Les mer i Helseleksikonet

Soleksem

Føflekkreft

Ifølge hudlege Ole Martin Rørdam ved Dr. Rørdams Klinikk i Trondheim er det vanlig å bruke altfor lite solkrem, og gjør du det kan du bli solbrent uansett hvilken faktor du velger.

Du kan også få soleksem.

- De fleste bruker bare 25-50 prosent av dem mengden som er ment for å gi den beskyttelsen som er angitt, sier han.

Solkrem er et tillegg

Leder for seksjon forebygging i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, er enig.

- Veldig mange bruker solkrem, men de fleste bruker langt mindre krem enn det som skal til for å gi den beskyttelsen faktoren tilsier. Smører vi for tynt, eller glemmer å smøre noen steder, blir naturlig nok effekten av solkremen dårlig, sier hun.

Hun forteller at en håndfull solkrem er passe til en hel kropp.

- Men vær likevel klar over at solkrem ikke gir 100 prosent beskyttelse, og den bør derfor brukes som et tillegg til andre måter å beskytte seg på.

Smøretips

  • Bruk faktor tilpasset solforhold og stedet du er
  • Bruk annen beskyttelse som hodeplagg og klær i tillegg
  • Ta deg noen pauser fra solen
  • Pass på at du smører hele kroppen
  • Smør to ganger så er du tryggere på at du er godt nok beskyttet
  • Vær ekstra obs når du bruker tyntflytende spray og olje
  • Smør deg 15 minutter før du går ut i solen
  • Smør deg på nytt hver andre eller tredje time. Oftere hvis du bader mye

Kilder: Ylva Ohlsson, Ole Martin Rørdam og Ingrid Stenstadvold Ross

Tommelfingerregel for mengde solkrem

  • En voksenneve til voksne
  • En barneneve til barn

Kilde: Hudlege Ylva Ohlsson

Ta pauser fra solen

Stenstadvold Ross forteller videre at det gir relativt liten tilleggsbeskyttelse å bruke høy faktor, og at det å smøre godt nok, og å bruke nok krem, derfor er viktigere enn valg av faktor.

- Det aller viktigste du kan gjøre for å unngå å bli solbrent, er likevel at du tar noen pauser i skyggen og bruker klær og noe på hodet. Det går nemlig fint an å nyte solen uten å bli solbrent, sier hun.

Smør to ganger

Også hudlege Ylva Ohlsson ved Hudklinikken understreker betydningen av nok solkrem, og mener det er viktig å være klar over at et for tynt lag ikke vil gi god nok beskyttelse.

- Dersom man vil være riktig godt beskyttet, kan man derfor gjerne smøre seg to ganger etter hverandre. Da unngår man å glemme noen områder eller smøre for tynt på, sier hun.

Også Ohlsson mener hånden er grei å bruke når du skal måle opp riktig mengde.

- En voksenhånd med solkrem til voksne og en barnehånd til barn er en god tommelfingerregel, sier hun.

Vær nøye med spray

I tillegg til solkrem er hyllene gjerne fulle av sprayer og oljer, som også skal beskytte huden mot solen.

Velger du disse mer flytende produktene, kan det ofte være enda vanskeligere å beregne mengde.

- Det er nok fort gjort å bruke for lite krem hvis man bruker spray. Hvis du sprayer eller smører deg to ganger med noen minutters mellomrom, kan du imidlertid være sikrere på at du får smurt deg godt og overalt, sier Stenstadvold Ross.

Hele kroppen

For det er jo ikke bare ansikt, mage og armer som er utsatt på sol på en fin sommerdag.

- Vær derfor nøye på at du smører hele kroppen. Det er ikke uvanlig at man glemmer ører, baksiden av legger, fotrygger og nakken, sier Rørdam.

Også nese, kinn, rygg, bryst og en skallet isse kan være lett å overse.

- Dette er kroppsdeler som ikke har sett sol på mange måneder. Hvis de glemmes, blir de derfor fort brent, sier han. 

Smør før du går ut

Både Ohlsson og Rørdam anbefaler å smøre huden før man går ut i solen.

- Solkremen begynner å virke med en gang man smører den på huden, men det er likevel lurt å ta den på litt før man går ut. Da rekker den å trekke ordentlig inn i huden, sier Ohlsson.  

Fordelene med dette er at den da virker enda litt bedre, samtidig som du slipper å grise til klærne dine med solkrem.

- Hvor ofte man skal smøre seg, kommer an på hva du gjør, men generelt anbefaler jeg å smøre hver andre eller tredje time. Svetter du mye, bader ofte og tørker deg med håndkleet etterpå, må du smøre deg oftere, sier hun.

Velg riktig faktor

Hvor effektiv solbeskyttelsen er regnes i SPF.

Ohlsson forteller at seks-10 gir lav beskyttelse, SPF 15-25 gir middels god beskyttelse, og er mest populær for nordiske somre, og SPF 30-50 gir høy beskyttelse.

- Høy faktor bør velges når solen er på det sterkeste samt til barn og dem som er sensitive for sol, sier hun.

Det er for øvrig viktig å både ta hensyn til hvor følsom din hud er for solen og hvor du befinner seg når du velger solkrem og faktor.

Husk for eksempel at man trenger høyere solfaktor ved vannet enn i et bymiljø.

Rørdam mener det er en grei regel å alltid velge solkrem med faktor 30 eller høyere.

Viktig vitamin

Sol må altså behandles med respekt, men den er også viktig for oss som D-vitaminkilde.

- D-vitamin finnes i blant annet fet fisk og nøtter, men vi trenger også et tilskudd gjennom sollys. D-vitaminmangel er ganske vanlig, og mange tar derfor tilskudd i den mørke årstiden, sier Ohlsson. 

Hun forteller at selv om du smører deg, vil all solkrem la en viss mengde UV-stråling  passere.

- Huden tar dessuten til seg D-vitamin selv om man er i skyggen. Man anbefaler derfor alltid å beskytte seg mot solen når man skal eksponeres for større mengder sollys, sier hun.

Les hele saken

Trude Susegg, redaksjonssjef

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!