Nyere forskning viser at livsstilsvalg påvirker hukommelsen - og at du selv i stor grad kan kontrollere hvor godt du vil huske når du blir eldre.

Les mer om når de ulike kroppsdelene aldres her

Evnen til å multi-taske og huske raskt reduseres som en naturlig konsekvens av aldringsprosessen.

Men din mentale kapasitet og evne til å resonnere kan du gjøre noe med, og til og med forbedre, mener lege Vincent Fortanasce, forfatteren bak boka "The Anti-Alzheimer's Prescription".

Dette påvirker hukommelsen:

* TOFU

Tofu og andre soyaprodukter er ofte blitt fremhevet som et smart, vegetarisk alternativ fordi det har lavt kaloriinnhold, sunne mineraler og null kolesterol. Men nå hevder forskere at eldre mennesker, særlig vegetarianere og kvinner, ikke burde spise tofu og lignende produkter for ofte.

De undersøkte 719 indonesiske menn og kvinner i alderen 52 til 98 år, som spiste soyaprodukter i varierende grad, fra svært lite til flere ganger daglig.

Konklusjonen ble at de som spiste svært mye soyaprodukter, hadde 20 prosent dårligere hukommelse.

KARBO-BOMBE: Disse smultringene er stappfulle av karbohydrater, som faktisk kan gi deg dårligere hukommelse. © FOTO: Crestock

"Stoffet kan beskytte hjernen til unge og voksne kvinner, men for kvinner over 65 år kan det føre til demens og dårligere hukommelse," uttalte professor Eef Hogervorst, som ledet undersøkelsen.

* KARBOHYDRATER

Vil du unngå Alzheimers, gjør du lurt i å ligge unna karbohydrater, ifølge doktor Vincent Fortanasce. Spiser du overdrevent mye karbohydrater, vil det utløse en mengde insulin, noe som fører til at enzymet i hjernen som fjerner insulinet arbeider overtid med dette i stedet for å kvitte seg med avleiringsproduktet beta-amyloid, giften som forårsaker Alzheimers.

* HETETOKTER

Ny forskning utført ved Universitetet i Chicago bekrefter sammenhengen mellom hetetokter og dårlig verbalt minne hos middelaldrende kvinner. Jo flere hetetokter en kvinne har, dess dårligere blir evnen til å huske navn og historier. En bølge av stresshormonet kortisol, som vanligvis følger en hetetokt, har sannsynligvis skylden.

* RØYKING

RØYKERE: Har større fare for å få svekket hukommelse. © BJ Producties

Middelaldrende voksne som røyker, ser ut til å ha en økt risiko for dårlig hukommelse, ifølge en studie publisert i "Archives of Internal Medicine" i juni. Studien viser også at storrøykere hadde større fare for få svekket minne og vokabular.

* STATINER

Statiner, som er den vanligste medisinen å bruke ved høyt kolesterol, skal være positivt for å forhindre Alzheimers. Statinene blokkerer kroppens egen produksjon av kolesterol.

En studie viser at personer med høy risiko for å utvikle demens, men som gikk på denne type medisin, hadde halvparten så stor sannsynlighet for å utvikle demens som de som ikke gjorde det. En teori er at statinene minsker insulinnivået i hjernen som knyttes til Alzheimers.

* FORSTYRRELSER I SKJOLDBRUSKKJERTELEN

Tap av minne er et vanlig symptom på en lite aktiv skjoldbruskkjertel. Det er fordi hormoner fra skjoldbruskkjertelen hjelper til med å kontrollere en rekke kroppsfunksjoner, fra å regulere stoffskiftet til humør og minne. Eldre med denne lidelsen kan ha symptomer som sviktende hukommelse.

* DEPRESJON OG ANGST

En studie publisert i tidsskriftet Neurology i 2007, viser at de som lider av depresjon og angst hadde 40 prosent større risiko for milde svekkelser av hukommelsen og resonneringsevnen enn de som ikke slet med negative følelser.

* KRONISKE SMERTER

Kroniske smerter påvirker ikke bare en persons evne til å fungere i hverdagen, det svekker også hukommelsen. I en studie fra USA viste det seg at av 24 pasienter som hadde smerter som varte seks måneder eller lenger, hadde to tredjedeler av pasientene tydelige tegn på forstyrrelser i hukommelse og konsentrasjon.

TRYGT: Det er trygt å være i et parforhold, også som beskyttelse mot Alzheimers. © FOTO: Crestock

* SIVILSTATUS

Svenske forskere har nylig slått fast at single har større risiko for å Alzheimers. Det som lever i et parforhold viste seg å ha betydelig lavere risiko for å rammes av demens enn de som var single, skilte, enker eller enkemenn.

* FISK

Personer som spiser fisk rik på omega-3 fettsyrer (laks, makrell, ansjos, tunfisk) tre eller flere ganger i uka, hadde nesten 26 prosent lavere risiko for demens eller slag, sammenlignet med de som ikke spsiste fisk, ifølge forskningsresultater som publiseres i augustnummeret av "Neurology".

Kilde: Forbes.com

Les mer i klikk.no:

Alzheimersvaksine om fem år

Single har større risiko for Alzheimers

Glemsk med ølmage

Hvordan skal jeg dø?

Helse

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Alzheimers

Ny Alzheimers-vaksine

Stort gjennombrudd i Alzheimers-behandlingen. Ny vaksine kan være på plass om fem år.