Sliter barnet ditt med eksem, astma, intoleranse eller allergi? Forklaringen kan være et "forvirret" immunforsvar. Immunceller som trigges av all verdens småtterier og lager betennelsesstoffer i tide og utide.

Styrk barnets mage

Milliarder av snille bakteriefamilier i tarmen trener immuncellene i hva de skal angripe - de er lærere for immunceller som oppholder seg i tarmveggen. Derfor er det viktig at hverdagsmaten består av råvarer som holder bakteriefamiliene friske.

- Styrker du bakteriefloraen i barnets mage, blir også opplæringen av immunforsvaret styrket. Og både astma, allergi, intoleranse, eksem og andre betennelsesrelaterte plager kan bli bedre, sier Berit Nordstrand, overlege, seksbarnsmor og forfatter av boken "Mat med mer" til Foreldre & Barn.

eksem,kløe,barn,allergi

KLØE: Det er slitsomt å være eksembarn. Prøv betennelsesdempende mat, det kan lindre kløen på sikt. © Foto: Istockphoto

Eksemdempende mat

  • fet fisk
  • havregryn
  • byggryn
  • urter
  • løk
  • ingefær
  • hvitløk
  • gurkemeie
  • ekstra virgin olivenolje
  • linfrøolje
  • spinat
  • brokkoli
  • rosenkål

Kilde: Fraiva.no

For å bedre betennelsestilstander i kroppen hun å spise rene råvarer, mer fet fisk og mer plantefòr, samtidig som raffinert og hardt bearbeidet mat begrenses.

Hele regnbuen av grønnsaker, fargerike bær og frukt med lav sukkerbelastning som epler og pærer.

Fullkorn som havregryn og byggryn er også bra, det gir byggeklosser til cellefabrikkene fra både kli og kim, og fiber til de snille bakteriefamiliene.

Ferske urter, krydder og løkvekster er flott - kraftsupper med alt dette er topp. Ingefær, hvitløk og gurkemeie er særdeles nyttige smaker. Fet fisk og fiskeolje, ekstra virgin olivenolje og linfrøolje er betennelsesdempende mat. Især grønne plantevekster som spinat, brokkoli og rosenkål er bra.

Til fortvilte mammaer med eksembarn. Skriver en mamma i vårt forum Dinbaby.

Grønne måltider

Overlegen anbefaler foreldre å forsøke å få inn en grønnfarve i alle måltider - for eksempel grønn salat, avokadodip, sukkererter, grønn smoothie og urtesauser. Økt opptaket av plantekraft ved å ha noe fett som trekker med seg vitaminer, mineraler og plantestoffer inn i kroppen - eks. olivenolje eller litt smeltet smør.

berit nordstrand, kosthold, syke barn

EKSPERT: Smelt litt smør til grønnsaker - demper bittersmaken og øker næringsopptaket, tipser overlege og seksbarnsmor Berit Nordstrand. © Foto: Fraiva

- Premier gjerne barna når de spiser noe de ikke er så begeistret for. Vi har en tavle på veggen hvor barna samler stjerner - etter fem stjerner drar vi i bassenget. Med nydelige smaker både bakteriehjelperne og immuncellene liker, vil kroppen kunne nyte en hærskare av hjelpere og effekten i form av færre sykdomsplager, fastslår Berit Nordstrand.

Hun råder foreldre med allergibarn til å unngå raffinert og næringsfattig mat som skaper ubalanser i kroppen. Allergikere bør også begrense bruken av hvitt sukker, hvit ris, hvetemel, margarin og raffinerte planteoljer. Både soyaolje, solsikkeolje og maisolje inneholder omega-6, som svekker effekten av betennelsesdempende omega-3.

- Er barna kresne er smoothies en flott måte å få i barna noe grønt på. Sorbet og mousse av bær og avokado er andre flotte tips til kosemat.

immunforsvar,barn,kosthold

EKSPERT: Ernæringsfysiolog Helene Aure råder foreldre til ikke å legge på for mye på tallerkenen. Det kan virke uoverkommelig for de små og de gir opp før de har startet. © Foto: privat

Betennelsesdempende mat

- Barn som spiser typisk middelshavskosthold minsker risikoen for astma og allergi. Riktige valg er fisk, kylling, egg, meieriprodukter, avokado, frø, grønnsaker, frukt, bær, linser og bønner, sier ernæringsfysiolog Helene Aure.

Eksem er en betennelsestilstand i kroppen og betennelsesdempende mat som anbefales er ingefær, chili, hvitløk og olivenolje.

- Til større barn vil jeg foreslå å lage te med ingefær og sitron.

Matallergi/intoleranse kan være årsaken til eksem, og det kan derfor være lurt å sjekke om barnet ikke tåler melk eller andre matvarer.

Men Helene Aure understreker at det også er viktig å se på andre forhold, som for eksempel bruk av parfymerte kremer og badeskum, ikke-allergivennlig vaskepulver og bruk av ull rett på kroppen.

Spis levende plantestoffer

  • Levende plantestoffer fremmer også veksten av snille bakterier i tarmen. Tenk to håndfull plantefòr og en håndfull proteinkilde på matfatet - du får både fiber, vitaminer, mineraler, proteiner, naturlige karbohydrater, sunne fettsyrer og antioksidantkraft fra planter.
  • Ved å spise flere fargerike grønnsaker, urter og bær kan vi beskytte cellenes skjøre fettsyrer, vitaminer og enzymer mot gnistskade, og styrke innsatsstyrken til hæren av immunceller. En spiseskje urter kan bidra med antioksidantkraft på linje med nesten en halv kilo frukt!

Kilde: Fraiva.no

Men Helene Aure understreker at det også er viktig å se på andre årsaker til eksem enn matallergi, som for eksempel bruk av parfymerte kremer, ikke-allergivennlig vaskepulver og bruk av ull rett på kroppen.

Les mer:

Intoleranse for melk og gluten kan føre til autisme og hyperaktivitet

Dette bør du vite om elveblest

Er du villig til å kutte ut egg, nøtter eller fisk i barnas matboks?

Så ofte bør du skifte på senga når du har middallergi

Les hele saken

Marit Vebenstad, digitaljournalist

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!