT: Frukt og grønnsaker vet vi forebygger kreft, men vi vet ikke om kosttilskudd gjør det samme=

VELG RETT: Frukt og grønnsaker vet vi forebygger kreft, men vi vet ikke om kosttilskudd gjør det samme © Foto: Andy Dean/Crestock

Ta tran!

I vinterhalvåret får mange for lite vitamin D fordi D-vitaminkilde nummer én, sola, står lavt på himmelen, og fordi vi dekker oss til med klær fra topp til tå.

En daglig porsjon tran dekker vitamin D-behovet, og tilfører dessuten viktige omega-3-fettsyrer, som virker forebyggende på livsstilssykdommer.

Folsyre ved graviditet

Folsyre anbefales kvinner som planlegger graviditet og som er gravide. Et tilstrekkelig inntak av B-vitaminet folat forebygger såkalte nevralrørsdefekter hos fosteret, det vil si ryggmargsbrokk, hjernebrokk og manglende hjerne. De to siste defektene er dødelige.

Det er vanskelig å få i seg nok folat fra kosten.

Les også:

Guide til de kuleste stolene

Dette skal barnet ditt kunne

Tull å ta B-vitaminer for hud og hår

Vanskelig å spise nok

Kilde: Marian L. Neuhouser; Sylvia Wassertheil-Smoller; et al. Multivitamin Use and Risk of Cancer and Cardiovascular Disease in the Women's Health Initiative Cohorts. Arch Intern Med. 2009;169(3):294-304.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Per Sundnes tøffe tid

- Pappa fikk kreft

Per Sundnes fryktet det verste da faren fikk den lumske sykdommen.

Fruktose

Er fruktose egentlig skadelig?

I stadig større grad tilsettes fruktose i brus og godterier. Ekspertene er imidlertid uenige om hvor farlig dette søtningsmidlet er.