Negler

Neglene dine vokser rundt tre millimeter i måneden. Men negler er det siste organet i kroppen som mottar næring fra maten vi spiser, så hvis du får i deg for lite vitaminer eller mineraler, kan det gå ut over neglene dine. Hold dem friske ved å drikke nok vann og spise mye jernrik mat, som rent, rødt kjøtt og grønne grønnsaker, skriver magasinet Top Sante.

Les også:

Dette sier neglene om helsen din

Huden

Huden er kroppens største organ, og vi mister utrolige fire kilo hudceller i året. Når vi blir eldre, blir huden dehydrert, og den naturlige prosessen med å skifte ut hudceller bremses. Drikk nok vann og spis sunt for å holde huden vakker.

Få tipsene her:

Denne maten holder huden vakker

Brystene

Hvis du ikke bruker riktig BH-størrelse kan du ødelegge holdningen, få ryggsmerter og det kan også påvirke pusten din. BH-størrelsen kan endre seg opp til seks ganger i løpet av et liv, så mål deg selv to ganger i året, for å være sikker.

Les også:

Slik eldes brystene dine

Hjertet

Dette organet banker 60-80 ganger i minuttet og pumper utrolige tre millioner liter blod i løpet av et år. Det maksimale antallet hjerteslag i minuttet går ned med ett slag i året. Dette reduserer effektiviteten og øker stresset på kroppen, så det er viktig å ta de riktige livsstilsvalgene for å holde hjertet sunt og friskt. Vær i aktivitet, helst en halvtime hver dag. Spis mindre mettet fett og nok grønnsaker.

Les også:

Lev sunnere med middelhavskosthold

ENKEL OPPSKRIFT: Spiser du sunt, blir kroppen glad. © Foto: Crestock

Immunsystemet

Mange av oss får mellom to og fem forkjølelser i året. Men desto flere forkjølelser vi får, desto mer effektivt vil immunsystemet blir å produsere antistoffer for å verne kroppen mot forkjølelser. Vær nøye med å vaske hendene ofte. Trolig kan man unngå 80 prosent av forkjølelsene hvis man er nøye nok med håndhygienen.

Les også:

Ta rotta på influensaen

Hjernen

Man tror at mer enn 30 prosent av oss mister flere hundre timer med søvn hvert år på grunn av insomnia grunnet stress og dårlig kosthold. For lite søvn påvirker hukommelsen og konsentrasjonen. Forskning fra Harvard tyder på at du lærer 20 prosent mindre hvis du ikke har fått nok søvn.

Les også:

- Hjernen forfaller fra du er 27

Hår

Lokkene våre vokser rundt 12 centimeter i året, men vi mister opptil 35.000 hårstrå i året. Et kosthold rikt på jern, med fjærkre, fisk og grønnsaker skal hjelpe til med å holde håret friskt.

Les også:

Tull å ta B-vitaminer for hud og hår

TRENING: Økt muskelmasse gir økt forbrenning, og en kropp som tåler mer. © Foto: Crestock

Munn

Selv om munnen din skiller ut 300 liter spytt i året for å beskytte tennene dine mot syreangrep, hevder for eksempel 91 prosent av britiske tannleger at de ser erosjonskader på tennene hos pasienter hver uke.

For å unngå skader på tennene anbefaler tannleger å drikke vann etter hvert måltid, og at du venter med å spise minst en time etter at du har pusset tennene. Det er også lurt å bruke sugerør når du drikker syrlige eller kullsyreholdige drikker.

Les også:

Slik får du null hull

Pusser du tennene riktig?

Midje

Gjennomsnittlig går vi opp 0,7 kilo i året. Du bør være spesielt oppmerksom hvis kiloene legger seg på midjen. Stort midjemål kan gi økt risiko for hjertesykdom, høyt blodtrykk, diabetes og demens. Sørg for å ha et sunt kosthold, med nok frukt, grønnsaker og fullkornsprodukter.

Les også:

Denne maten senker blodtrykket

Muskler

En gjennomsnittlig kvinne mister 0,2 kilo muskelmasse i året fra hun er 20 til hun er 50 år gammel. Dette kan bety økt risiko for skader, men den gode nyheten er at du kan øke muskelmassen ved å trene.

En studie publisert i Journal of Sports Medicine and Physical Fitness viser at korte, men intense treningsøkter med vekter ga 50 prosent mer effekt på musklene enn lengre, men mindre intense treningsøkter.

Les også:

Unngå treningstabbene

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!