SELFIE: Katie Driscoll og datteren Grace (4). FOTO: Privat

Changing the face of beauty

Changing the face of beauty har som mål at funksjonshemmede barn skal bli en større del av mediebildet - også i reklamer.

Gå gjerne inn på nettsiden til damen som står bak, Katie Driscoll for å lese mer:

http://5boysand1girlmake6.com/

- Jeg startet kampanjen fordi jeg ville at datteren min skulle føle seg verdsatt i verden. Dagens medievirkelighet har en stor betydning for folks holdninger. Hvis funksjonshemmede barn i større grad inkluderes på en positiv måte, vil barna aksepteres og bli en naturlig del av samfunnet, sier Katie Driscoll til Foreldre.no.

21. mars er FNs internasjonale dag for Downs. 6-barnsmoren Katie startet kampanjen "Changing the face of beauty" for at funksjonshemmede barn skal bli en større del av mediebildet - også i reklamer.

Styreleder i Norsk Nettverk for Downs syndrom, Camilla Schreiber, synes kampanjen er flott.

- Viktigheten av slike kampanjer er stor. Det er med på å normalisere Downs syndrom og vise at de er en del av samfunnet på lik linje med andre barn.

Og effekten av kampanjen har vært merkbar. Skuespiller Tori Spelling står bak klesmerket The Little Maven. Da Katie sendte henne en forespørsel om å bruke Grace og vennene som modeller til en av deres kleskampanjer, ble Spelling så rørt at hun takket ja.

Nylig rullet også Ms. Wheelchair, Danielle Sheypuk, ned catwalken i New York som tidenes første modell i rullestol.

- Vi trengte et barn med Downs syndrom

- I juni 2009 ble jeg og min mann fortalt at barnet ville få Downs syndrom. Det var ikke enkelt å høre om denne diagnosen. Vi hadde ingen anelse om hva det ville bety for verken oss eller babyen. Vi var redde, forteller Katie.

I Norge velger 9 av 10 som får beskjed om at barnet har Down å ta abort. Også familien Driscol fryktet de det uventede. Nå, 4 år senere, er hun sikker på at familien trengte en forandring som datteren Grace (4).

- Jeg føler meg mer i live enn noensinne. Hvordan ville verden vært hvis alle så like ut? Det høres kjedelig ut, spør du meg!

Istedet for å fokusere på begrensningene ved å ha et barn med Downs, vektlegger Katie mulighetene.

- Siden den dagen Grace ble født, har hun skapt en ny livsgnist i familien vår. Jeg er så takknemmelig. Hun har lært oss om aksept, ren og ekte kjærlighet og viktigheten av å være til stede i våre egne liv. Vi har blitt bedre på mange områder, og det takker jeg Grace for. Livets vei er humpete til tider, men hun har gjort den enklere for oss alle.

Gunn Britt fikk et barn med Down som 19-åring. Likevel velger hun bort fostervannsprøve når hun er gravid på ny.

Vil vise frem barna

Starten på kampanjen kom da Katie, som er fotograf, begynte å ta bilder av datteren Grace i situasjoner fylt med glede.

- Vis meg det du kan! sa Katie til datteren sin.

Og datteren gjorde sitt. Katie sier hun elsker at datteren har Downs syndrom, og ikke har noe ønske om å forandre henne. Det siste hun ville høre fra folk hun viste frem bildene av datteren Grace til, var at de synes synd på henne.

Etter hvert opprettet Katie bloggen 5 Boys and 1 Girl Makes 6 der hun jevnlig delte nye bilder, og fikk flere med på prosjektet sitt. I et fotostudio i Chicago samlet de 18 barn som ble tatt bilde av til ulike reklamekampanjer. Fotografer og assistenter arbeidet gratis fordi de syntes saken var viktig å jobbe for.

- Andre familier delte sine barn med meg og jeg fikk ta bilder av dem. På den måten ble prosjektet til en runddans. Annonsører sender produkter og jeg tar bilder av barna. Slik får vi vist de frem til verden. Alle barn er vakre nok til å være modeller, sier Katie.

Hjemmesiden til kampanjen er nå fylt av vakre bilder av barn og ungdom med ulike funksjonshemninger.

- Samfunnet har en tendens til å frykte det som er annerledes. Reklame kan ha evnen til å bryte ned disse barrierene. Jeg håper derfor å være et forbilde som reklamebyråene kan henvende seg til dersom de ønsker å integrere de som er annerledes i sine neste reklamekampanjer.

NORSK KLESMODELL: Det norske klesmerket for barn, Vossatassar, brukte Daniel (da 3 år, nå 5) som modell for vinterkolleksjonen 2012. FOTO: Vossatassar

VOSSATASSAR HAR DOWNS-MODELL: Matilda Guillemot er designsjef i det norske klesmerket Vossatassar. Dehar brukt modell med Downs syndrom. FOTO: Privat

POSITIV: Styreleder i Norsk Nettverk for Downs syndrom, Camilla Schreiber, mener kampanjer som dette kan skape gode ringvirkninger. FOTO: NRK © Picasa

Norsk klesmerke med Downs-modell

I Norge har blant annet det norske klesmerket Vossatassar valgt å bruke en modell med Downs syndrom i sine kampanjer.

- Vi ønsker å vise at klærne våre kan brukes av alle typer barn, og vil ikke utelukke noen. Det er viktig at også barn med Downs syndrom får lov til å synes. Derfor falt valget på Daniel, sier Matilda Guillemot, som er designsjef bak klesmerket Vossatassar.

Bildene viser en smilende tre-åring i fargerike klær. Hoppende, liggende, rett opp og ned.

- Når noen skal lage kleskampanjer, ta bilder til magasiner eller spille inn reklamefilmer synes vi at skaperne burde tenke seg om og spørre selg selv: hvilke rollemodeller kan vi bruke? Det må gå an å tenke utenfor boksen og ikke alltid bruke atypiske modeller som fronter kampanjer.

I 2010 vant multifunksjonhemmede Mikael overlegent tittelen som "Lanoungen". I landskonkurransen fikk han nærmere 30.000 stemmer fra både inn og utland etter at mamma Lilla Anita hadde satt i gang en storstilt Facebook-kampanje.

- Slagordet deres er "Lano for liten, Lano for stor". Et barn er et barn. Kanskje får vi se et afrikansk barn som Lano-unge til neste år? sa Hans Mathias Tjømøe, markedsføringsekspert på BI til NRK.

Flott for samfunnet

Schreiber i Norsk Nettverk for Downs syndrom sier slike kampanjer kan skape gode ringvirkninger.

- Det er helt klart at disse barna kan være med i kampanjer på lik linje som andre. I tillegg kan det være en positiv sak for selskapet som står bak. De får kanskje litt ekstra oppmerksomhet, samtidig som de gjør noe flott for samfunnet vårt.

At norske medier ikke bruker barn med Downs syndrom i flere kleskampanjer enn det de gjør, tror Schreiber kommer av mangler på barnemodeller.

- Det er ikke så mange barn i Norge med diagnosen som det er uten. Det er heller ikke sikkert at foreldrene er så flinke til å pushe disse barna frem på dette området. Jeg håper det vil endre seg i fremtiden.

DRØMME-DANIEL: 3-åringen Daniel stod modell for det norske klesmerket Vossatassar i 2012. FOTO: Vossatassar

- Alt er mulig

Katie Driscolls blogg kobler ikke bare familier med barn med spesielle behov sammen, men tar også sikte på å vise fram positive historier.

- Jeg har fokusert på å endre oppfatningen av dagens mediebilde ved å få disse barna foran publikum. Etter hvert vil aksepten av funksjonshemming oppstå mer og mer, sier Katie.

- Alt jeg vil er å vise verden at datteren min og andre funksjonshemmede får til det de vil, for det gjør de! En diagnose er ikke lenger definisjonen på en fremtid. Alt er mulig.

Les også:

Lukas og Milan veide for lite for å få forsikring

Lauritz (3) er døv og har Downs syndrom

Magnus kan leve til han er tenåring - i beste fall

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!