Nesten alle funksjoner i kroppen styres av hormoner, så hvis hormonene ikke er i balanse kan det få en rekke forskjellige konsekvenser.

– Når vi snakker om hormoner tenker de fleste på kjønnshormoner som testosteron og østrogen, men hormonene har mange flere oppgaver. De regulerer blodsukkeret, salt- og energibalansen, de kan påvirke appetitten din,  og er helt avgjørende for at du skal kunne reagere best mulig på stress og ulike faresignaler, sier lege og kostholdsekspert Fedon Lindberg.

Det er viktig å ha hormoner som er i balanse, og det får du blant anent ved å spise variert og sunt, sove nok og være i fysisk aktivitet.

Regelmessig mens

Kjønnshormonene kan også være i ubalanse, og ifølge professor emerita Mette Haase Moen ved NTNU, finnes det en grei måte å finne det ut på.

– Hvis en kvinne har regelmessig menstruasjon med syklus på mellom 25 og 35 dager, så er det ikke noe galt med hormonene hennes. Har du plager knyttet til PMS, er ikke dette et tegn på ubalanse i hormoner, men rett og slett at du reagerer på hormoner, sier Moen.

Derimot finnes det enkelte tegn på at en kvinne kan ha for mye mannlig kjønnshormon.

– Ved for høyt nivå av testosteron i kroppen, vil en kvinne kunne få økt hårvekst på unormale steder som bryst og ansikt. Hun kan også oppleve å få hårtap med høye viker, sier Moen.

Disse plagene knyttes til tilstanden PCOS, som kjennetegnes nettopp ved et økt nivå av mannlig kjønnshormon.

– Behandlingen kan bestå i vektreduksjon eller p-piller, sier hun.

Her er 7 tegn som kan bety at hormoner er i ubalanse

1. Overgangsplager

Når en kvinne kommer i overgangsalderen, oppstår det gjerne en rekke symptomer.

–  Menstruasjonen forsvinner, det oppstår hetetokter og en del sover dårligere på grunn av nattesvette. Årsaken til dette er mangel på østrogen, og østrogen er da den mest effektive behandlingen. Det finnes imidlertid også annen behandling og andre tiltak som kan hjelpe, sier Moen.

2. Uønsket barnløshet

Som nevnt kan ubalanse i testosteronnivået by på problemer.

– Hos kvinner kan for mye testosteron medføre ufrivillig barnløshet, uregelmessig menstruasjon og økt behåring. Både menn og kvinner produserer testosteron, men produksjonen er størst hos menn, sier Lindberg.

Har du for lite testosteron, kan dette føre til mindre muskelmasse og lavere fettforbrenning.

For begge kjønn kan lite testosteron også gi redusert sexlyst.

3. Fettet legger seg på rumpe og lår

Har fettet begynt å legge seg på rumpe og lår, og er det stadig vanskeligere å gå ned i vekt?

– I så fall kan det hende du har østrogendominans, altså for mye østrogen i kroppen. Østrogen er et kvinnelig kjønnshormon og produseres i eggstokken, og selv om østrogen i likhet med testosteron fremmer fettforbrenningen, kan hormonet samtidig øke fettlagringen rundt lårene og hoftene, sier Lindberg.

Han understreker at dette er et kosmetisk problem og ikke et helseproblem.

– Det er fett rundt midjen som er helseskadelig og forbindes med insulinresistens og for høyt insulin, sier han.

4. Dårlig sexlyst

Merker du at sexlysten er blitt dårligere?

– Sexlyst, kroppstemperatur, appetitt og humør er noe av det som påvirkes av hormonet serotonin. Aminosyren trytofan er et naturlig byggestoff i serotonin, og denne finnes i fisk, jordnøtter, sesamfrø, magerost og bananer, sier Lindberg.

5. Dårlig stoffskifte

– Hormonet tyroksin påvirker de fleste prosessene i kroppen, men er mest kjent er stoffskiftet. Hvis kroppen produserer for lite tyroksin, vil dette gi lavt stoffskifte med nedsatt forbrenning, muskelplager, treg mage, tretthet og depresjon, sier Lindberg.

Hvis kroppen produserer for mye tyroksin, kan du få plager som høy puls, varmefølelse, høy forbrenning, løs mage og humørsvingninger.

Tyroksin finnes i melkeprodukter.

6. Dårlig søvn

– For mye av hormonet melatonin gjør deg trøtt, mens du blir våken hvis du har for lite. Dette hormonet produseres og skilles ut når det blir mørkt, sier Lindberg.

Melatoninproduksjonen begynner å falle rundt puberteten, og dette er årsaken til at vi gjerne får større problemer med søvnen med årene.

– Det å ha det mørkt i rommet du skal sove, sørger for balanse i melatoninnivået. Matvarer som biff, tunfisk, fugl, belgfrukter og bananer inneholder dessuten melatonin eller dets byggestein tryptofan, og kan derfor ha god innvirkning på søvnkvaliteten, sier han.

7. Irritabilitet og dårlig konsentrasjon

– Her er det hormonene insulin, adrenalin og kortisol som spiller inn. Når du ikke har spist på lenge, blir du irritert, sulten og får økt adrenalin og kortisol, sier Lindberg. 

Forhøyet kortisol over tid forårsaket av stress fører i tillegg til at du får mer fett rundt midjen og nakken samt mer kroppshår.

– Har du derimot for lite kortisol er dette negativt for salt- og sikkerbalansen, sier han. 

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!

Stor test av løpesko 2017

Årets beste løpesko

Etter å ha løpt et par tusen kilometer har vi funnet skoene du vil ha.