Tenker du alltid at i år skal jeg være litt sunnere enn i fjor, men at det ikke er så lett å gjennomføre?

Den kjente slankeeksperten Gillian McKeith gir deg her sine aller beste tips til hvordan du kan gå en sunn jul i møte.

1. Julemiddager kan være både sunne og slankende. En saftig kalkun med de grønnsakene du er glad i, et godt glass rødvin og masse vann - kos deg med verdens beste samvittighet!

2. Start måltidet med en liten frisk salat, det gjør det lettere å unngå overspising av eventuell fet middag etterpå.

3. Bakt eller grillet fisk med ditto grønnsaker og spennende krydder er både sunt og slankende - og ikke minst godt!

4. Lag gjerne opp ekstra porsjoner av for eksempel kalkunen, så har du middag til senere i uken og kan i stedet bruke tiden til noe annet - for eksempel gå deg en tur.

5. Misosuppe kan du få kjøpt i helsekostbutikker - det letteste er å kjøpe den i ferdige porsjonsposer. Denne japanske suppen skal være kjempesunn, den inneholder stoffer som er bra for fordøyelsen og et balansert blodsukker, det siste hjelper deg til å unngå søtsug. En liten bolle suppe til forrett og/eller mellommåltid kan gi god effekt.

EKSPERTEN: Storbritannias slankeekspert Gillian McKeith er blant annet kjent fra TV3-programmet "Du er hva du spiser."

BOK: Gillian McKeith har gitt ut bok, og gir nå deg rådene du trenger for en sunn, men god jul.

6. Spis gjerne en havrebasert frokost, for eksempel havregrøt.

Havre inneholder langsomme karbohydrater, som hjelper til å holde blodsukkeret stabilt, og gir også langvarig metthetsfølelse.

7. Drikk et stort glass varmt vann en halvtimes tid før måltidet, så er det lettere å unngå overspising.

8. Pass på ved koldtbordet: Fingermat kan ofte være fetende!

Spis gjerne litt før du går i selskapet, da er det lettere bare å velge litt av alt det gode.

9. Tørket frukt og nøtter er sunnere enn sjokolade og marsipan, men like energiholdig.

Klarer du å begrense deg til en liten porsjon av det første, kan du kose deg med god samvittighet.

10. De sunne nøttene kan også fås kjøpt med skall. Dette kan være lurt, for da bruker du lengre tid på å spise dem, og det er lettere å slutte å knaske før du har fått i deg altfor mange kalorier (en god håndfull er nok).

11. Hvis du får tak i gode, søte, sprø gulrøtter; skrell og del dem opp i staver som du setter i vann i kjøleskapet. Gjerne sammen med andre grønnsaker også: Agurk i staver, stangselleri og annet.

Med en mager kesamdipp til blir dette en frisk og god form for snacks som med fordel kan erstatte potetgull eller annet.

GRØNT OG GODT: Grønnsaker og dip er en forfriskende erstatning for mer usunne saker. © Foto: Crestock

12. gode søtsaker som også er sunne: Kjør tørket frukt og nøtter i en food processor med litt mandelessens, rull massen til kuler og dypp disse i kokos eller kakaopulver.

13. Det er like viktig å drikke mye vann i julen som ellers! Start og avslutt dagen med et stort glass varmt vann, det virker rensende på kroppen. Press gjerne litt sitron oppi hvis du har lyst på det.

14. En annen god start på dagen er en kopp ingefærte. Kutt noen tynne skiver av en ingefærrot, hell over kokende vann, og la det trekke i fire-fem minutter. Godt for både fordøyelse og mye annet.

15. Alkohol virker uttørrende på kroppen. Derfor er det viktig å drikke minst like mye vann som for eksempel vin.

Øl er fetende, et smart triks er å drikke Farris eller andre typer mineralvann for tørstens skyld, og så et lite glass øl for smaken og kosens skyld. Da sparer du mange kalorier.

KICKSTART: En god start på dagen er en kopp ingefærte © Foto: Crestock

16. Brus er sukkerbiter på flaske. Drikk heller Farris eller andre typer som ikke inneholder sukker, eller lettbrus hvis du føler at du absolutt må ha litt brus.

17. Det er mye kalorier i alkoholholdige drikker. Prøv å begrense deg til å drikke bare litt, og er du ofte på arrangementer med alkohol, kan det være lurt å kjøre bil iblant, for da har du en god grunn til å unngå disse kaloriene.

18. Du trenger ikke å sette av halve dagen eller kvelden til trening. Hvorfor ikke slenge på seg turskoene og komme seg ut en rask tur mens middagen står i ovnen, for eksempel? Om det bare er snakk om 20 minutter, kan det bli flott trening hvis du bruker minuttene effektivt.

19. Hvis du ikke skal altfor langt av gårde for å handle, komme deg på jobb, familiebesøk eller annet, går det kanskje an å gå eller sykle i stedet for å kjøre?

20. Stress kan gi deg tykk mage. Det skyldes at et spesielt stresshormon styrer fettet til magen. I tillegg er langvarig stress skadelig for både kropp og sjel. Julestress kan for eksempel være hvis du har altfor mange arrangementer du føler at du må delta på.

Prøv å begrense deg til noen få som du enten må gå i, eller har spesielt lyst til å gå i.

Hvorfor ikke treffe folk i januar i stedet, når det ikke skjer noe, og det gjerne er mørkt og trist?

Det er da dere virkelig kan ha godt av en hyggelig sammenkomst!

21. Prøv å ha noen dager innimellom hvor det ikke er noe som skal skje. Da kan du tusle rundt hjemme, gjøre det du har lyst til, og få skuldrene ned på normalt nivå igjen.

Slike hvilepauser gir ny energi.

22. Gå en tur i skogen - vi har hørt det tusen ganger før, men det er like fullt noe av det beste du kan gjøre. Både det å gå og det å være ute i naturen er bra for både kropp og sjel. Frisk luft gir oksygen og energi til cellene i kroppen.

23. Lavendel virker beroligende. Ha gjerne litt lavendelolje i badevannet, og stenk et par dråper på hodeputen, det er fint for nattesøvnen.

24. Kamillete virker også beroligende og kan drikkes når du vil slappe av.

25. Spis gjerne brun ris til middag! Denne ristypen er rik på B-vitaminer og protein og metter bedre enn hvit ris.

Les også:

Spis deg våken

Ned åtte kilo uten slit

Kutt fett i julen

25 triks mot søtsug

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!