Kviser, utmattelse, hodepine, humørsvingninger, kramper i magen; mensen kan påvirke kroppen på mange måter.

Mens noen kvinner er heldige og slipper unna typiske mens-plager, blir andre betydelig utsatt for ulike vondter den ene perioden hver måned.

Det meste handler om hormoner, forteller Johan Arnt Steier, spesialist i kvinnesykdommer og fødselshjelp, og tidligere seksjonsoverlege ved Fertilitetsseksjonen på Kvinneklinikken, Haukeland Universitetssykehus.

Steier er en av Norges fremste eksperter på hormon-forskning, og skrev blant annet sin doktorgradsavhandling om hormoner og kjønn i svangerskapet.

- Årsaken til de ulike plagene før og under menstruasjon er hormonelle forandringer. Etter eggløsningen skjer en forandring i hormonspeilet, eller hormonbalansen, i kroppen, sier Steier.

Rund, oppblåst mage og vektøkning

Noen kvinner kan føle seg ekstra "rund" i mensen-perioden, både før og under menstruasjon.

Dette er faktisk et utbredt problem, kan Stine Fremming, gynekolog ved Volvat medisinske senter, fortelle:

- Oppblåst mage er en av de vanligste plagene for kvinner i dagene før mens, noen har det opptil 14 dager, og da gjerne sammen med andre klassiske symptomer som brystømhet, vektøkning, økt apetitt, irritabilitet , tretthet, angst og depresjon, sier Fremming.

Råd mot mensplager

  • Du bør trene, det hjelper!
  • Magnesium har effekt på oppsamling av væske i kroppen.
  • P-piller, gjerne langsyklus, har oftest god effekt.
  • Hormonspiral kan hjelpe.
  • Medisin kan brukes i dagene før mens hos de med mest plager.
  • Selvfølgelig er det også lurt å tenke på hva man spiser. Spis rolig og ikke stress.
  • Unngå kullsyreholdige drikker, tyggegummi og matvarer som øker sjansen for luft i magen.
  • Fordel inntak av grønnsaker utover dagen.

Kilde: Gynekolog Stine Fremming

I tillegg til PMS-plager som oppblåst mage og ømme bryster, er også humørsvingninger veldig vanlig, ifølge gynekologen.

- Mindre fysiske og følelsesmessige forandringer premenstruelt oppleves faktisk av 80-95 prosent av norske kvinner, sier Fremming.

Steier støtter dette:

- Det er riktig at mange kvinner siste uke før menstruasjonen føler seg oppblåst i magen. Dette skyldes hormonbalansen. Tarmen er hormonfølsom og blir påvirket ved forandringer, forklarer Steier.

Enkelte går gjerne litt opp i vekt når de har mensen, dette skyldes søtsug, forklarer Steier:

- Noen opplever spesielle behov som sug etter sjokolade. Østrogener holder på vann i kroppen og søtsuget bidrar da til å gå opp i vekt, sier han.

Ifølge Steier opplever mange kvinner også å få spente bryster i perioden.

- Men det meste normaliserer seg når menstruasjonen setter inn, sier professoren.

Stress kan ha betydning

At magen hos noen føles, eller faktisk blir, større, behøver nødvendigvis ikke skyldes at man spiser mer mat under perioden:

- Årsaken til plagene er at man reagerer på svingningene i kjønnshormoner som man finner i helt normal menstruasjonssyklus, forteller Fremming.

Fakta om PMS

Premenstruelt syndrom, PMS, omfatter en rekke plager som forekommer i tiden før menstruasjonen. Tre av fire  kvinner har fysiske og/eller psykiske symptomer i perioden før menstruasjon. 20 prosent er merkbart plaget, og hos ca fem prosent er det omfattende symptomer som sterkt reduserer kvinnens livskvalitet.

Kilde: Helseleksikonet.no

- Ulike kvinner har ulik respons på normal eggstokkfunksjon. Men mye er fortsatt ukjent, sier gynekologen videre.

Stress en en annen faktor som kan ha betydning, ifølge Steier.

- Det er ikke så lett å komme med spesifikke råd da vi som individer er ulike. Men riktig kost er viktig for å redusere virkningene som kanskje ikke lar seg eliminere helt. Her må en selv registrere hva som generelt forverrer tilstanden, sier Steier mens han samtidig understreker:

- Noen, men ikke alle, har effekt av hormonell behandling, som for eksempel p-piller.

- Oppblåst mage kan føles svært ubehagelig, og hver enkelt kvinne må prøve seg litt frem med hva som kan forebygge eller lindre dette, sier han.

Vil du ha de beste sakene våre på epost? Meld deg på vårt ukentlige nyhetsbrev her.

Vil du heller følge oss på Facebook? Lik oss, da vel!

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!