Det nærmer seg skolestart for de aller fleste. Over det ganske land forbereder søte små seg på en av barndommens absolutt største milepæler. Det er nok ikke fritt for sommerfugler i magen hos de nye førsteklassingene og ikke minst hos mor og far, som ofte bekymrer seg for om deres egne barn er like godt forberedt på skolelivet som alle andre.

For det er ikke til å stikke under en stol at slett ikke alle seks-åringer er like modne, og det er mange ting foreldre lurer på i forbindelse med skolestart, ifølge de som deltar i vårt forum. Klarer barnet å sitte i ro i timen, ta i mot beskjeder som blir gitt og lære det som læres skal - og gjerne i samme tempo som alle andre?

Glidelås, skolisser og dobesøk

- Når en skolestarter begynner på skolen må man ta høyde for at det som møter læreren er et barn som befinner seg alt mellom fire og ni år når det gjelder utvikling og modenhet, forklarer barneskolelærer Janne Kristin Jenssen ved Bratsbergkleiva Skole i Skien til Foreldre og Barn.

- Noen kan kanske både lese og skrive og har full kontroll på motorikken, mens andre igjen har knapt holdt i en blyant før.

Men Jenssen forklarer at alt kan jo heldigvis øves på.

- Det samme gjelder for de som klarer praktiske oppgaver helt fint, men som sliter litt når det gjelder sosiale ferdigheter.

Alle barn kan ikke være prakteksempel, men sjekk om du har et vidunderbarn.

Slik hjelper du barnet ditt til å bli klar for skolehverdagen.

SKOLESTART: Det nærmer seg skolestart, og for seksåringene er dette en stor dag med mange forventninger. © FOTO: Thinkstockphotos

Færre voksne

For barna er nok en av de største forskjellene mellom barnehage og skolen voksentettheten, forklarer den erfarne førsteklasselæreren.

- I barnehagen har barna som regel flere voksne til stede som kan hjelpe med alt fra votter som skal på og av til å spise brødskiva. På skolen er lærer ofte alene som voksen, og da kan det være fint for barna å ha øvd på å gjøre ting selvstendig før skolen begynner.

Jenssen har eksempler på ferdigheter det er praktisk om barna har kontroll på selv før de begynner i førsteklasse:

- Både det med å selv kunne gå på do og tørke, og kle av og på yttertøyet selv er fine ting å øve på frem mot skolestart. Glide opp og ned glidelåser, kneppe knapper, dra regnebukse over støvler og knyte sko; alle disse er ofte ting som krever litt trening før man mestrer det.

Disse tingene er fine å øve på før skolestart

  • Knytte skolisser
  • Glide opp og ned glidelås
  • Vente på tur
  • Snakke med innestemme
  • Ta matboks opp av sekken og legge på plass
  • Ta initiativ til lek og vennskap
  • Gå på do selv

Venne barnet til selvstendighet

Det er ikke uten grunn at skolestart er noe som inntreffer rundt seksårsalder i mange land.

- I denne alderen har barna opparbeidet seg både evner og kunnskaper som kan utvikles videre på skolen, forklarer helsesøster Unni Tranaas Vannebo til Foreldre og Barn.

- Skolen skal videreutvikle og ta vare på både nysgjerrigheten og lærelysten.

Helsesøsteren påpeker at det er vanskelig å definere hvem som er såkalt "skolemoden" slik man ofte gjorde før i tiden, men råder også at det kan være lurt å trene på både praktiske og sosiale ferdigheter før skolehverdagen setter i gang.

- Å kunne sitte i ro, ta imot beskjeder og utføre oppgaver som de blir satt til. De må kunne innrette seg etter systemet, skjønne at alle har hver sin plass og at de ikke bare gjøre som de selv vil hele tiden, forklarer Vannebo.

Helsesøsteren forklarer at dette er ting man ofte har begynt å trene på i barnehagen, og som foreldrene da kan fortsette med hjemme.

- De fleste barnehager forbereder barna på skolestart når de er førskolebarn. Mange drar på besøk til skolen, og begynner å øve på ferdigheter som trengs i en skolehverdag, som både dette med å knytte skolisser og gå på do selv, men også ting som å snakke med innestemme, rekke opp hånden om man vil si noe og øve seg på å lytte.

Lær barn å vente på sin tur til å snakke er også lurt.

Disse tingene trenger barnet ikke å kunne før skolestart

  • Skrive sitt eget navn
  • Lese
  • Regne sammen
  • Finne frem til rett side i boken
  • Vite hva alfabetet er
  • Kle av og på seg helt uten hjelp

Ikke gjør barnas jobb for dem

Jenssen, som har lang fartstid som lærer på barnetrinnet, mener at det noe av det viktigste vi foreldre gjør er å lære barna å være selvstendige - uten å bli fristet til å gripe inn å hjelpe selv.

- Veldig mange foreldre gjør elevens jobb, uten å tenke over det, forklarer læreren.

- Barna må vennes til selvstendighet, noe som betyr at barnet SELV må gjøre tingene, ikke at mamma eller pappa gjør det for dem. Dette kan være når det gjelder ting som:

- Ta opp og legge ned matboksen i sekken.

- Levere beskjeder som ligger i postmappa som skal til foreldrene.

- Ta opp bøker og pennal fra sekken når lekser skal gjøres, legge det i sekken etterpå

- Slå opp på riktig side i boka

- La barnet selv bære sekken til og fra SFO og skole

Ved å overta jobbene som barna bør lære seg å klare selv gjør du dem til mer hjelpeløse elever.

- Ofte vil det si at de vil bruke lengre tid på å lære disse tingene, enn sine medelever som har blitt lært opp til å være selvstednige, forklarer Jenssen.

- Foreldre skal være støtte, være til stede og hjelpe barnet å huske på disse tingene, men ikke overta jobben.

Skolen skal være klare for barna, ikke motsatt

- Jeg tenker at det i utgangspunktet absolutt ikke er noe problem at barnet ditt ikke kan skrive navnet sitt eller telle til 100 når han eller hun begynner på skolen, mener Kari Pape, som er førskolelærer med hovedfag i førskolepedagogikk og har skrevet ikke mindre enn åtte bøker om temaet.

- På 60-tallet snakket man om barn som var skolemodne og som skulle kunne og meste det ene og det andre før de begynte på skolen, men den tankegangen er utdatert. Nå er fokuset på skolen og lærerne, som skal være klare til å ta imot mange nye førsteklassinger, og kunne møte dem på det nivået de befinner seg.

Pape, som ofte holder kurs for ansatte og foreldre i barnehager og skoler i både Norge og Sverige, forklarer at det ikke overhodet er forskningsbelagt at det finnes en sammenheng mellom hva barnet ditt kan rent akademisk ved skolestart, og hvordan de ligger an akademisk når de kommer opp til for eksempel femte klasse.

- Det er klart at det er fint for barna å øve på praktiske ting som å knytte skolisser og gå på do selv hjemme, det styrker jo selvtillig og mestringsfølelse å klare dette, men mange av disse ferdighetene har barna øvet på allerede i barnehagen.

Og kan de det ikke, er ikke det noen krise heller, mener eksperten:

- Kjøp sko med borrelås, da vel, forklarer Pape.

- Ta på barna tøy som er lettest mulig å kle av og på selv, og ikke lag et problem av noe som ikke er et problem i utgangspunktet.

Viktigst å leke og kunne få venner

Her er ekspertene skjønt enige: Det er mye viktigere med trygghet og sosiale ferdigheter for at barna skal få en god skolestart, enn det er med både glidelåser og regnetabeller.

- All forskning tilsier at det aller viktigste for barn er sosiale relasjoner, forklarer Pape.

- Kunnskapsministeren uttalte nylig at alle barn skal ha muligehten til å leke og danne vennskap, og det er mye viktigere for deg som forelder å ha fokus på å hjelpe barnet ditt forme gode og trygge vennskap og relasjoner, enn det er å øve på skrive navnet sitt selv før skolen begynner.

Pape forklarer at det trekkes frem som en positv ting i utlandet at norske barn får lov til å være barn så lenge som mulig før de må begynne på skolen.

- Man skal ikke undervurdere hva barn lærer gjennom lek, forklarer førskolelæreren.

- Å kjenne at de mestrer ting gjennom lek gir en selvtillig som gjør både praktisk og akademisk læring lettere også.

Ekspertene mener foreldre bekymrer seg unødvendig.

IKKE STRESS: Barna kommer til å lære det de trenger å kunne på skolen. Det viktgste er at de føler seg trygge og føler glede med å skulle begynne på skolen. © FOTO: Thinkstockphotos

Morten Øverbye

Barna utvikler seg trinnvis

Våre små håpefulle utvikler seg i et forrykende tempo. Hør hva ekspertene sier om de første årene på skolen.

Slappe av og glede seg til skolestart

Pape forklarer at mange foreldre ofte er bekymret for at barna ikke har lært å sitte stille - og tror dette kan by på problemer når de forventes å skulle sitte stille en hel skoletime i strekk.

- Barn lærer ikke å sitte stille, de sitter stille og hører etter når det er noe som fenger dem, forklarer førskoleeksperten.

- De blir urolige når de mister intressen - akkurat på samme måte som voksne, som begynner å fikle med mobiltelefonen under bordet når det skjer ting de synes er kjedelige eller ikke er spesielt interesserte i. Så her blir det lærerens jobb å holde på barnas interesse, for interesserte barn følger med.

Eksperten understreker at barn som selv viser interesse for tall og bokstaver selvfølgelig må få lov til å lære seg disse om de selv har lyst.

- Man skal jo ikke stoppe eller hindre læring, forklarer Pape.

- Men vi trenger ikke skape bekymring i forhold til de barna som ikke er helt der enda heller.

Jenssen er enig:

- Alle disse ferdightene som man er bekymret for om barnet kan eller ikke lærer de jo på skolen, det er jo det vi gjør her. Det er klart at det fint å stimulere barna, både hjemme og i barnehage, og mange gjør jo dette uten å nesten tenke over at det er det man gjør. Sosiale ferdigheter som å vente på tur, ta imot en beskjed, tåle tap i lek og spill, si ja når noen spør om å leke og ta initiativet til lek selv; alle disse bygger vi jo videre på i skolen.

Lytt til barna

Læreren understreker viktigheten av at foreldre tar en oppriktig interesse i barnas skolehverdag.

- Lytt til det barna forteller og vis tydelig at det de gjør og lærer er viktig, forklarer Jenssen.

- På den måten føler ungene at skolen og det de lærer er viktig. Stimulér lysten til å ville lære - på en måte som barna synes er morsom og forstår. Les mye for barna og ta de med i samtaler, bruk matte i hverdagslivet som å la barnet dekke på bordet og undre seg over hvor mange tallerkener, kniver og gafler som må til.

Læreren mener foreldre har liten grunn for bekymring for barnas skolestart, og kan stole på at læreren, i likhet med mammaer og pappaer, vil barnet vel.

- Det viktigste man kan si til foreldrene er å bare senke skuldrene et hakk, forklarer Jenssen.

- Det er flott med barn som har blitt stimulert, men de begynner jo på skolen for å lære, og da sier det seg selv at de ikke trenger være ferdig utlærte.

På skolen lærer barna å bli mer selvstendige - men det kan være fint å øve litt hjemme først også.

SPENNENDE: De fleste seks-åringer gleder seg stort til å endelig bli skolejente eller skolegutt. © FOTO: Thinkstockphotos

22 ferdigheter barna bør beherske før skolestart

For et par år siden utarbeidet den anerkjente psykologen Janine Spencer, ved Brunel University i London, en liste på totalt 22 ferdigheter som barnet ditt bør ha kontroll på før det starter på skolen. Listen er ifølge avisen The Mirror utarbeidet av psykologen på bakgrunn av råd fra britiske myndigheter.

I England, som i mange andre Europeiske land, starter barna på skolen når de er fire eller fem år gamle.

1. Skrive sitt eget navn

- Lesing og skriving er noe av det vanskeligste å lære for barn. Bruk tid på å tegne sammen med barnet og begynn så å vise dem hvordan man skriver ulike bokstaver, oppfordrer Spencer.

2. Kjenne til alfabetet

- Det finnes mange leker og sanger som vil hjelpe barna på vei. De bør også vite at bokstavene skrives forskjelling. Mange blander sammen «b» og «d», men vær tålmodig.

3. Synge sanger

- Å lære enkle sanger og rytmer hjelper barnet å utvikle ulike ferdigheter.

4. Vente på tur og dele

- Jo tidligere barnet lærer å komme godt overens med andre, jo bedre.

5. Bruke datamaskin

- Lær barnet grunnleggende ferdigheter, som hvordan å bruke datamusen.

6. Ha forståelse for andres følelser

- Et selvopptatt barn, blir ikke populær. Forsikre deg om at barnet vet forskjell på rett og galt.

7. Kle på seg og spise

- Vi mater gjerne barna for å unngå rot og fordi det går raskere. Men på skolen, kan ikke læreren følge dem opp på samme måte og de må klare seg selv.

8. Delta i gruppeaktiviteter

- Mange barn er veldig sjenerte. Ta dem med på aktiviteter og arrangement der det er andre barn, mener Janine Spencer.

9. Dikte opp historier

- Det bidrar til å utvikle språk og kommunikasjonsegenskaper. Finn på historier sammen med barnet når dere kjører bil, sitter på toget eller før leggetid.

10. Gjøre ferdig aktiviteter selv

- Barn må læres opp til å bli uavhengige og gjøre ting på egenhånd. Hvis barnet bygger noe med lekeklosser, ikke hjelp dem. Hvis barnet vil ha hjelp, kommer det til deg.

11. Delta i samtaler hjemme

- Kvalitetstid med familien er viktig. Se film sammen og snakk etterpå om det dere så på filmen, anbefaler hun.

12. Konsentrere seg

- Hvis ikke barnet lærer seg å konsentrere seg om en ting over lengre tid, vil det få problemer på skolen.

13. Telle og forstå enkel matematikk

- Legg tre poteter på tallerken, la barnet spise én og spør hvor mange som er igjen.

14. Forstå forskjellen på fortid og fremtid

- Du kan hjelpe barnet slik at det forstår forskjellene på fortid og fremtid allerede i tidlig alder. Spør dem hva de gjorde i går og hva de skal gjøre i helgen.

15. Spørre mange spørsmål

- Barn spør gjerne veldig mye. Ikke ignorer dem, men vær tålmodig og stimuler nysgjerrigheten deres.

16. Skille mellom individ og grupper

- Spør spørsmål som «hvorfor mister noen av disse trærne blader?» og «hvilke dyr spiser kjøtt?».

17. Pusle puslespill

- Å legge puslespill er en fin måte å lære logisk tenking på.

18. Være aktiv

- Bidra til å gjøre barnet aktiv ved å ta det med i en park, til et aktivitetssenter eller lekeland.

19. Vite om sunn og usunn mat

- Snakk med barnet om forskjellene ved sunn og usunn mat.

20. Være fantasifull

- Engasjer deg i lekene til barna dine.

21. Bli skitten med maling og håndarbeid

- Modell-leire er en annen leke som er bra. Slike aktiviteter gir barnet de motoriske ferdighetene de trenger for å lære seg å skrive.

22. Lage musikk

- Musikk får dem til å røre seg det er blant annet bra for de motoriske ferdighetene, hevder psykolog Janine Spencer.

Dette bør barnet ditt kunne før skolestart.

TID FOR LÆRING: Det er helt forskjellige hva en seksåring kan før skolen begynner. Så blir det lærerens oppgave å tilpasse undervisnigen slik at den blir utfordrende nok for noen og overkommelig nok for andre. © FOTO: Thinkstockphotos

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!