Mange av oss er opplært til at man skal spise opp maten sin, og ofte får nok også dagens barn høre dette.

Det å tvinge barna til å spise alt som ligger på tallerken er imidlertid ikke så heldig, mener ernæringsfysiologene Camilla Andersen og Linda Marie Lombness Nilsen.

Særlig hvis tallerkenen er i fulleste laget.

Kan føre til overvekt

Når du legger opp en voksenporsjon på tallerkenen til barnet ditt, blir det rett og slett altfor mye mat for den lille magen.

- Det kan være greit at barn lærer seg å spise opp mat de har tatt til seg selv, men når det gjelder store porsjoner og barna er mette bør de få slippe. Da kjenner de på metthetsfølelsen og blir ikke lært opp til å spise middag i store mengder senere i livet , sier Nilsen.

Overspising allerede i barndommen, kan nemlig gi grobunn for overvekt også senere i livet.

Finnes ikke usunn mat

Også Andersen retter fokus mot porsjonsstørrelser.

- Jeg er veldig opptatt av mengder og mener det er det som er avgjørende. Det finnes ikke usunn mat - bare usunne mengder. Det er viktig at barna lærer å kjenne på metthetsfølelsen og følger denne. Å tvinge barna til å spise opp vil kunne føre til et negativt forhold til mat, sier Andersen.

Hun jobber som ernæringsfysiolog i Somebody og er dessuten forfatter av boken "Oppskrift på sunne barn".

Slik gir du barnet trygge rammer rundt måltidet:

- La barnet kjenne, ta og smake på mat fra de er små

- Det minste bør få lov til å leke med maten

- La barnet være med på å bestemme hvor mye som skal ligge på tallerkenen

- Pass på at de voksne følge med på mengden

- Ta litt av alt på tallerkenen

- Sørg for ro ved bordet

- Ikke gi barnet for store porsjoner

- La barnet delta i matlagingen

- Ikke lag egen mat til barna

- Sitt sammen når dere spiser

Kilder: Camilla Andersen og Linda Marie Lombness Nilsen

Ifølge ernæringsfysiologen regulerer barnet i utgangspunktet mengden selv.

Har man et barn som tydelig har stor appetitt i forhold til aktivitetsnivået, slik at det går utover vekten, må man imidlertid finne en måte å begrense inntaket på.

Trøstespiser barnet?

- Jeg mener at det er viktig å ha fokus på det positive. Hva kroppen har behov for av ulike næringsstoffer og i hvilke matvarer man finner dem. At barnet skal føle skam fordi det spiser mye, og heller begynner å spise i smug, er ingen løsning, sier Andersen.

Hun legger til at det at barnet sliter kan bunne i andre årsaker enn selve maten.

Mat er sterkt knyttet til følelser, og ordet trøstespising er ikke tatt ut av luften.

- Mistenker man at noe annet kan ligge bak, bør man oppsøke lege eller eventuelt psykolog som kan hjelpe til med å avdekke den faktiske årsaken til overspisingen.

Vonde følelser

Også Nilsen mener man bør unngå for mye fokus på mat rundt spisebordet. Spising er for mange veldig privat, og det er ofte mye følelser i bildet.

Både for barn og voksne.

Du bør ikke tvinge barna til å spise opp fordi:

- Da får de ikke utviklet metthetsfølelse

- Barnet bør regulerer mengden selv

- Det kan føre til overvekt

- Det skaper uro rundt bordet

- Et sterkt fokus på mat kan føles ubehagelig for barnet

- Det kan føre til et negativt forhold til mat

- Slike følelser kan for en del stamme fra opplevelse i ung alder som for eksempel kommentarer fra voksne som mente man spiste for lite eller for mye, sier hun.

Selv om dette i seg selv selvfølgelig ikke fører til spiseforstyrrelser senere i livet, mener hun at det kan bidra til å forsterke tanker barnet allerede har om seg selv.

Ikke lag for mye mat

For å unngå et slikt fokus mener hun det er lurt å servere ferdige porsjoner. Lag heller ikke så mye mat at man kan forsyne seg flere ganger.

- At man lager nok mat, men ikke for mye, er en ålreit regel for å unngå overspising, sier hun.

En annen regel bør ifølge Nilsen være at man aldri flytter unna mat eller tar mat fra barnet.

- Når alt kommer til alt ligger ansvaret i foreldrenes hender. De må tenke på hva de lager til middag, hva de introduserer barna sine for og ikke minst må de lære seg å lage mat i passende porsjoner. Og når maten er klar er det selvfølgelig viktig at man spiser og deltar i måltiden sammen med barnet, sier Nilsen.

Ikke be barna spise opp maten.

LA BARNA DELTA: Barn som deltar i matlagingen blir ofte mer positive til å prøve nye matvarer. © Foto: Colourbox

Mange råd

Har man derimot et småspist barn kan det kanskje være vanskelig å ikke mase, men man bør altså ikke dytte på barnet mat han eller hun ikke vil ha.

- I teorien finnes det mange gode tips for å lære småspiste barn å spise nok og riktig mat, men jeg vet selv hvor fortvilet man som foreldre blir når barnet ikke vil ha, sier hun.

Noen enkle tips har hun likevel

- Ha alltid ro ved bordet og unngå å ha venner som venter utenfor slik at barnet er mer opptatt av å komme seg ut for å leke enn å spise, sier hun.

Hva gjør du når du har kresne barn på besøk? Delta i diskusjonen i vårt forum.

Barn gjør som voksne

Det er også viktig å huske at man som foreldre er forbilder. Barna gjør ikke som du sier, men som du gjør.

- Her må hver enkelt familie finne ut hva som fungerer. Samtidig som vi kanskje ikke kan forvente at barnet spiser optimalt og liker grønnsaker. Prøv å ha et avslappet forhold til det, ikke mas på barnet og tilrettelegg for gode matvalg, sier Andersen.

Tenk gjerne litt kreativt. En smoothie, stappe eller puré av grønnsaker kan være lettere å få i de små enn rene matvarer.

- Eller ha litt revet gulrot i vaffelrøren. Da får i alle fall barnet i seg noe, sier hun.

Ikke egen middag

Måten man serverer maten på kan ha stor innvirkning på matlysten.

- Ikke lag for store porsjoner og la gjerne barna delta i matlagingen. La dem også forsyne seg selv, sier Andersen.

Men husk at selv om barnet selv kan bestemme hvor mye han eller hun skal spise, er det dere voksne som avgjør hva som skal serveres.

- Ikke gi barnet annen mat dersom han ikke vil ha det dere skal ha til middag. Da skjønner han at han vinner i lotto bare han setter seg på bakbeina. Er det kjøttkaker til middag, blir det ikke noe annet i stedet fordi barnet ikke vil ha, sier hun.

Smak igjen og igjen

- Hvis barna sier at de ikke liker noe før de har smakt, bør man oppmuntre dem til å ta litt på tallerkenen og smake. Dersom man serverer en ting på ulike måter, kan det nemlig være at de lærer seg å like matvaren. Selv om ikke kokt brokkoli er favoritten, kan brokkolipuré være kjempegodt, sier Andersen.

Gi barna muligheten til å lære å like nye smaker, og husk at det gjerne tar 10-15 smaksforsøk før dette skjer.

- Maten vi spiser gjennom oppveksten er med på å forme det vi liker og ikke liker senere i livet. Derfor er det viktig at man blir utsatt for ulike smaker hele tiden, legger Nilsen til.

Mindre mengder

Blir du litt stresset av hvor småspist junior er, bør du også tenke gjennom om du kanskje har litt feil forventninger.

- Barn har et stort behov for næringsstoffer, vitaminer og mineraler, og dette vet de fleste foreldre. Det veldig mange derimot ikke tenker på, er altså at ban ikke har behov for like store mengder som det foreldrene spiser, sier ernæringsfysiolog Linda Marie Lombness Nilsen.

Les også:

Dette avgjør om barnet spiser sunt

Dette bør barnehagen servere barna

Slik spiser hele familien for 1000 kroner i uken

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!