Ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen er selv fitnessutøver

EKSPERTEN: Ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen er selv fitnessutøver. Klikk.no kommer snart med mer om kroppsbygging og kosthold. © Foto: Training People/Axel Bauer

- Å tilføre kroppen tilstrekkelig energi er det primære når du trener for å få større muskler, sier ernæringsfysiolog og kroppsbygger Therese Fostervold Mathisen i denne klikk.no-videoen.

Det grunnleggende er altså at du ikke bare kan øke treningsmengden, du må legge mer på tallerkenen når du spiser også.

Får ikke i seg nok

En del har vanskelig for å spise nok, slik at de ikke går opp i vekt. De synes kanskje selv de spiser mer og oftere, men vektnålen står på stedet hvil, sier Mathisen.

- Større porsjoner er nøkkelen. Er du glad i brød og vanligvis spiser tre skiver, kan du prøve med fire eller fem når du trener hardt.

Les også: Sett sammen ditt eget treningsprogram

Spis "rent"

- Men det er vel ikke likegyldig hva du putter i deg, heller?

- Nei, du bør spise det jeg kaller ren mat. Mat som du ser hva er. Du bør spise rent kjøtt, ren fisk, grove kornprodukter, grønnsaker, frukt og salattilbehør. Da er det mye enklere å kontrollere hva du får i deg enn om du spiser for eksempel sukkerrike frokostblandinger og industrielt fremstilte farseprodukter. Du bør rett og slett unngå bearbeidet mat, råder Therese Mathisen, som driver nettstedet Themanutrition.no.

Les også: Denne drikken dekker proteinbehovet

Video: Camilla Langaas

Takk til Sats og personlig trener Henning Holm for treningsbildene.

Klikk.no kommer med mer fitness/kroppsbygging neste uke - følg med!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!