- Whisky, sigaretter og damer er oppskriften på å bli gammel, uttalte verdens - inntil nylig - eldste mann, Henry Allinghams.

Han ble 113 år.

Ny forskning kan bekrefte at Allinghams utsagn ikke er helt på viddene:

Moderate mengder alkohol skal redusere risikoen for aldersdemens. To enheter alkohol hver dag skal forebygge risikoen for demens med 40 prosent.

Det er en studie lagt fram under Alzheimer' s Associations internasjonale konferanse i Wien nå i juli som viser dette.

Tilsvarer 0,6 liter øl

- Det stemmer at det kan hjelpe med moderate mengder alkohol for å forbygge demens, siden dette er gunstig for blodårene, bekrefter Geir Selbæk, psykiater og forskningsleder ved alderpsykiatrisk kompetansesenter ved Sykehus Innlandet til klikk.no.

Les også: Stor test av sommerøl

En enhet alkohol utgjør 10 milliliter ren alkohol, noe som tilsvarer 0,3 liter øl eller et glass vin.

For mye alkohol virker motsatt

- Det er viktig å få med at det er flere av dem som får demens av for mye alkohol enn av dem som får demens uten å drikke alkohol.

10 tidlige tegn på demens:

  • Hukommelsestap som påvirker arbeidsevnen
  • Problemer med å utføre vanlige oppgaver
  • Språkproblemer
  • Desorientering i forhold til tid og sted
  • Svekket dømmekraft
  • Problemer med abstrakt tenking
  • Forandringer i humør og atferd
  • Atferdsforandringer
  • Tap av initiativ

Grensen mellom akkurat passe og for mye er veldig ømfintlig, sier Geir Selbæk.

Drikker du over 14 enheter i uka, det vil si over to om dagen, øker risikoen for å utvikle demens. Er demensprosessen allerede i gang, vil alkohol forverre symptomene.

Les også:

Kan gravide drikke øl

Kaffe og sjokolade

Både kaffe og sjokolade er to andre faktorer som kan virke forebyggende mot demens, ved moderate inntak.

- Mørk sjokolade har dokumentert god effekt for å unngå demens, sier Geir Selbæk.

Les også: - Trodde jeg var alkoholiker

Det er svenske og finske forskere som har funnet ut at kaffedrikkere har lavere risiko for å utvikle sykdommen.

De «moderate kaffedrikkerne», som har drukket tre til fem kopper kaffe om dagen opp gjennom årene, viser seg å ha minst risiko for å utvikle demens og Alzheimers, skriver forskerne i Journal of Alzheimers Disease.

God mat for hjernen

Generelt har kostholdet mye å si for om du ligger i faresonen for å utvikle demens eller ikke.

- Vi har en regel om at det som er godt for hjertet, også er godt for hodet, sier Geir Selbæk.

Fet mat og animalsk fett er fyfy for deg som ønsker å holde deg unna faresonen, mens grønnsaker og fisk skal være bra.

- Antioksidanter, som i blåbær og mørk sjokolade, og fargerike frukter og grønnsaker er veldig bra for både hodet og hjertet, sier Geir Selbæk.

Tilbake til Klikk Kosthold

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!