- Jeg ser mødre som helt har glemt seg selv. Etter tre barn så har årene flydd. De kan gråte lenge på kontoret over at de har så mye å glede seg over, men klarer ikke å nyte det, forteller Kristina Moberg, privatpraktiserende psykologspesialist.

Da må de starte fra begynnelsen, og stille seg helt elementære spørsmål som for mange er en selvfølge.

- Vi samtaler gjerne om ting som for mange er helt opplagte, men som disse mødrene ikke har tenkt over på mange år. Hva liker du å gjøre? Hva ler du av? Når gjorde du det sist?. Små, men viktige spørsmål, sier hun.

Finn egentid

Moberg har jobbet mye med overarbeidede og selvutslettende mødre.

- Det er mulig å slippe være et marsvin i et løpehjul, men man må lete litt etter stopp-knappen, og deretter tviholde på den, sier hun.

- Det er vanskelig å sette grenser hvis man har laget seg vaner som ikke gir rom for en pust i bakken. Disse vanene kan være så inngrodde at man ikke vet hvordan man skal bryte dem.

Da klarer man ikke å unngå den berømte tidsklemma.

- Noen er ikke i stand til å se sine egne behov før det er for sent. Start med å gå inn i et tomt rom, lukk døra og kjenn på stillheten i ti minutter som en start, sier hun.

Gode tips for egentid

Det er på tide å droppe den dårlige samvittigheten. Ikke tenk, bare gjør det.

  • Er det vanskelig å ta seg tid? Tren med små timeouts i løpet av uken. Gå inn på et tomt rom, lukk døren og sitt der i 10 min.
  • Skru av telefonen om kvelden i et angitt tidsrom eller ha den på lydløs
  • Prioriter bort med hard hånd og dropp den dårlige samvittigheten. Bare gjør det.
  • Lag husregler for avslapning som for alt annet. Finn et fast tidsrom etter at ungene er i seng, hvor dere bestemmer dere for at da er det egentid.
  • Steng deg inne på badet når ungene er i seng. Tenn lys, tapp i badekaret, legg en ansiktsmaske og tøm hodet.
  • Se oppskrifter på badeoljer og ansiktsmasker i faktaboksen under
  • Allier dere med andre foreldre. Bytt på å ha alle ungene, slik at dere får slappet av hver deres gang

Husregler for avslapning

Moberg anbefaler å droppe ting som ikke er absolutt nødvendig med hard hånd. I tillegg kan egne husregler for avslapning fungere.

- Når man ser på antall parforhold som ryker, og hvor mye vår kultur krever, må man ta det på alvor. Det handler om livskvaliteten vår, sier hun.

- Lag husregler for egentid og avslapning som for alt annet. Onsdag klokka åtte er det stilletid hjemme. Barn har bare godt av å ha foreldre som setter grenser og ser frem til noe, sier hun.

Hjemmespa

Det vanskligste er å ta seg tid, tror Sonja Wigert Næss, hudpleier og daglig leder ved V by Sonja Wigert.

- Steng døra til badet. Og ta den tiden du trenger. En time i uka kan du finne, og det har du fortjent også, sier hun.

Å lage et lite hjemmespa på eget baderom for å finne roen, er enkelt og billig.

- Fyll badekaret og tenn noen lys. Legg en rask ansiktsmaske og finn frem en bok og litt rolig musikk. Makter du å ta deg tid, vil du slappe av. Det er heller ikke kostbart, sier hun.

Hun behandler ofte mennesker med hud som bærer preg av stress og en kaotisk hverdag.

- Nå vi stresser produserer binyrene mer kortisol som igjen øker sebumproduksjon i huden. Stresshormoner reduserer dessuten hudens evne til å fornye seg. Stress fremkaller ofte ting som ligger latent hos de fleste som akne, kløende utslett og rødhet, sier hun.

=

HOPP I BADET: Det er ikke mye som skal til. Ta tiden din tilbake og lag husregler for avslapning. En time i uka til seg selv kan alle få til med noen grep. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstock.com

Spa deg som Kleopatra

Fyll opp badekaret ditt med varmt vann, og ha oppi 5 dl helmelk og 2 ss solsikkeolje.

Legg deg oppi og drøm deg tilbake til det gamle Egypt.

Kleopatra sverget til dette, og mente selv hun fikk myk og vakker hud.

Kilde: Alt om spa

Mentalhygiene

- Det handler egentlig mye om mentalhygiene når vi snakker om hjemmespa. Fordi vi slapper av og finner roen når vi ligger i badekaret eller har føttene i et fotbad, mener Elisabeth hudpleier ved Beths Beauty i Oslo.

Hun vet hvilken nødhjelp slitne mødre trenger.

- Hvis du skal ha noen ting i skapet er det en god peeling til kropp og ansikt og en god fuktighetskrem. Peeling gjør at alt du gjør etterpå har større effekt. Huden tar opp mer næring enn ellers, sier hun.

Også hun påpeker stressets negative reaksjoner på kroppen.

- Huden reagerer på stress. Du kan lindre med ting du finner i kjøkkenskapet. Alt som er kaldt virker drenerende og roer ned hoven og irritert hud, sier hun.

- Youghurt naturell kan virke beroligende på irritert, kløende eller rød hud. Smør på og la det virke noen minutter, mens du slapper av, sier hun.

Les mer

Her er metoden som virker mot tidsklemma

Tilbyr spa for barn

Serviceforeldre skaper late barn

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!