Du har sikkert hørt at du skal drikke åtte glass vann om dagen, og har kanskje også blitt fortalt at mye vann er helt nødvendig for å få skylt ut alle giftstoffene i kroppen.

Kanskje er nettopp det årsaken til at du som regel tar med deg en vannflaske når du skal ut.

Sjekk hvor mye vann du trenger med vår kalkulator.

Unødvendig å kjøpe vann

Ifølge Sissel Overn, urolog ved Overnklinikken, er det imidlertid ikke nødvendig å bære med seg vann hvor hen du går.

- Det er unaturlig at voksne folk går med tåteflaske, sier hun.

Overn syns også det er helt unødvendig å kjøpe vann i Norge.

- Alle har godt vann i springen. At vi kjøper vann til 40 kroner literen, er etter min mening et uttrykk for at vi har for mye penger i dette landet. Husk for øvrig at du ikke bør drikke vann fra plastflasker som har ligget i sola, sier hun.

Trenger mer væske i varmen

For å få klarhet i hva som er sant og ikke når det gjelder vanndrikking, har Sissel Overn og ernæringsfysiolog Therese F. Mathisen gått gjennom en del myter for klikk.no.

Det understrekes at det her tas utgangspunkt i friske mennesker som oppholder seg i vårt klima.

- Hvis du i løpet av en flytur på få timer plutselig befinner deg i et mye varmere klima, bør du tenke på å drikke nok til at kroppen akklimatiserer seg. Det samme gjelder hvis man driver med ekstreme fysiske anstrengelser over tid. Da er det lurt å fylle på med vann underveis, sier Overn.

Her er noen av de vanligste mytene om vanndrikking:

 

1. Det er for sent å drikke når du er tørst

FEIL

- Det er absolutt ikke for sent å drikke når man er tørst. På linje med sult og trøtthet er tørste en helt naturlig opplevelse som sier noe om kroppens behov. Er du tørst bør du drikke, men vi går jo ikke og småspiser hele dagen for ikke å bli sultne, og skal heller ikke drikke hele dagen for ikke å bli tørste, sier Sissel Overn. 

2. Gul urin er et tegn på at du har drukket for lite

FEIL

- Gul urin er normalt. Om morgenen er urinen mer konsentrert og er mørkere enn utover dagen. Hvis du for eksempel drikker mye øl, blir urinen nærmest vannklar. Dette er en konsekvens, ikke et mål. Har noen sett et dyr som tisser klar urin?, spør Sissel Overn.

3. Det er mulig å drikke for mye vann

RIKTIG

- Det stemmer at man kan drikke for mye vann. Drikker man unaturlig mye, skiller man ut salter og andre viktige stoffer fra blodet. Drikker man ekstremt mye vann, er det farlig og kan også være dødelig. Det er bedre å drikke vann enn brus, men ikke bedre jo mer vann man drikker. Drikker man altfor mye vann, kan man også få ustabil blære og urinlekkasje, og man må også opp om natten for å tisse, sier Sissel Overn.

4. Vann hjelper kroppen med å kvitte seg med avfallsstoffer

TJA

- Hvis man er opptatt av avfallsstoffer og giftstoffer, som man gjerne vil ha skylt ut av kroppen, bør man være opptatt av hva man putter i munnen. Man bør derimot ikke putte hva som helst i munnen og deretter skylle det ut med tre liter vann, sier Sissel Overn.

Jenny Mina Rødahl

Seks matvarer du spiser feil

Nei, du skal ikke koke brokkoli. Og kast for all del ikke «vannet» øverst på yoghurten!

5. Du må drikke mer når du trener

TJA

- Det er naturlig at vi drikker mer når vi trener. Vi mister væske når vi svetter, og da blir vi tørste. Det er imidlertid få som svetter flere liter så du behøver ikke å overdrive. Du trenger ikke drikke underveis hvis du trener en halvtime, og du behøver ikke å drikke før du trener med mindre du er tørst, sier Sissel Overn.

6. Du må drikke to liter vann hver dag

FEIL

- Det er mer korrekt å si at de fleste trenger rundt to liter vann per dag. Deler av denne væsken kan imidlertid komme fra fuktig mat du spiser, som kokt pasta, ris og frukt. Det er også individuelt hvor mye væske hver av oss trenger. Dette avhenger blant annet av størrelse på kroppen, luftfuktighet og klima der du oppholder deg, og i tillegg har det betydning hvor mye du trener og svetter, sier Therese F. Mathisen.

7. Du må drikke mer vann hvis du drikker mye te. Te er nemlig vanndrivende

RIKTIG

- Koffeinholdig drikke, som sort og grønn te, kaffe, leskedrikk med koffein og såkalte energidrikker, virker mildt dehydrerende. Det kan derfor være lurt å kompensere med litt ekstra væskeinntak, sier Therese F. Mathisen

8. Brus, saft og annen drikke kan ikke telle med i det totale væskeinntaket. Du må drikke vann i tillegg

FEIL

- Det stemmer ikke. All flytende væske og fuktig mat teller med tanke på væskeinntaket, sier Therese F. Mathisen.

9. Du blir slank av å drikke mye vann

FEIL

- Nei, det gjør du ikke, men du fyller magen slik at du føler deg mett. Da begrenses kanskje småspising og overspising, og med mer fornuftig matinntak og fornuftige porsjonsstørrelser vil du kunne merke det på vekta, sier Therese F. Mathisen.

10. Vann gir deg energi

FEIL

- Nei, vann gir ikke energi. Det er kun mat og drikke med karbohydrater, proteiner eller fett som gir energi. Vann kan virke vitaliserende fordi en dehydrert kropp fungerer svært dårlig både psykisk og fysisk, men en velhydrert kropp blir ikke mer energisk av enda mer vann, sier Therese F. Mathisen.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!