- Vi skal være vellykket på alle fronter, og denne trenden er kanskje ikke så bra for oss, sier professor i helsevitenskap, Ulla-Britt Lilleaas ved Universitetet i Agder.

I tillegg til karriere og sosiale aktiviteter, setter spesielt kvinner høye krav i huset.

Det skal både bakes, lages mat fra bunnen av og huset skal være presentabelt. Da kan det være at småbarnslivet blir mer slit enn moro.

På helsestasjonen i Molde merker man best tidsklemma hos foreldrene som er ferdige med permisjonen. Når barnet skal til 2-årskontroll, er det færre som har samme gode tid, som under spedbarnskontrollene.

- Tidsklemma starter ofte når permisjonen er ferdig og barnet begynner i barnehagen, sier helsesøster Liv Janne Brekke.

Da er det vanlig å føle at man får altfor liten tid sammen med barnet sitt etter jobb. Har man flere barn, som også skal være med på aktiviteter, kan ettermiddagene bli ganske hektiske.

Her er deres tips til å få bedre tid i hverdagen:

1. Del på husarbeidet

Det å takle stress er veldig individuelt. Noen, og særlig kvinner, blir rett og slett syke av følelsen av ikke å strekke til, andre er flinkere til å sette grenser for seg selv.

- Det viktigste for kvinner er at de får avlastning, og at man deler på arbeidet hjemme, sier Ulla-Britt Lilleaas Lilleaas.

Menn gjør ofte familiearbeidet på en annen måte, og Lilleaas mener at det kan hende at man har noe å lære av hverandre. Det er også slik at par som lever i likestilte samliv, har bedre sex og høyere livskvalitet.

2. Organiser hverdagen godt

- God organisering er det som gjør at mange familier så fint klarer det hektiske livet, sier Liv Janne Brekke.

Gjør man f.eks. innkjøp for flere dager, slipper man å dra i butikken hver dag etter jobb.

3. Gå ut i jobb

- Det er store forskjeller på småbarnsforeldre. Noen prioriterer å være mer hjemme mens barna er små, nettopp for å unngå stress, sier Ulla-Britt Lilleaas.

I andre familier har foreldrene hver sine karrierer å ta vare på. Det kan være travelt nok i seg selv, men de verste periodene er hvis barna i tillegg blir syke.

- Man skulle tro at stresset i familier der begge er i full jobb, er høyere. Men slik er det ikke nødvendigvis, sier forskeren.

Studier viser nemlig at kvinnene som er ute i arbeid, får så mye positivt ut av jobben og får brukt seg selv på en annen måte, at de takler det høye tempoet. De som velger å være hjemme eller jobbe deltid, må ta mer av husarbeidet og være mer disponible for familien.

4. Lag et brødmåltid rett etter jobb, og vent med varm mat til kvelds

Et råd fra helsesøster Liv Janne Brekke, er å lage et sunt brødmåltid etter jobb, og heller vente med varm mat til kvelds. Da har man kanskje bedre tid til å sette seg ned sammen.

5. Unngå aktiviteter for barnehagebarn på kvelden.

Organiserte aktiviteter for barn under skolealder, synes Brekke det er god grunn til å tenke etter om er nødvendig.

- Kanskje er det ikke behov for lekegym etter en lang dag i barnehagen, sier helsesøsteren. Hun opplever at mange småbarnsforeldre stresser etter jobb for å få ferdig middagen, før neste aktivitet på programmet.

6. Sats på rutiner

Å holde på rutiner er også viktig i en hektisk hverdag. Det kan være lurt å starte leggingen på samme tid hver kveld, og ikke å legge opp til sene aktiviteter.

- Nok søvn er veldig viktig for kvaliteten på barnas liv, sier Brekke.

7. Vær sammen med barna

Brekke erfarer at voksne gjerne ønsker mer kvalitetstid med barna, men helsesøsteren understreker at dette ikke skjer av seg selv.

For at barnet skal få kvalitetstid med foreldrene sine, må voksne ha tid til å være mentalt til stede. Det betyr at man ikke alltid er på farten og har tusen tanker i hodet, men at man kan være i ro og ha tid til å lytte til barnet.

8. Forbered barna på hva som skal skje

Brekke mener det er viktig at voksne lager gode overganger for barna. Med det mener hun at vi bør varsle barna i god tid hva som skal skje videre. Sitter barnet midt i en lek på ettermiddagen, må de få tid til å avslutte leken og innstille seg på neste gjøremål. Dermed blir barnet mentalt forberedt. Dette bør du også gjøre for de minste barna.

Les også:

Bli supermamma og superpappa med enkle grep

Slik får du barn til å sove gjennom natta

Slik unngår du at barna sliter deg ut

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!